Vad tror ni om risken/kylan etc. om att köra hem en nyköpt hoj nu?

Förra året pendlande jag till jobbet med vanliga däck ner till -7 som mest. Detta i Göteborg och mestadels på E6an. Det gick alldeles utmärkt, kallt som in i helvete om fingrarna dock med ventilerade sommarhandskar (med tunna fingervantar under). Men så länge det är barmark så är min erfarenhet att det inte är några problem om man kör lugnt. Tog det jävligt varligt i rondeller etc men kom man ut på motorväg var det kolugnt och rätt bra grepp. Att tillägga dock att jag jobbade udda tider så körde i princip bara när det var väldigt tomt på vägarna.

Nä fy fan det är överskattat, körde 7 mil enkel väg ner till kneget i -5 några ggr i våras. Gör jag inte om i brådrasket..

Jag vill minnas att det va nån stolle härifrån som köpte en hoj i mellansverige och körde ner till södra sverige (kalmar?) förra vintern. Finns säkert en tråd nånstans?

Använd plasthandskar (engångs) under handskarna. Se till att vara varm och torr om händerna när du tar på dig dem bara. Har själv kört med detta många gånger i kyla. Fungerar utmärkt som extra skydd mot kyla.Handskar engångs.jpg

Jag körde en Fireblade från Tjörn till Göteborg i -8 grader.

Det var jävligt kallt. Stannade på alla McDonalds på vägen och spolade händerna i varmvatten. Länge.

\m/

Som flera sagt innan. Kylan inga problem för föraren. Det är väglaget som kan vara lömskt. Jämn rulle inga dumma tester så är du hemma säkert.:yoparty

Jag körde 16 mil med en gammal ZX1000 i -10 grader.
Det var lite obehagligt när det var blankis men det gick förvånansvärt bra.

Jag hade otroligt mycket kläder på mig och stannade 2 mil hemifrån och värmde mig på motorn.

Man kan ju hyra släp för småpengar annars.

Då är du säker nu, asfalten är garanterat kall! Bara du säkerställer att det är sommarluft i däcken så är det inga större risker! :tummenupp

EcksacKt! Har man råkat fylla ny luft i hojdäcken nyligen är det till och med säkrare att lasta hojen på släpet med sommarluft även det är odubbat. Bara kolla att man inte fyllt vänsterluft i högerdäcket och vice versa, då drar ju hela släpet snett.

EcksacKt! Har man råkat fylla ny luft i hojdäcken nyligen är det till och med säkrare att lasta hojen på släpet med sommarluft även det är odubbat. Bara kolla att man inte fyllt vänsterluft i högerdäcket och vice versa, då drar ju hela släpet snett.

Tänk även på att det skall vara dubbat PÅ släpet om du har dubbat på bilen, .har du dubbat till hojen?

Jag har kört i riktigt pissigt kallt. På sina platser lite isigt. Det är ok. Om du kör ''oinspirerat'', o håller hojen så upprätt det går, o planerar körningen. Håll dig på stora vägar. Asfalten på Småvägar kan glimmra sådär skräckinjagande :)

bra tillfälle att träna rullande böööörnisar och motardsladda !

TS; I dag är det tisdag, kör du hoj i dag ?

Jag körde i går, det var blött men inte kallt, - körde fulldubbat :yoparty

Konstigt, det var var piglördag i morse i Bromma? :rolleyes:
Hackade fram bilen ur ett massivt isblock.
Insåg när jag var klart att det var tunnelbana jag skulle åka.

Skall hacka fram hojen i morgon fredag.
Om jag nu kan komma ihåg vars jag ställden? :va

Man vill ju inte hacka fram något onödigt,
som typ lekstugan eller snösläden.

Och som vanligt ursäkta för ot´n, men det är ju faktiskt januari. :fakta

:hej

/e

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...