Vad tror ni om detta ?

Gustafsson

Skrapar tungan...
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
no bike
Tjena killar!
Nu har jag suttit & spawnat på ett par idéer, den som JAG tror kommer att funka är denna.

Jag vill starta ett företag som skall tävla med MDS & BRL, kampen om sveriges bästa bilstereo försäljare! Jag har kontakt med ett företag i england som kan skicka till sverige till billigare priser än vad dom själva säljer dom till. Om vi tar ett exempel en DVD spelare som MDS har denns tex.

http://www.mds.se/produkt.phtml?id=...sub=DVD-spelare

denna kostar ruggigt mycket men jag skulle kunna sälja den för 18.000:- & ändå gå plus. Jag har ett par HUNDRA exempel på detta allt från stereo till slutsteg. Tror ni detta skulle funka ?
Problemen jag tror är att leverans tiderna är långa & jag själv kommer inte kunna stå för någon "garanti".
Utan måste själv skicka dessa tebax till england, för att få använda deras egna garanti.

Nu vill jag ha era egna åsikter om ni tror detta skulle funka eller flopppa!

Hmm det är en chansning men om du kan sälja det så billigt och du får ut det på internet osv så tror jag det kan gå jävligt bra

Kimze skrev:
Hmm det är en chansning men om du kan sälja det så billigt och du får ut det på internet osv så tror jag det kan gå jävligt bra

eftersom jag har gjort ett 10tal hemsidor med GREEEAT respons så kommer internet vara det minsta problemet...

coolrider skrev:
eftersom jag har gjort ett 10tal hemsidor med GREEEAT respons så kommer internet vara det minsta problemet...

Då är det bara att tuta och köra ju :)
Men det är som sagt viktigt att få ut det så folk verkligen ser dina priser

Tänk på att det är bidraget och inte omsättningen som föetaget och du skall leva på. Räkna ut kostnaderna (utan vauinköp) först, bestäm påslaget och räkna ut vad du måste omsätta. Bedöm sedan om det är rimligt.

Ex. Lön, soc, semester samt företagets omkostnader (näthandel) 600.000 kronor. Påslag 20 procent (vara+frakt) ger minsta omsättning 3 miljoner första året (plus moms).

Du behöver sälja för 15000 kronor (plus moms) varje vardag.

Tror du att du kan sälja lika eller mer, kör :tummenupp

Det här skriver jag utan att såga coolrider eftersom jag vet för lite om idén, så ta inte åt dig personligen nu!

Det är alldeles för lätt att starta företag idag. Alldeles för många blåögda optimister mer eller mindre luras in i ett företagande de inte klarar av men mer eller mindre katastrofala resultat som följd.
Några exempel:
En lirare skulle starta eget i min bransch. Jag känner lirarn och vet att han inte duger till nånting som har ekonomi. Dessutom kan jag branschen och visste att det inte finns underlag för hans nischning. Trots dessa dåliga förutsätningar så fick snubben startbidrag, a-kassa under uppstart med mer. Resultatet var att snubben blev ännu mer skuldsatt och kursade till slut.
En annan lirare fick startbidrag för att starta i samma bransch som en god vän till mig. Branschen ifråga var för liten för två aktörer vilket medförde att båda kursade.
Visst är det bra med statliga bidrag! :confused:

Nu är det inte startbidragen i sig jag opponerar mig mot, det kanske inte ens är fråga om sånt i det här fallet men det är alldeles för lätt att starta eget idag. Och jag tror det var lite det som Dea ville påpeka.

Tänk också på hur många som lägger 18000:- på en DVD. Bara för att du (och jag) vill ha balla prylar så betyder inte det att det finns en tillräckligt stor marknad. Sverige är en liten ankdamm!

Som sagt i inledningen, det är inget personligt men egentligen skulle det vara förbjudet att starta företag utan att veta noga vad man gör. Dvs det skulle krävas lite utbildning inom ekonomi innan man får registrera ett företag.
Konstigt att det är så här i detta land där lagarna hela tiden ska skydda oss från ALLT som kan vara skadligt.

Robban_C skrev:
Och jag tror det var lite det som Dea ville påpeka

Ja, framför allt måste man ha ögonen öppna för hur mycket man måste sälja hela tiden. I det här fallet 2000 kronor i timmen (plus moms). Klarar man inte det ena timmen så har man det dubbla att sälja nästa timme. Kan upplevas som stressande.

Jag driver själv företag, har ett antal anställda och följer siffror hela tiden. Vet därför vad det handlar om.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon