Vad tror ni om dessa boots?

Lite trådnappning kanske men finns det några stövlar som är säkra och bra som inte kostar hur mycket som helt.

Visst skulle oxå vilja ha Daytona stövlana men de är en annning för dyra :näsblod

Så vilka finns det inom de olika märkena som är säkra stövlar???

Det beror ju helt på priset. Det bästa är nog att köpa ett par begagnade Oxtar, Alpinestars eller Sidi - de ser rätt snarlika ut. Surfa blocket och sporthojs köp&sälj så hittar du nog nåt. :tummenupp

Ska du köpa nytt får du nog ge ett prisförslag. :)

Nappar tråden ja me.
Är det någon som har erfarenhet av halvhöga boots typ http://www.cyclegear.com/spgm.cfm?item=PUM_301041-01-36_G
Jag funderar på att skaffa men skyddar de något?

De där ser ut som de skyddar ungefär lika mycket som mina arbetsskor. Jag skulle inte vilja provkrascha dem - skulle aldrig köra med såna alltså. :)

Last edited:
Säkerligen skêtabra.

Själv köpte jag ett par Alpinestars från RoLLER - stela som lutfiskar i början, men nu: SÅ bäst!
Å me gårtäxx! :)

Nappar tråden ja me.
Är det någon som har erfarenhet av halvhöga boots typ http://www.cyclegear.com/spgm.cfm?item=PUM_301041-01-36_G
Jag funderar på att skaffa men skyddar de något?

Ska du åka sporthoj med de där :3freak Har du tillhörande shorts då eller?

Jag har provkraschat ett par Oxtar TCO EVO RX som jag antar att tråden handlade om från början. De höll förvisso men hade jag glidit ngn meter till på tåspetsen så hade det blivit geggigt i skon. Var inte mycket kvar av materialet och kardborrskydden hade slitits loss. Nu sitter jag med nyinköpta Supertech och väntar på nästa säsong. Enda nackdelen är att det tar väldigt lång tid att få på sig dom men det måste ju betyda att de är säkrare :va

Det beror ju helt på priset. Det bästa är nog att köpa ett par begagnade Oxtar, Alpinestars eller Sidi - de ser rätt snarlika ut. Surfa blocket och sporthojs köp&sälj så hittar du nog nåt. :tummenupp

Ska du köpa nytt får du nog ge ett prisförslag. :)

Jag hade tänkt mig MAX 3500 helst billigare :tungan

De ska skydda fotleden m.m alltså stövlen ska inte gå att vrida i sidled

Har kollat på Oxtar men bara hatar knarret :näsblod :näsblod

Jag har ett par Alpinestars Vector. http://www.rollersmc.se/view.asp?a=1321 (2845 kr)

Übersköna, speciellt nu på hösten. Tror att de skyddar rätt bra också. Rätt stela att gå i så man får lossa på övre spännet om man vill gå i dem, eller gå som i ett par "slalompjäxor".

Det är dock motard-offroad stövlar men vill man ha säkra stövlar så får man kompromissa lite.

Bifogat

• Vector-boots.jpg
    Vector-boots.jpg
    59.7 KB · Visningar: 48
  • Vector-boots-r0d.jpg
    Vector-boots-r0d.jpg
    59.7 KB · Visningar: 53

Åk till valfri plats och testa ett par Sidi eller Alpinestars. A-Stars har damstövlar som heter Stella S-MX 4 och S-MX3 Lady, båda får du under 3000 kr. Sen har de herrstövlar i olika prisklass, den värsta kostar 3500 kr.

Sidi har också damstövlar men det är av den lite mjukare modellen. Jag vet inte vem som importerar Sidi i Sverige men Bröderna Hörbergs på Center Syd säljer dem. Vertigo-serien är det du ska kolla på. Hörbergs säljer också A-stars så ska du dit, testa båda. :tummenupp

Jag har ett par Alpinestars Vector. http://www.rollersmc.se/view.asp?a=1321 (2845 kr)

Übersköna, speciellt nu på hösten. Tror att de skyddar rätt bra också. Rätt stela att gå i så man får lossa på övre spännet om man vill gå i dem, eller gå som i ett par "slalompjäxor".

Det är dock motard-offroad stövlar men vill man ha säkra stövlar så får man kompromissa lite.

Jag har också dem, de är bra men de är grymt mjuka och de går faktiskt inte att köra sporthoj med, man får inte in foten mellan fotpinnen och växelspaken. Men säkra? Nja, ett par riktiga crosstövlar eller ett par riktiga sportstövlar är bättre, Vector är en bra kompromiss.

Last edited:
Jag har också dem, de är bra men de är grymt mjuka och de går faktiskt inte att köra sporthoj med, man får inte in foten mellan fotpinnen och växelspaken. Men säkra? Nja, ett par riktiga crosstövlar eller ett par riktiga sportstövlar är bättre, Vector är en bra kompromiss.

Jag har justerat upp växelspaken ett snäpp, men håller med att de är rätt höga sulor. Och visst är de en kompromiss, någonting mellan sport och cross.

PG Lundmark hade visst sådana när han körde Dakarrallyt med så det är kanske där de passar bäst? :tungan

Last edited:
Kika på FC-moto.de. Jag köpte mina Alpinestars SM-X3 för 129€ - dvs under 1300kr. Det är minst halva priset jämfört med i Sverige.

Lika sköna som mina gamla Oxtar, men knirrar inte :)

Ska du åka sporthoj med de där :3freak Har du tillhörande shorts då eller?

Jag har provkraschat ett par Oxtar TCO EVO RX som jag antar att tråden handlade om från början. De höll förvisso men hade jag glidit ngn meter till på tåspetsen så hade det blivit geggigt i skon. Var inte mycket kvar av materialet och kardborrskydden hade slitits loss. Nu sitter jag med nyinköpta Supertech och väntar på nästa säsong. Enda nackdelen är att det tar väldigt lång tid att få på sig dom men det måste ju betyda att de är säkrare :va

Nä jag kör aldrig utan skydd det är just därför jag frågar om de skyddar eller är det bara "styling".
Jag har ett par sidi Discovery Tepor men de blir nog lite klumpiga på den nya hojen?

Bifogat

• MMDISCOVE.jpg
    MMDISCOVE.jpg
    47.8 KB · Visningar: 226
Börjar bli dags för dom här snart

175736-3461e5.jpg

Nu har jag kört en sommar med dessa. De är hur bra som helst. Sitter asgôtt. Men de knarrar ju så förbannat när man går. Får kommentarer överallt. Japp jag har använt den lilla tupen med silikon för att få bort det. Faktum är att det gjorde det ännu värre.

Lite coolt dock när man går. Låter som en cowboy...

Du kan få vara Doc Holliday så är jag Wyatt Earp :yoparty

Kängorna vara bra som fane!

Lånar tråden lite... nån som har nå tips på stövlar för oss som är lite högvristade..... testade ett par alpinestars idag och jag fick inte i foten fast dom va 2 nummer för stora:huvet

Nä jag kör aldrig utan skydd det är just därför jag frågar om de skyddar eller är det bara "styling".
Jag har ett par sidi Discovery Tepor men de blir nog lite klumpiga på den nya hojen?

Min gissning är att de skyddar hyfsat runt foten men stackars fotled när du flyger av hojen..

Dina sidi verkar o andra sidan väldigt höga vilket säkerligen blir smått jobbigt om du ska köra sporthoj. Kolla in rea:n hos Rollers och köp dig något vettigt.

maximalt skydd verkar enligt alla bara vara alpinstars supertech,sedan om du tycker att dina fötter är inte värda så mycket för dig så kan du helt klart spara 500 kr och köpa något som skyddar mot vädret istället.
:tummenupp

Min gissning är att de skyddar hyfsat runt foten men stackars fotled när du flyger av hojen..

Dina sidi verkar o andra sidan väldigt höga vilket säkerligen blir smått jobbigt om du ska köra sporthoj. Kolla in rea:n hos Rollers och köp dig något vettigt.

Ja jag var ute en tur idag och det hadde varit bättre med lägre så det får nog bli Sidis Vertigo Corsa eller nått. Tack för tippset om Rollersdäck men jag bor i London så detkostarnog mer attskicka än vad jag kan hitta här.
sesången e ju inte över här på långa vägar.
Ha det :tummenupp

Jag köpte dessa som sagt i våras på bikedagarna i trollhättan. Jag har bara ett litet inägg:

När jag klev i dessa så kändes det som om foten skulle spränga skon. Jag fick spjärna och trycka som en dåre! Tog då en storlek större och fick precis i fötterna. Köpte de sistnämnda eftersom jag visste att de skulle töja sig. Det var så illa att jag inte kunde växla för jag fick inte in foten mellan fotpinne och växelpelle.

Idag är skorna något för stora. Ångrar idag att jag inte köpte de som foten nästan sprängde. Bara så att ni tänker på det när ni köper nya...

Silikonsprey från Biltema fixar knarret.

Mina har inte knarrat på två säsonger. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage