Vad tror ni om denna? (Udda hojmärke)

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Se så var nu objektiva och såga inte för hårt. Kan denna hoj vara något att studsa runt i skotarspår och småstigar med? Visst man ska väl inte jämföra med racehojarna för 90kkr. Det verkar vara en förväxt kinafiddy som lv-reggats. 19hk och ett chassi som åtminstone påminner om en fullblodsenduro. Andrahandsvärdet är väl inte på topp, men den kostar å andra sidan bara 16kkr. Ska tydligen vara relativt bränsle snål och funka hyfsat att pendla med också, fast då med motardfältqar (4000kr inkl däck, drev, skivor). Ett problem som jag ser är att det kanske kan vara svårt med reservdelar när väl sakerna behövs bytas ut. Har letat på youtube efter filmer men hittar bara torrgasare och rundvandringar. Vad tror ni?

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    141.2 KB · Visningar: 1,150
Det som gör mig skeptisk till okända märken är kanske inte i första hand själva hojen, den kan säkert vara i princip lika bra, eller kanske t om bättre än en hoj från en känd tillverkare, utan snarare tillgång på reservdelar, möjligheter till service osv. (som du själv nämner)

Visst, enklare service kan man ju alltid göra själv.. kanske t om även större service/reparationer om man är lite tekniskt lagd.

Men det kan ju bli rätt omständigt om man behöver importera varenda liten skruv varje gång någonting går sönder.. eller om tillverkaren konkar och plötsligt så finns inga reservdelar alls att få tag på.. då blir det plötsligt ännu tristare.

(Om det däremot är så att märket är stort någon annanstans i världen, något som jag inte har en aning om i det här fallet, och man vet att det går att få tag på delar så kan ju det låga inköpspriset väga upp eventuella omständigheter vid reparation)

Mitt tips är iaf att tänka igenom köpet, och fundera på hur du löser reservdelar och reparationer innan du slår till.

Last edited:
Apollo är väl ett välkänt märke i lågprissegmentet?

Har sett samma annons förut och ställt mig samma frågor som du har gjort, dvs service, tillgång till reservdelar etc, kvalitén osv. Kanske är ett smartare val att köpa en äldre begagnad endurohoj eller nått? Men är som sagt inte mycket pengar det handlar om heller för en sprillans hoj...

De verkar ha en seriös hemsida iaf http://www.apollovehicle.com/ :)

Jag läste en del om de på olika forum innan. Har aldrig haft en sån men fick en ganska bra uppfattning om vad det är.

Det ska vara ganska OK kvalite för att vara Kina-skit (alltså ändå inget vidare)
Cross-modellen duger visst inte till något alls då effekten inte räcker till. Motarden är absolut ingen lek-hoj (samma där, för låg effekt) men ska visst duga som transportmedel.

De går riktigt billigt, runt 0.35l/mil, toppar ca 120km/h (dock är 90km/h vettig fart), effektsvaga som fan och rostar sönder om man råkar komma in i en regnskur.

Går dessutom under lite olika namn där Orion nog är det vanligaste. Då Orion RX250 eller 36.

Last edited:
Bara skit.

Har aldrig sett, kört eller ens luktat på en. Men jag är ändå helt säker.
Skulle inte ge 5 lax ens.

Allt beror väl på vad man ska ha den till. Hade en kinesscooter, en 125:a. Kostade 11k ny, körde den i tre år till & från jobb, 3 mil om dagen ca. Drog 0,3, kostade 900/år i försäkring och på de tre åren la jag ut 20 spänn i reservdelar, fick byta en del av bränsleslangen.

Så man ska nog inte dissa dem rakt av men man ska nog ha rätt sansade förhoppningar om vad man kan göra med dem.

Hittade ett annat märke som verkar vara mer ready to race http://vimeo.com/6637969 såg någon svensk annons på ca 17kkr för crossmodellen. Mäket verkar heta pitsterpro 250. Ser helt klart intressant ut.

Eller en KTM 250 EXC-F -07 för 20 papp?!

http://www.blocket.se/uppsala/Enduro_28286231.htm?ca=8&w=3

Hade nog hellre köpt en beggad "riktig" hoj istället för en ny kina.
Men med det sagt, så har det ju börja komma lite märken som ligger emellan de dyra och kinaskiten. Typ att dom köper in förra generationens motor från någon japs, och sen stoppar det i ett riktigt chassi. Dom brukar landa på 40-50 KKR nya. Läste om en i en inte alltför gammal TBM, moppe tillverkare i europa som hade Yammas -07 250 fyrtaktsspis. Visst, lite klassiska billiga fel, men inget som en dag eller två i garaget kunde fixa.
AJP är en annan tillverkare, sätter Hondas skottsäkra XR250L motor i ett modernt endurochassi. Där lär man inte få byta så mycket mer än drevpaket.
Så, alternativ börjar komma :)

Vad är ni rädda för:confused:

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back