Vad tror ni? (Bränslepumps relaterat)

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Med förgasarna tomma händer följande:

Regelbundna problem:
Jag slår på tändningen & pumpen hoppar till någon sekund, inte så den börjar pumpa. Det skall den göra.
Mäter jag med multimetern så ser jag att pumpen får 12v för någon sekund när jag slår på tändningen.

Lösning: Mata pumpen med 12v direkt från batteriet, ibland går pumpen igång och pumpar utav bara den i ett svep. I andra fall måste jag "lirka" med strömmen, dvs av/på/av/på/av/på med strömmen från batteriet så kommer pumpen igång tillslut.
När jag gjort detta kommer jag iväg, och vidare till oregelbundna*

Oregelbundna:
När jag då kommit iväg, så går det jättebra att köra. Tills den när som helst kan lägga av och pumpa. Kan gå 20 mil innan det händer, ibland en kilometer.

Hur påverkar jag? Jag har märkt att om jag är för snabb med gasen precis när motorn värmts upp och drar en växel rätt högt så slutar pumpen jobba. På grund strömbrist ? Vet ej.
Ligger jag på motorvägen i jämn fart & blir tvungen att slå av, av någon anledning så slutar det pumpas. Oftast händer det.
Om jag ligger på småvägar och kör "aktivt" kommer jag hur långt som helst verkar det som.

Det jag inte förstår riktigt är att det känns som om pumpen är halvkass + något relä. Jag har bytt bränslepumps relä då det jag hade var totalt kass, hojen var okörbar. Nu kanske pumpen har käkat upp det nya om den kärvar?

Vilka mer relä'n är det som ser till att det kommer ström till pumpen? Det jag tänkler på är just att pumpen får ström när jag slår på tändnigen i någon sekund bara, kanske bränslepumps relät inte får ström från någon annan del i hojen och på så sätt inte kan skicka någon ström till pumpen?

Fabbe

Är du säker på att pumpen ska pumpa hela tiden när du slår på tändningen?:confused:
Kan inte vara möjligt..

Har du plockat isär pumpen och kollat hur brytarna i den ser ut?

Jo, den ska vara igång hela tiden.

Om inte motorn i bränslepumpen helt enkelt är dålig kan det ju vara oxid/glapp på någon kabel.

När jag pumpat vatten med en bränslepump gick den inte att få igång dagen efter. Då kopplade in spänningen polvänt på motorn nån sekund. Sedan gick den igång åt rätt håll.

Först av allt, kolla upp så att du VET att hojen inte har en glappkontakt. Dvs, gå från ena änden till den andra änden i kabelhärvan och kolla varje kontakt och kopplingspunkt utmed kabelvägen. Det brukar bli absolut billigast så.

andersbrink skrev:
2332407 Först av allt, kolla upp så att du VET att hojen inte har en glappkontakt. Dvs, gå från ena änden till den andra änden i kabelhärvan och kolla varje kontakt och kopplingspunkt utmed kabelvägen. Det brukar bli absolut billigast så.

Har gjort detta, till min besvikelse hitta jag inget glapp eller så :(

Ingen som har en pump man kan få prova?

Muggen skrev:
2334950 Har gjort detta, till min besvikelse hitta jag inget glapp eller så :(
Ingen som har en pump man kan få prova?

Har du en hoj som är utrustad med immobilizer möjligtvis?

wheelieman skrev:
2335028 Har du en hoj som är utrustad med immobilizer möjligtvis?

Japp :) :confused:

Jag vet inte vad jag ska göra härnäst, enklast vore väl att köpa ny pump & nytt relä = 4k
Hade gärna velat prova grejerna i någon annans hoj eller tvärt om..

Det som retar mig är att problemet inte ALLTID finns där :3freak

Last edited:
Muggen skrev:
2335035 Japp :) :confused:

Jag vet inte vad jag ska göra härnäst, enklast vore väl att köpa ny pump & nytt relä = 4k
Hade gärna velat prova grejerna i någon annans hoj eller tvärt om..

Det som retar mig är att problemet inte ALLTID finns där :3freak

Hörde någon som hade liknande props som du innan, det var hans immobilizer som hade ballat ur, säkert inte billigare men ytterligare en felmöjlighet. Elfel är aldrig kul.... lycka till.

Om motorn inte är igång ska bränslepumpen inte gå för jämnan, utan bara ge en "skvätt" när du slår på tändningen (för att få upp bränsletrycket). Du kan även prova "dödarknappen". För varje gång du slår av och på den ska den pumpa en "skvätt" under ett par sekunder och sedan stanna.
Jag vet inte exakt hur det ser ut på din CBR600 men på min SP-1:a så finns dels ett "fuel-cut-off-relay" som ska dra under ett par sekunder (styrs av ECM:en ) när tändningen slås på eller dödarknappen slås av-på. Min har även vältsensor med ett tillhörande "vältsensorrelä" som dödar bränslepumpen om den påverkas (bank-angle-sensor-relay). Kontrollera funktionen på det om fungerar korrekt.
Du behöver nödvändigtvis inte ha ett "el-fel" utan det kan lika gärna vara något vakuumrelaterat problem (brist på bränsletryck).

Vill du kolla att bränslepumpen pumpar konstant så kan du bygla kontakten på fuel-cut-off-reläet.

Eldstorm skrev:
2335849 Om motorn inte är igång ska bränslepumpen inte gå för jämnan, utan bara ge en "skvätt" när du slår på tändningen (för att få upp bränsletrycket). Du kan även prova "dödarknappen". För varje gång du slår av och på den ska den pumpa en "skvätt" under ett par sekunder och sedan stanna.
Jag vet inte exakt hur det ser ut på din CBR600 men på min SP-1:a så finns dels ett "fuel-cut-off-relay" som ska dra under ett par sekunder (styrs av ECM:en ) när tändningen slås på eller dödarknappen slås av-på. Min har även vältsensor med ett tillhörande "vältsensorrelä" som dödar bränslepumpen om den påverkas (bank-angle-sensor-relay). Kontrollera funktionen på det om fungerar korrekt.
Du behöver nödvändigtvis inte ha ett "el-fel" utan det kan lika gärna vara något vakuumrelaterat problem (brist på bränsletryck).

Vill du kolla att bränslepumpen pumpar konstant så kan du bygla kontakten på fuel-cut-off-reläet.

Är det skadligt på något sätt? Att mata pumpen med ström hela tiden? För isåfall kan jag ju köra på det och därmed kunan utesluta om det är PUMPEN det är fel på eller ej.

Om jag har igång motorn på tomgång, får pumpen ingen ström.. varvar jag upp den lite, vet inte om det är när jag passerar 2krpm som den sedan matas med ström. :va

Muggen skrev:
2336638 Är det skadligt på något sätt? Att mata pumpen med ström hela tiden? För isåfall kan jag ju köra på det och därmed kunan utesluta om det är PUMPEN det är fel på eller ej.
Om jag har igång motorn på tomgång, får pumpen ingen ström.. varvar jag upp den lite, vet inte om det är när jag passerar 2krpm som den sedan matas med ström. :va

Jag kan inte svara på om det kan vara skadligt att köra med den byglad med motorn igång hela tiden. Jag tror att ECM:en/bränsletrycksregulatorn bestämmer när pumpen ska gå beroende på hur bränsletrycket är men jag är inte helt säker på att det fungerar så - det finns säkert någon mer kompetent person här som kan svara på det. (Det skulle i så fall eventuellt kunna förklara varför bränslepumpen startar först när du varvar över ett visst varvtal eller efter en viss tid, men som sagt jag har inte kollat exakt hur det fungerar på min hoj).

Enligt verkstadshandboken för min hoj; Felsökning av bränslesystem:

1. Kontroll av bränsletryck

Anslut bränsletrycksmätare vid banjobulten till huvudbränsleledningen, starta motorcykelmotorn och kontrollera trycket.
Skall vara 343kPa (VTR1000SP-1).

Om trycket är högre kan det vara fel på: gegga i returbränsleledning, tryckregulator eller bränslepump.
Om trycket är lägre kan det vara fel på: gegga i bränslefiltret, tryckregulator eller bränslepump.

2. Kontroll av bränslepump

Ta bort svarta kabeln som går till ECM:en för att förhindra att den skadas.
Lossa bränslereturslangen från bränsletanken och plugga pipen omedelbart - läckage annars.
Bygla reläkontakten på fuel-cut-off-reläet. Slå på tändningen i 10sek.
Bränslemängden skall vara 190cm3 (VTR1000SP-1).

Om den utpumpade bränslemängden är lägre är möjliga felorsaker:

gegga i bränsleledning eller returbränsleledning, igenbeckat bränslefilter, tryckregulator eller bränslepump.

Eldstorm skrev:
2364058 Hur gick det? Fick du någon fason på bränslepumpen?

Hejsan.. Nej tyvärr har jag inte fått ordning på det. Har enbart åkt aktivt nu sen sist och då har det gått super, i ngåra hundra mil. Men häromdan körde jag lite cruising i stan.. då dog den igen.

Om pumpen lägger av kan motorn då suga soppa genom pumpen? För när det hände sist så gick motorn verkligen kasst några minuter tills jag stanna, försökte köra ut problemet.. Då slog jag bara av/på tändningen några gånger sen gick det o köra igen :confused:

Skall se nu i veckan när jag har tid över :)

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP