Vad trött man blir på människor

Gorgamel

Medlem
Gick med
3 Nov 2006
Ort
Piteå
Hoj
ZF6N
Under lunchen idag så kom det in en tiggare på matstället å vilje sälja rosor. Med sig hade hon en dotter på ca 5-6år.

Människan var väldigt dålig på svenska men hade en lapp där det stod att hon behöver pengar för mat till sin dotter.

Av ren princip så köper jag aldrig nå av dessa människor, men eftersom det är löningsdag idag så tänkte jag att jag kunde betala för ett mål mat till dottern istället (beställa och betala för ett mål mat, inte ge bort pengar).
Men se.. det gick inte.
Istället så sa hon bara "no no" å gick vidare.

Vad är det för fel på dessa människor?
Ifall man vill tigga/lura till sig pengar av folk, så kan man väll för i helvete vara ärlig med det iaf.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
...ett "fel med dessa människor" är att det ofta står en tredje, mindre sympatisk, part i närheten och väntar på att de två "sympatiska tiggarna" skall komma tillbaka med dagens skörd... Denna tredje part är sällan intresserad av att få höra att någon köpt mat till barnet eftersom detta knappast är något som gör honom särskilt rik.
 

jetson

Guest
Organiserade ligor tar ju stålarna så är dumt att ge något.


Jag har skänkt en tia i mitt liv, till en alkis som bad om en tia, då bad han om en till.. ger man fingret tar dom hela handen. Aldrig mer.
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Och dom som lägger lappar på tunnelbanan och pendeln om deras leukemisjuka barn...

Barnen verkar ha en jävla massa mammor och pappor.

...Blir rent ut sagt förbannad när dom försöker profitera på något sådant...
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Och dom som lägger lappar på tunnelbanan och pendeln om deras leukemisjuka barn...

Barnen verkar ha en jävla massa mammor och pappor.

...Blir rent ut sagt förbannad när dom försöker profitera på något sådant...

vad var det du inte förstod i korvgubbes inlägg?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Om alla skulle ringa polisen så fort dessa uppenbarar sig så skulle det kanske få till följd att det blir svårare för dessa ligor att tjäna pengar på utsatta människor.
Så, nästa gång ringer du polisen och säger att en skummis står i närheten och väntar på dem, även om du inte har sett skummisen i fråga.
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Rent principiellt skänker jag inte till tiggare på gatorna då polisen avråder från det. Men jag minns ett tillfälle för ett par år sedan där jag glatt hivade upp pengapungen:
En alkis kom in på tunnelbanetåget en fredagskväll när jag var på väg ut och frågade på ett käckt sätt något i stil med:
Ska ni ha en trevlig helg? Ut och partaja? Är det någon som vill ge mig lite stålar så jag oxå kan få partaja ikväll?

Jag kunde inte låta bli då han var ärlig och trevlig! En skön lirare som har valt lite snett i livet tidigare och inte haft et lätt. En av få gånger jag har skänkt pengar till "tiggare" och dessutom med ett leende. Han fick nog ihop till minst en öl, kanske två på ett hak bara i den vagnen. Säljgener månne? :D
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Gick på Uppsalas gågata idag och kunde räkna till 4 st "tiggare" som satt med likadana skyltar skrivet "jag är hungrig" på, kanske skulle ha lagt i en färdig baguett och sett reaktionen. Synd att ett lidande ska missbrukas =(
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Rent principiellt skänker jag inte till tiggare på gatorna då polisen avråder från det. Men jag minns ett tillfälle för ett par år sedan där jag glatt hivade upp pengapungen:
En alkis kom in på tunnelbanetåget en fredagskväll när jag var på väg ut och frågade på ett käckt sätt något i stil med:
Ska ni ha en trevlig helg? Ut och partaja? Är det någon som vill ge mig lite stålar så jag oxå kan få partaja ikväll?

Jag kunde inte låta bli då han var ärlig och trevlig! En skön lirare som har valt lite snett i livet tidigare och inte haft et lätt. En av få gånger jag har skänkt pengar till "tiggare" och dessutom med ett leende. Han fick nog ihop till minst en öl, kanske två på ett hak bara i den vagnen. Säljgener månne? :D

Ja, alkisar ska man alltid skänka en slant till då de uteslutande ser till att deras pengar går in i statsapparaten till skillnad från de skrupelfria zigenarna som tigger överallt :mad:

Jag hade en halvtrasig platta Spendrups guld över en gång där alla burkar var mer eller mindre tilltryckta och det hade läckt ut öl från några trasiga burkar så jag gav den till de tre alkisarna som satt i parken utanför min lägenhet. En av dem hälsar fortfarande när han ser mig, 3-4 år senare :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag brukar få en kollegial nick av dem, lite som två civilare som diskret hälsar på varann. Det här är bara en av många fördelar med att vara evighetssingel, att inte behöva besöka en klädbutik mer än en gång om året
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag brukar få en kollegial nick av dem, lite som två civilare som diskret hälsar på varann. Det här är bara en av många fördelar med att vara evighetssingel, att inte behöva besöka en klädbutik mer än en gång om året

Vi måste hitta andra klädbutiker än dressman framöver.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top