Vad tjänar man på att importera?

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Jag kommer förmodligen ta en sväng ner till Tyskland frammåt sommaren och har då en svag tanke om att ta med en hoj hem.
Men frågan är: vilken hoj tjänar man på att importera, jag har skummat runt lite och jämfört mobile.de mot blocket och hittar inga större skillnader mellan Sverige och Tyskland.

Har skillnaderna försvunnit helt eller letar jag bara efter fel sorts cykel?

Är det nån skillnad på norra tyskland mot södra vad gäller priser?

Mekus skrev:
2200218 Jag kommer förmodligen ta en sväng ner till Tyskland frammåt sommaren och har då en svag tanke om att ta med en hoj hem.
Men frågan är: vilken hoj tjänar man på att importera, jag har skummat runt lite och jämfört mobile.de mot blocket och hittar inga större skillnader mellan Sverige och Tyskland.

Tyskland har betydligt större utbud :7peta . Men prismässigt så verkar tendensen att ju mindre kubik, desto större prisskillnad verkar det vara mellan länderna.

Du tjänar nog ingenting om du inte säljer hojen dyrare i Sverige då allt är klart.

Spara pengar kanske du kan göra, men, priserna skiljer väl inte speciellt mycket mellan Svedala och Tysklandet i dagsläget. Sen får man ju räkna med transport, regbesiktning osv...

Skillnaderna har minskat tydligt verkar det som, jag tittar flera ggr i veckan.

Hojar för runt 100" skiljer väl lite fortfarande, billiga, under 50" är ingen skillnad alls på de jag kollar på, typ sporthoj mitten nittiotal och offroad.

Billigare i Söder är det iaf, sök i Tyskland på riktnummer.

Man kan ta priset du ser på mobile + 5000kr innan du kan köra den på gata. Bensin, färja, regbesiktning, eventuelt boende m.m.

Denna resa är planerad som en semesterresa, alltså är tid och bensin mindre viktigt då jag och tanten ändå åker neråt. Att tjäna på det kanske inte var helt rätt uttryckt, det ska vara ekonomiskt försvarbart, om det sedan är en cykel som är rolig att köra så gör det inte saken sämre

Last edited:
Mekus skrev:
2200270 Denna resa är planerad som en semesterresa, alltså är tid och bensin mindre viktigt då jag och tanten ändå åker neråt. Att tjäna på det kanske inte var helt rätt uttryckt, det ska vara ekonomiskt försvarbart, om det sedan är en cykel som är rolig att köra så gör det inte saken sämre
Då är det en annan femma. Att få med sig en hoj "på köpet" när man är på semester kan ju bara vara trevligt.

Hittar du någon som lämpar sig för dina ändamål lär nog priset vara jämförbart med Sverige som sagt. Kanske något billigare. Tänk ändock på att den svenska mentaliteten är lite si och så mot importhojar. Min är Tysklandsimporterad och jag lär väl få sälja den ett par tusenlappar lägre, "bara för att det är import". Den är ju självklart både skruvad, felgängad, krockad, ollad och otvättad. :rolleyes:

Lycka till!

hållundan skrev:
2200279 Då är det en annan femma. Att få med sig en hoj "på köpet" när man är på semester kan ju bara vara trevligt.

Hittar du någon som lämpar sig för dina ändamål lär nog priset vara jämförbart med Sverige som sagt. Kanske något billigare. Tänk ändock på att den svenska mentaliteten är lite si och så mot importhojar. Min är Tysklandsimporterad och jag lär väl få sälja den ett par tusenlappar lägre, "bara för att det är import". Den är ju självklart både skruvad, felgängad, krockad, ollad och otvättad. :rolleyes:

Lycka till!

Jag jobbade som MC Säljare innan och jag tror nog att jag har hört nästan alla argument och funderingar kring varför man inte ska köpa importerat... Lite roande faktiskt.
Du glömde förresten: Den lär ju ha fått gå varm på autobahn=den är slut(detta oavsett om det är en savage 650 eller en cbr 900)

Mekus skrev:
2200218 Jag kommer förmodligen ta en sväng ner till Tyskland frammåt sommaren och har då en svag tanke om att ta med en hoj hem.

Köpte min Busa-00 från Italien för 50.000 sek. Hojen var i nyskick, och rullat 2000mil. En ägare 63 årig gubbe. Full serv.bok. mm. Hojen går kanon. Är mkt. nöjd. Reg.bes. i Sverige kostade ca. 2000 kr. Kolla Italien före Tyskland. Lycka till !!!

Hur är det med försäkringen med privatimport?
Är den dyrare än svensksålda?

Det är väl så på bil iallafall?..

rollex skrev:
2200669 Köpte min Busa-00 från Italien för 50.000 sek. Hojen var i nyskick, och rullat 2000mil. En ägare 63 årig gubbe. Full serv.bok. mm. Hojen går kanon. Är mkt. nöjd. Reg.bes. i Sverige kostade ca. 2000 kr. Kolla Italien före Tyskland. Lycka till !!!

Då är den inte värd något i sverige när du skall sälja den. 63-åriga italienska gubbär är nämligen storrökare och vem vill ha en sönderrökt sporthoj. Lär ju krävas recond på den :hihi

Hur är det om den inte är helt orginal? typ streetfighter
går det fortfarande att regga den i sverige utan några problem eller
måste den göras om till orginal?

rollex skrev:
2200669 Köpte min Busa-00 från Italien för 50.000 sek. Hojen var i nyskick, och rullat 2000mil. En ägare 63 årig gubbe. Full serv.bok. mm. Hojen går kanon. Är mkt. nöjd. Reg.bes. i Sverige kostade ca. 2000 kr. Kolla Italien före Tyskland. Lycka till !!!

Har du nått förslag på nån italiensk annonssite där man kan förstå språket?

Mekus skrev:

tjenare markus,
har förstått från tyska forum att begpriser är väldigt höga just nu. pga dålig ekonomi säljs få nya hojar, därmed dåligt utbud av begagnade, vilket naturöigtvis höjer priserna. inte alls som i sverige mao.

det bästa du kan göra, om du ändå ska ner, titta runt lokalt.
handlare håller ofta jämförbara priser med privata.

vet en duccebroder som råkade på en 748r på en lokal marknad i schweiz, la ett skambud och fick den.

ta chansen bara. även om du inte får den billigare så har du ändå större utval.

lycka till i deutschland
ric

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2