Vad tänker VV på?

Shunon

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Hoj
2010 Yamaha R1
Fan vad irriterad man blir på vägverket.. kör gamla södertälje vägen,, åker nästan av kurvan pga grus på vägen,, ser att dem lagat hålen på vägen genom att fylla dem med grus det e ju fan livsfarligt för motorcyklister på tillbaka vägen såg jag en som hade åkt av vägen just pga gruset,, hans hoj blev skrot men han klarade sig bra med trasigt skinnställ.. VV= :kocko

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det är grusat i hela Jönköpings innestad + utanför på alla roliga vägar. :huvet

Hur fan går gruslagningar och vajerräcken ihop med nollvisionen???

Hassel

Ny medlem
Gick med
5 May 2004
Hoj
Ingen (för tillfället)
Blev blästrad idag utanför Linköping mellan Vreta Kloster och Ledberg vid möte med långtradare. :huvet

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Emmi skrev:
Det är grusat i hela Jönköpings innestad + utanför på alla roliga vägar. :huvet

Hur fan går gruslagningar och vajerräcken ihop med nollvisionen???
De undviker alltid att ta med sånt när diskussioner om nollvisionen kommer upp.
Jag har länge tolkat det som att det är ok om några hojåkare extra dör bara de får ner antalet som dör i bilar.
gruset på vägarna och ofta utan varningsskylt begriper jag inget av.

Förra året kom jag körande på en normal 70 väg med hojen, jag körde inte så fort (runt 70 bara) för jag kände inet riktitigt till vägen, så kommer jag över ett litet krön med en vänstersväng tätt bakom.
Mitt i svängen så säger det PANG! och man håller på att flyga av vägen, jag klarar det dock för jag körde ju inte så förbannat fort.

När man sedan stannar och undersöker så har de grävt upp ett stråk rakt över vägen c:a 40cm brett och 15cm djupt.
Med sporthoj så var det ju en rejäl smäll att köra i det där diket mitt på vägen.
INTE en varningsskylt någonstans om saken.

Applo

Har jättebillig försäkring...
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
YZF 450 -04
Håller med lite i resonemanget, men det måste vara lika otacksamt att vara fotbollsdomare som att jobba på vv.... Om dom inte lagar vägarna får dom skäll och om dom gör det får dom skäll.... men men skäll på bara....

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Varför göra provisoriska lagningar när dom är lika dåliga som att inte laga vägen alls :kocko

Tycker vv får sluta med alla ursäkter och börjar asfaltera istället :mad:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
I övrigt så är deras oljegrus bara billigt på kort sikt skulle jag tro, ofta ser ju dessa vägar förjävliga ut bara efter en vinter, och då får de ofta laga dem igen.

Shunon

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Hoj
2010 Yamaha R1
Silwer skrev:
I övrigt så är deras oljegrus bara billigt på kort sikt skulle jag tro, ofta ser ju dessa vägar förjävliga ut bara efter en vinter, och då får de ofta laga dem igen.

Det håller ju max 1 månad sen är hålen framme igen..
VV är ju verkligen bra på att fixa saker..
Man kör sönder sina fälgar på deras hål när dem lagar dem så får man hela bilen full med stenskott.. Man borde skriva till dem o klaga.. :huvet

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
I min lilla sjuka värld är det ett givet faktum att vägverket gör allt i sin makt för att ha ihjäl så många hojåkare som möjligt så att motorcyklar kan förbjudas helt och hållet. Jag menar vad fan är vajerräcken för något?
Och varför är det grus i varenda kurva? Oljespill utan varningsskyltar?
Var i Norge på hojsemester för 4 år sen. Såg grus vid ETT tillfälle. Gissa vad jag såg mer? En snubbe som sopade upp gruset. Jag såg också ett mindre oljespill med tillhörande tydlig varningsskylt.
I norge hatar myndigheterna uppenbarligen inte motorcyklister. :tummenupp

sandstream

Guest
Silwer skrev:
Jag har länge tolkat det som att det är ok om några hojåkare extra dör bara de får ner antalet som dör i bilar.
Då har du nog tolkat det rätt.
Vajerräckena sparar fler liv än de tar.
Sen att det skulle vara farligare för oss hojåkare kan ju också diskuteras, det är ju inte så ofta man träffar ett mitträcke i 90 graders vinkel.

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
Suzuki 1127 R
En favoritväg jag kör ibland sträcker sig mellan olika län. Om man kommer från ena hållet är den hur fin som helst eftersom den lades om för några år sedan. Men PRECIS när man kommer till länsgränsen övergår vägen till att vara totalt helkass. Spårigt, sliten asfalt, dåliga lagningar, stora ojämnheter och oljegrus överallt, man får sakta ner för att hålla sig kvar på vägen. :3freak Det märks hur de olika länen prioriterar....

Dessutom "löste" de hela problemet med underhållskraven genom att sänka hastigheten på vägen från 90 till 70...... det är säkerhetstänkande det! :rolleyes:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
NoLimit skrev:
En favoritväg jag kör ibland sträcker sig mellan olika län. Om man kommer från ena hållet är den hur fin som helst eftersom den lades om för några år sedan. Men PRECIS när man kommer till länsgränsen övergår vägen till att vara totalt helkass. Spårigt, sliten asfalt, dåliga lagningar, stora ojämnheter och oljegrus överallt, man får sakta ner för att hålla sig kvar på vägen. :3freak Det märks hur de olika länen prioriterar....

Dessutom "löste" de hela problemet med underhållskraven genom att sänka hastigheten på vägen från 90 till 70...... det är säkerhetstänkande det! :rolleyes:

Låter precis som där man kommer in i kronobergs län mellan Bolmen och Vidöstern. Körde sönder mina packboxar på den vägen förra våren.

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
sandstream skrev:
Sen att det skulle vara farligare för oss hojåkare kan ju också diskuteras, det är ju inte så ofta man träffar ett mitträcke i 90 graders vinkel.

Tror inte det spelar nån roll i vilken vinkel du träffar ett vajerräcke med hoj. Du slits sönder i alla fall....
Vadf är det för fel med en betongavdelare i mitten? Kan väl inte vara speciellt mycket dyrare än vajerräcke. Iofs så bromsar den inte upp bilarna lika bra med man styrs i alla fall bort från den om man träffar. Tror man har en betydligt mycket större chans att överleva en krasch med båge mot en sån i alla fall eftersom islagsvinkeln på landsväg knappast blir mer en 10-15 grader... Dom funkar rätt bra i staterna i alla fall. Där finns dom på nästan varenda motorväg.

IronMike

Guest
Vad tänker VV på?

"El-maco, å pomefrites man kan kridda sjielv" :hihi

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Applo skrev:
Håller med lite i resonemanget, men det måste vara lika otacksamt att vara fotbollsdomare som att jobba på vv.... Om dom inte lagar vägarna får dom skäll och om dom gör det får dom skäll.... men men skäll på bara....

Gruslagningar är väl ungefär det samma som att inte laga vägen? Ett hål eller en grushög är väl ungefär samma irritationsmoment för trafikanter?

Gruslagningarna håller inte, de måste göras om snart igen. Laga med asfalt!

sandstream skrev:

För två-tre helger sen körde en 23-årig kille på hoj ihjäl sig i Göteborgsbacken i Jönköping med tillhörande vajerräcken. Det var nog ingen trevlig syn.

Man behöver inte träffa det i 90 graders vinkel, det räcker att åka in i H-stolparna med sylvassa kanter som sitter i körriktningen.

Last edited:

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 2004
Shunon skrev:
Fan vad irriterad man blir på vägverket.. kör gamla södertälje vägen,, åker nästan av kurvan pga grus på vägen,, ser att dem lagat hålen på vägen genom att fylla dem med grus det e ju fan livsfarligt för motorcyklister på tillbaka vägen såg jag en som hade åkt av vägen just pga gruset,, hans hoj blev skrot men han klarade sig bra med trasigt skinnställ.. VV= :kocko

VV sätt att bidra med 0 visionen :kocko

sandstream

Guest
Emmi skrev:
För två-tre helger sen körde en 23-årig kille på hoj ihjäl sig i Göteborgsbacken i Jönköping med tillhörande vajerräcken. Det var nog ingen trevlig syn.
Man behöver inte träffa det i 90 graders vinkel, det räcker att åka in i H-stolparna med sylvassa kanter som sitter i körriktningen.
En död hojåkare är nog aldrig en vacker syn :3freak

Vajerräckena sparar iaf mer liv än de tar.

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
sandstream skrev:
En död hojåkare är nog aldrig en vacker syn :3freak

Vajerräckena sparar iaf mer liv än de tar.

Jo, det gör de men fortfarande så borde det finnas en kompromiss som funkar för hojåkare också.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...