Vad tänka på vid skjuts på MC?

Se punkt nr. 1 i mitt svar #11 i denna tråden!

Det är, om inte HELA sanningen, så dock en stor del av hur du kan mildra denna effekt!
Mvh!
// Niklas

Ok, tack så mycket för tipset, ska försöka kolla det tills när det är dags att skjutsa nån lycklig sate :tungan

En bra grej när man skjutsar nybörjare är att be dom titta över samma axel på föraren som kurvan man ska in i. Dvs kolla över förarens vänstra axel i vänstersvängar och höger i högersvängar. Det ger att passagaren följer med i lutningen mer naturligt. Dessutom ser passageraren bättre vad som händer framåt.

Bra tråd något som man bör tänka på när man skjutsar någon som är tyngre än en själv eller är inte det särskilt stor skillnad?

//Dafe

Jag brukar instruera mina passagerare att hjälpa till och "styra" med underkroppen, dvs i vänstersvängar försöka vrida hojen åt höger och trycka ner höger fotpinne och vice versa. Jag brukar också föreslå att de ska få klartecken av mig innan de gör upp- eller avsittning.

Titta in i kurvan har jag inte föreslagit, men jag tror det kommer rätt naturligt, eller?

Överlag tar jag det jäkligt vackert när jag har dam bakpå. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om vi skulle råka ut för någon olycka och hon blir skadad. Skjutsa i bil är ju lite annat.

En bra sak att kolla innan är väl om det finns utrymme i budgeten för en mc till om frugan får blodad tand?

Alldeles riktigt!!! Jag är ett levande exempel på detta! :) Man vill ju liksom köra själv, att skjutsa samt åka där bak är ju urtrist... (Skjutsade runt min sambo när han var min handledare, han somnade där bak!) De enda gångerna jag skjutsar nu, är när jag skjutsar mina barn...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti