Vad tänka på vid skjuts på MC?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja, jag tänkte skjutsa frugan bakpå hojen idag och undrar om det är något särskilt man skall tänka på så vi inte drattar omkull?

Som jag förstått det skall hon sitta som jag, hålla i mig och följa mina rörelser.
Antar att jag inte skall försöka mig på några direkta lutningar på hojen och självklart ta det försiktigt med häftiga accelerationer och dylikt...
 
Viktigaste är att hon håller om dig och inte kämpar emot och försöker sitta upprätt när det lutar lite. Brukar inte vara någon större fara, se till att ta det lite extra lugnt i början bara så kommer det gå galant :tummenupp
 
min fru åker gärna med, det viktigaste tycker jag är att hon "är med" är det rödljus tex så vet jag att hon har koll på att jag drar på när det är grönt och att det inte överraskar henna så hon ramlar av och själv har koll på omgivningen. Är det kurvor vet hon att det lutar och blir inte rädd eller överraskad. Sen har vi gjort lite hårda inbromsningar för att hon ska veta hur det känns och inte "ramlar" på mej om jag behöver bromsa riktigt hårt. Dessutom analyserar hon själv och vet när jag kommr bromsa in, ex. vid korsningar och innan kurvor :tummenupp Det är rätt jobbigt att ha någon bak som är rädd.
 
Säg åt henne att hon ska "titta in i kurvan" så brukar det lösa sig mer naturligt. Att hon tar emot sig på tanken när det är dags att bromsa så du slipper ta hennes vikt med armarna.

Cykelns viktfördelning ändras en hel del, ta det lite piano i början och känn dig för.
 
Förutom alla praktiska råd du fått ovan skulle jag villja ge ett psykologiskt. Kör så lugnt du aldrig kört innan den första tiden så din fru verkligen får vänja sig. Människor reagerar väldigt olika när de prövar att åka hoj första gången. Jag känner till de som aldrig i livet kommer åka hoj igen efter att ha fått prova, bara för att personen som körde dem körde alldeles för fort, eller den takt han/hon tyckte var normal, från första början. De blev jätterädda! Så, kör riktigt löjligt långsamt i början. Stanna efter kanske 15-20 minuter och hör med frugan vad hon tycker. Vill hon ha högre tempo, öka tempot, men låt henne bestämma om och när detta ska ske.

Mitt tips! Ha det kul sen! Det är gôrmysigt att åka med fjällan på bönpallen!
 
Själv upplever jag att bromssträckan bliv avsevärt längre också, kanske ngt att tänka på.
 
1.) Ställ fjäderförspänningen på bakdämparen på max (om den är justerbar vill säga). Kompensera med mer returdämpning (brukar sitta en skruv längst ner på dämparen bak) genom att skruva in den en del så bakändan på hojen fjädrar upp med ung. samma lagom hastighet som INNAN du började justera fjäderförspänning.

Innan du börjar skriv upp hur fjäderförspänning och returdämpning står inställda för dig vid solokörning.

Syfte: Att få en hoj som beter sig ung. lika dant som när du kör solo. Dvs. något som du känner igen vilket minskar risken för misstag.

2.) Be frukan sitta avslappnat OCH så hon ser frammåt och därmed kan hänga med i trafiken och vad du gör.

3.) Hon skall försöka avlasta din rygg och hennes armar vid inbromsning genom att knipa med knäna/låren, speciellt vid inbromsningar.

4.) Hon skall sitta ganska nära dig men inte "kloss an", en liten glima luft mellan er så du kan röra dig fritt.

5.) Hon kan hjälpa till att hålla emot vid inbromsningar med händer/armar genom att ta spjärn med händerna på baksidan av tanken, det avslastar dig ytterligare så du kan styra (göra undanmanöver) lättare.

6.) Använd BÅDA bromsarna när du bromsar ÄVEN bakbromsen!

Just my 5 cents!
// Niklas
 
Ett tips jag inte sett i denna tråd: Låt inte passageraren hålla i handtagen baktill på motorcykeln (om du har så kallade passagerarhandtag) eftersom dessa hjälper inte alls om du skulle råka accelerera lite för kraftigt.
 
Toppentack för alla seriösa svar, det uppskattas väldigt mycket.

Nu åker vi, får se om jag får borra efteråt! :)
 
Fälla upp passagerarfotpinnarna vid motorvägskörning. :hihi

Det behöver inte hindra :tuttar att åka med :tungan

Passageraren ska inte gå av utan att föraren har gett klartecken. Kommunikation mellan passageren är a och o och man bör komma övrens om olika tecken.


+1, Tycker det är STOR skillnad på att åka själv och skjutsa, känns som att den ska gå upp på bakhjulet typ hela tiden :va

Men det är ju skoj :va


Mer om det aktuella ämnet http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=156099
 
Last edited:
Ett tips jag inte sett i denna tråd: Låt inte passageraren hålla i handtagen baktill på motorcykeln (om du har så kallade passagerarhandtag) eftersom dessa hjälper inte alls om du skulle råka accelerera lite för kraftigt.
Varför inte använda de till det som de är gjorda för?... har både kört och blivit skjusad och det fungerade hur bra som helst.
 
Kan meddela att det gick galant. Vart en tur på drygt en mil med både motorled, tunnel, kringelikrok och ett par rondeller.

Reaktionen var den att det tydligen var lite småläskigt när det lutade, då tänkte hon på sonen, men annars var det skoj men lite nervöst... men att vi absolut skall ut och åka fler ggr. Så nästa gång blir det Vaxholm för en glass. :)

Just det, vi var upp i 130 som mest och farten var tydligen bara skoj! :)
 
Varför inte använda de till det som de är gjorda för?... har både kört och blivit skjusad och det fungerade hur bra som helst.

De behöver inte nödvändigtvis vara för passageraren enbart, utan också för att underlätta när man leder hojen [bakåt]. Oavsett vilket är det klart bättre att använda knäna och s.a.s. knipa sig fast.
 
+1, Tycker det är STOR skillnad på att åka själv och skjutsa, känns som att den ska gå upp på bakhjulet typ hela tiden :va

Se punkt nr. 1 i mitt svar #11 i denna tråden!

Det är, om inte HELA sanningen, så dock en stor del av hur du kan mildra denna effekt!

Vad det är frågan om är att justera upp hojen till SAMMA körläge som när du brukar köra solo för att få samma egenskaper ex. vid instyrning/acceleration mm. Skall man vara mer exakt än så handlar det om att försätta stötdämparen/na och gaffeln i optimala arbetsområdet vid körning!

Mvh!
// Niklas
 
Kan meddela att det gick galant. Vart en tur på drygt en mil med både motorled, tunnel, kringelikrok och ett par rondeller.

Reaktionen var den att det tydligen var lite småläskigt när det lutade, då tänkte hon på sonen, men annars var det skoj men lite nervöst... men att vi absolut skall ut och åka fler ggr. Så nästa gång blir det Vaxholm för en glass. :)

Just det, vi var upp i 130 som mest och farten var tydligen bara skoj! :)

Fan vad kul att hon gillade det!! :tummenupp
Då är det bara att fortsätta åka...
Min lilla sak älskar det, enda gången man får lite njurslag är
när man bestämmer sig för att gasa om nån och "glömmer" att säga till...
Har inte fått av henne än dock... :hihi

BT intercom kan rekommenderas om ni planerar att åka mycket tillsammans...
Faen så mycket enklare än teckenspråk med lovikavantar på sig.. .:D
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top