Vad som kan hända vid fortkörning.

• Thread starter Thread starter moddlaren
  • Start date Start date
Har varit med om fyra tillfällen då en bil kört ut på liknande sätt när jag kommit med MC, laglig hastighet. Plötsligt kör de bara ut. Som tur (skicklighet?) har jag lyckats undvika att köra in i sidan. Varje gång har bilföraren talat i sin mobil.

Har varit med om fyra tillfällen då en bil kört ut på liknande sätt när jag kommit med MC, laglig hastighet. Plötsligt kör de bara ut. Som tur (skicklighet?) har jag lyckats undvika att köra in i sidan. Varje gång har bilföraren talat i sin mobil.

Har varit med om det också. Den som jag höll på att köra in i sidan på kollade åt sidan när han redan var ute. Lyckligtvis hann han bromsa så cirka en halv meter var öppen framför bilen.

Det har aldrig hänt att någon kör ut framför en på det viset framför mig. Det är dock något jag så gott som alltid har i åtanke när jag kör på de lite större landsvägarna med utfarter. Speciellt på motorcykel. Jag vet att det är en vanligt olycksscenario.

Förarna behöver inte nödvändigtvis tala i mobil, det räcker att de är ofokuserad och ouppmärksam när de som minst borde det. En motorcykel kan lätt missas då den inte utgör ett hot eller bara försvinner bland alla annan trafik av bilar och lastbilar. I sitt undermedvetna har de kanske uppmärksammat motorcykeln, men det stannar där och olyckan är ett faktum. Brukar fråga mig hur stor chans man hade haft trots att man anpassat farten och mentalt är beredd på att bilen ska köra rakt ut framför en. Det blir en jävla smäll oavsett hur försiktig man är om man nu inte halverar farten till mopedfart.

Trafiksäkerhetsverket borde kanske spela in lite informativa videos och sända på bästa sändningstid. De står ju inte långt efter Australiens motsvarighet när det gäller synen på hastighet.

Brukar i den här situationen. När jag kommer och kör rakt fram.
Blinka med ljustutan flera gånger
när jag ser bilar på tillfartvägar
när jag ser mötande trafik som kan tänkas göra vänstersväng
bättre bötad än bortforslad.

Så du signalerar till dom att det är ok att dom kör, och att du lämnar de företräde? Smart :3freak

Har du sett en ambulans på utryckning komma mot dej någon gång??

Jag hoppas att du inte syftar på att blinkande blåljus skulle vara jämställt med privatbilisters blinkande med hellysena? Men gör som ni vill, att blinka med hellysen är ett högst ostandardiserat sätt och därmed oförutsägbart.

Om en privatbilist snabbt dyker upp bakom mig på motorvägen och ljusstutar frenetiskt så tycker han säkert att han signalerar för önskad fri lejd, men jag uppfattar det som att han vill att jag tvärnitar framför honom. Men vi alla vet ändå att det är jag som har rätt där..

Det där är absolut inte smart du... Kan misstolkas på många sätt utav bilföraren, det du ska göra är att sakta ner nästan överdrivet och ha bromsberedskap. Då hinner du stanna fall puckot åker ut.

Jag hoppas att du inte syftar på att blinkande blåljus skulle vara jämställt med privatbilisters blinkande med hellysena? Men gör som ni vill, att blinka med hellysen är ett högst ostandardiserat sätt och därmed oförutsägbart.

Om en privatbilist snabbt dyker upp bakom mig på motorvägen och ljusstutar frenetiskt så tycker han säkert att han signalerar för önskad fri lejd, men jag uppfattar det som att han vill att jag tvärnitar framför honom. Men vi alla vet ändå att det är jag som har rätt där..

Sedär, en till låtsaspolis i trafiken....

Blir du jättesur när han kör fortare än dig, känns det lite som att din manlighet får sig en törn?

Last edited:

Om du tvärnitar i den situationen så är det du som anses vållande. Läs T.ex trafikens grundregel.
Har du förresten lagt märke till alla jävla tröttmössor som kör så långsamt på vägen? Och alla galningar som kör fortare än du?

Det konstiga i hela filmen som tiltar mig är att de lyfter fram föraren som kommer körandes på vägen som boven...

Borde inte fokus ligga på föraren som kör ut...

Men det väl alla att boven är den som kör över vad som skyltas.

Det konstiga i hela filmen som tiltar mig är att de lyfter fram föraren som kommer körandes på vägen som boven...

Borde inte fokus ligga på föraren som kör ut...

Det är nog för att folk skall vara lite mer uppmärksamma på att människor klantar sig i trafiken.

Vet inte hur många ggr jag undvikit kollision enkom på min misstänksamhet mot andras trafikvett.

Förstår hur du tänker men jag, och säkert fler med mig, hade tolkat din ljustuta precis tvärt om i det fallet..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT