Vad som gäller på gatan?

Enda gången jag hört nån torska på ljudnivå är när polaren gled förbi två mcpoliser vid donken, kopplade ur och la sig på varvstopp med sin RSV Mille, då blev det ombes.
Har hamnat i flygande bes. då poliserna av vissa anledningar vart lite extra petiga, men de nämnde inte ljudnivån, trots att de var 5st som letade fel samtidigt.

Jag pratade med en Polis i Jkpg om bakhjulsåka, och han påstod att lappen åker på plats om man ertappas på 1 hjul. Men han kanske bara skulle skrämmas......

Där jag bor har polisen sagt precis samma sak TOM i lokaltidningen. Men vet ingen som torskat på det så det kvatstår väll att se. Man åker nog på grov vårdslöshet skulle jag tro.

Enda gången jag hört nån torska på ljudnivå är när polaren gled förbi två mcpoliser vid donken, kopplade ur och la sig på varvstopp med sin RSV Mille, då blev det ombes.
Har hamnat i flygande bes. då poliserna av vissa anledningar vart lite extra petiga, men de nämnde inte ljudnivån, trots att de var 5st som letade fel samtidigt.

Jag antar din polare gjorde det för att "retas".
Varför stanna han sen när polisen åkte efter han eftersom jag antar det var hans mål?

Hur som helst vart din polare rätt ägd! :D

Där jag bor har polisen sagt precis samma sak TOM i lokaltidningen. Men vet ingen som torskat på det så det kvatstår väll att se. Man åker nog på grov vårdslöshet skulle jag tro.

Som tidigare sagts så är det INTE polisen som tar ditt kort utan det går till domstol. Fast, det är polisen som skriver rapporten... hehe
Och det är 'vårdslöshet i trafik' som är "brottet" som ska styrkas av polisen. Oskyldig tills motsatsen är bevisad... :rolleyes:
Det finns redan vägledande dommar i fallet.

Jag har personlig erfarenhet (ingen, polarens polare etc etc) av att wheela framför en trafikpolis (traffipax), ca 100m på slangen (med motarden), han låg bakom i sin silvigra Volvo V90 kåååmbii...
Han bara vände, tittade på oss och skakade på huvudet. :)
Utanför tättbebyggt område, bred, rak och sparsamt trafikerad 90 väg.

OBS! jag höll mig inom hastighetsgränsen... Vilket man kanske inte alltid gör när man wheelar, och typ ALDRIG inom tättbebygt område. Eller hur många här kan wheela i 50km/h?? Jag drar upp min i 60 och ökar, så det är ju kört redan innan hjulet lämnar marken... :lol

OBS! jag höll mig inom hastighetsgränsen... Vilket man kanske inte alltid gör när man wheelar, och typ ALDRIG inom tättbebygt område. Eller hur många här kan wheela i 50km/h?? Jag drar upp min i 60 och ökar, så det är ju kört redan innan hjulet lämnar marken... :lol

Jag plockar utan problem upp min motard direkt på slangen från stillastående på 1an.
Fast på sporthojj är nog rätt svårt utan pizzadrev :)

Har torskat för miniskylt, eftersom vägverket inte tillverkar miniskyltar räknas det som att jag åkt utan. 400kr förut, 1500kr sedan 1:a okt.
Precis. Är det ingen riktigt skylt så är det ingen skylt alls. De kan försöka säga annat, men det håller inte i domstol. Men däremot ska man vara noga med att ha skattemärke på (miniskykten) för att visa att skatten är betald. Skattebrott är mycket värre än trafikförseelser. Är de på det humöret så kan de även ge böter för felaktig vinkling av skylten (var 300kr innan höjningen) m.m.

Om man har en riktig skylt så ska man däremot passa sig för att modifiera den med tejp o.d. De kan sätta dit en för urkundsförfalskning (och faktiskt lyckas med det i domstolen) och då blir man minst 10 laxar fattigare.

En sak som jag råkat ut för - kör man med slicks så ska man inte få böter för "otillräckligt mönsterdjup". Dels har slicks ett mönsterdjup, de är bara inte mönsterskurna (skillnad på det :) ). Det gav tidigare 600kr böter per däck. Istället så ska man hänvisa till "otillåten däckstyp" (peka på texten "not for highway use" eller avsaknad av DOT-märkning) eller vad det nu kallades. Det gav istället bara 300kr böter (förut).

Min släkting som e polis stod och tittade på min motard, han rabblade upp bla fel skyltplacering och inga blinkers bak, han sa dessutom att man efter 99 års modell va tvungen o ha backspeglar. Jag har alltid kört utan backspeglar, hojjarna har gått igenom besiktingen utan speglar. Så troligtvis så verkar dom inte bry sig så mkt om dom. Blev stoppad förra våren på min gamla hon (som va en 99), fick en bot för felplacerad nummerplåt med ingenting om speglarna. Så backspeglarna kommer att få stanna kvar i byrolådan :tuttar

Backspeglar är inte ett måste, dock om dom sitter så måste dom fylla sin funktion. Man ska kunna se bakåt i dom och dom får inte vara spruckna/sitta löst. Så har både polis och besiktning sagt åt mig då jag frågat..

Precis. Är det ingen riktigt skylt så är det ingen skylt alls. De kan försöka säga annat, men det håller inte i domstol. Men däremot ska man vara noga med att ha skattemärke på (miniskykten) för att visa att skatten är betald. Skattebrott är mycket värre än trafikförseelser. Är de på det humöret så kan de även ge böter för felaktig vinkling av skylten (var 300kr innan höjningen) m.m.
Undra om dom kan sätta dit en om man moddar till originalskylten så att den blir lite och bra men att texten fortfarande syns. :va

man efter 99 års modell va tvungen o ha backspeglar. Jag har alltid kört utan backspeglar, hojjarna har gått igenom besiktingen utan speglar. Så troligtvis så verkar dom inte bry sig så mkt om dom. :tuttar

Från och med -00 så är alla fordon något som kallas helfordonsgodkända, d.v.s. man får inte ändra ett skit på utförandet från reg.besiktning. Inte ta bort eller lägga till nånting, alltså egentligen inte köra utan backspeglar. Glöm även din bullerpipa...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT