Vad som gäller på gatan?

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Tänkte höra med er i tid innan man får böterna.
Alltså det jag menar är att vad är det som gäller på gatan? Är det noga med backspeglar? Ljudet? Baklyse? Osv....
Har ingen insats i akra-systemet, så låter ganska saftigt, är det något jag bör sätta tillbaka?

Mvh Fredrik

Tänkte höra med er i tid innan man får böterna.
Alltså det jag menar är att vad är det som gäller på gatan? Är det noga med backspeglar? Ljudet? Baklyse? Osv....
Har ingen insats i akra-systemet, så låter ganska saftigt, är det något jag bör sätta tillbaka?

Mvh Fredrik

Backspeglar vet jag inte, bakljus bör du ha både för din egen och andras säkerhet, det är garanterat polisen hårda på. Utan insats i dämparen går nog för det mesta bra även om det kanske låter mer än tillåtet.

Är det en vanlig polis som stoppar dig så brukar dom kolla däck, och lysen. Var det nå mer.... hhmmmmm...... just ja, höll på glömma det viktigaste av allt, regskylten är dom väldigt noga med. :huvet Ljud och speglar har jag aldrig vart med om. Men hamnar du i en flygande besiktning så är det så klart andra bullar som gäller.

Oki oki. Reggskylten ska sitta bra. Har en mini nu, fast väldigt bra lutning å diodljuset lyser upp det bra. Hur är det med å komma på bakhjulet egentligen? Kompisen och jag har pratat om det flera gånger :)

Är mkt osäker på det här, men kan tänka mig att lagen gällande speglar säger att man ska kunna ha fullgod uppsikt bakåt. Det innebär således att speglar på en sporthoj är ett krav, men inte på en supermoppe där det är en enkel sak att vända sig om. Typ...

Hur är det med å komma på bakhjulet egentligen? Kompisen och jag har pratat om det flera gånger :)

Vårdslöshet i trafik är nog det polisen skulle hävda...
Skulle iofs alldrig stanna å ta reda på vad de har att säga om saken :tummenupp

Last edited:
Vårdslöshet i trafik är nog det polisen skulle hävda...
Skulle iofs alldrig stanna å ta reda på vad de har att säga om saken :tummenupp

Njae... Det finns ingenting som säger att man inte får slanga. Lagen säger att man hela tiden ska ha full kontroll på sitt fordon, kan det inte bevisas att man inte har koll på slangen är det inte straffbart. Det finns flera tidigare fall som stöder detta nu vilket enligt rättspraxis gör det ännu lättare att komma undan.

Å andra sidan ska man nog passa sig för att chansa på vad rätten tycker, men smitning är ett MKT allvarligare brott om man nu torskar på det istället. Ponera att man blir stressad och klotar när man försöker dra... Då är det fan så mkt bättre att neka till brott och hävda sin expertis som bakhjulsåkare!

Oki oki. Reggskylten ska sitta bra. Har en mini nu, fast väldigt bra lutning å diodljuset lyser upp det bra. Hur är det med å komma på bakhjulet egentligen? Kompisen och jag har pratat om det flera gånger :)

Min förra granne är trafikpolis och jag diskuterade detta ämne med henne och som föregående talare nämnde är det vårdslöshet i trafik som man kan bli ditsatt på. Speciellt om man leker inom tätbebyggt område. Dessutom har man försämrad styrförmåga eftersom framhjulet är i luften.
Tränar man bakhjulsåkning utaför samhället där det inte finns mycket trafik kan man nog vara ganska lugn men man kan ju alltid träffa på nån sur puppa till snut som fick morgonkaffet i knät och inte fått mutta på länge...

Poliserna i Karlstad är mkt "överseende" enligt mig.
Har mött polisen på bakhjulet faktiskt o dom gjorde ingen som helst antydan till att vända.

Har även blivigt stoppad på 125a tiden då jag genade över en refug och blev stoppad.
Hade inga backspeglar, 0 mönster i bakdäcket samt effektsystem.

Inget av det klagade dom på utan gav mig 600 kr böter o bad mig ta de lite lugnare.

Trevliga är dom flesta oxå av dom, både privat o i tjänsten.

Last edited:
Njae... Det finns ingenting som säger att man inte får slanga. Lagen säger att man hela tiden ska ha full kontroll på sitt fordon, kan det inte bevisas att man inte har koll på slangen är det inte straffbart. Det finns flera tidigare fall som stöder detta nu vilket enligt rättspraxis gör det ännu lättare att komma undan.

Å andra sidan ska man nog passa sig för att chansa på vad rätten tycker, men smitning är ett MKT allvarligare brott om man nu torskar på det istället. Ponera att man blir stressad och klotar när man försöker dra... Då är det fan så mkt bättre att neka till brott och hävda sin expertis som bakhjulsåkare!

Låter tveksamt det där.
I mina yngre dar så åkte jag mkt rondell med min bmw 325 blev stoppad av polisen och fick böter pga vårdslöshet i trafik trotts att jag hävdade att jag hade full koll på min driftingverksamhet.

Om det inte står utförligt i lagen att man inte får åka på bakhjulet med mc så lär det inte heller stå att man inte får åka bil på ställ i en rondell, men jag åkte iaf fast för vårdslöshet fastän jag hävdade min expertis :D

Last edited:
Jag har blivit stannad och fått böter för regskylt i hjulhuset. Då sa de ingenting om acra, brist på sidobackspegel eller mönsterdjup på bakdäck.

Jag har blivit stannad och fått böter för regskylt i hjulhuset. Då sa de ingenting om acra, brist på sidobackspegel eller mönsterdjup på bakdäck.

jag kör åxo med regskylt i hjulhus..
Vad gick notan på ?
va det innan böteshöjningarna eller efter ?

Jag pratade med en Polis i Jkpg om bakhjulsåka, och han påstod att lappen åker på plats om man ertappas på 1 hjul. Men han kanske bara skulle skrämmas......

Min erfarenhet av vårdslöshet är att dom oftast inte bryr sig så mkt. En polis stoppade mig för att jag rullade några m på framhjulet och sa att det var snyggt kört men att jag inte skulle göra om det igen. Klagade mer på att jag inte hade nån reflex bak. :näsblod

Polaren toskade PGA sin miniskylt tror dom kallade det för falskskyltning?!? och enligt honom så hade han kommit undan lindrigare utan skylt.

Och vad har vi lärt oss av det här? Jo......att man inte ska ge Polisen en anledning till att stoppa oss!

Det är min åsikt....

Fast undra hur det kommer gå för mig med mina nya dämpare nu....:va

Polaren toskade PGA sin miniskylt tror dom kallade det för falskskyltning?!? och enligt honom så hade han kommit undan lindrigare utan skylt.

Har torskat för miniskylt, eftersom vägverket inte tillverkar miniskyltar räknas det som att jag åkt utan. 400kr förut, 1500kr sedan 1:a okt.

Ingen av gångerna jag blivit stoppad har dom gnällt över att backspeglarna saknas. Inget gnäll över dåligt mönsterdjup eller ljudnivå heller. (XR650 med biggun helsystem och CRF450 med crosspipa)

Och vad har vi lärt oss av det här? Jo......att man inte ska ge Polisen en anledning till att stoppa oss!

Det är min åsikt....

Fast undra hur det kommer gå för mig med mina nya dämpare nu....:va

Inget att oroa sig för.... de har ingen utrustning att mäta ljusnivån.
Har aldrig (peppar peppar) fått ngn kommentar om ljudnivån... allt annat däremot.:arsele

Jag pratade med en Polis i Jkpg om bakhjulsåka, och han påstod att lappen åker på plats om man ertappas på 1 hjul. Men han kanske bara skulle skrämmas......

Fel. Det måste utredas som allt annat, samt vart överträdelsen gjordes...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT