Vad sliter mest? II, Wheelisar

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date

Vad sliter mest vid whellisar?

• Antal röstningar
    0

Solid snake

Guest
Vad sliter mest?

Vad sliter mest när man ska köra iväg?

Tomgångskörning eller köra iväg direkt?

Jag har mina teorier, vill bara veta vad som stämmer.

Man bör väl tomgångsköra nån minut så man är säker på att det finns olja överallt i motorn. Sen kan man köra iväg, fast det är nog inte så bra att gasa för mycket innan oljetempen har kommit upp lite. Ta det försiktigt med kalla däck oxå :D

//Jensa

GixxerJensa skrev:
Man bör väl tomgångsköra nån minut så man är säker på att det finns olja överallt i motorn. Sen kan man köra iväg, fast det är nog inte så bra att gasa för mycket innan oljetempen har kommit upp lite. Ta det försiktigt med kalla däck oxå :D

//Jensa

Han menar alltså tvåtaktare :)

Alltså, vad sliter mest koppla eller av/på:a..
Jag tror ju på av/på:a..

What the hell, jag slänger in en poll med! :tummenupp

Last edited:
grabben ber om råd så han kan tracka oss i 125 tråden med sina svar.. haha.. lamt :näsblod .
Kan skriva som jag skrev där föresten. att det är bäst att tomgångsköra motorn ett tag så den uppnår värme på ett långsamt och hälsosamt sätt för motorn.
Eller också att köra grymt lungt ett tag tills motorn uppnår en högre temp

philsson skrev:
grabben ber om råd så han kan tracka oss i 125 tråden med sina svar.. haha.. lamt :näsblod .
Kan skriva som jag skrev där föresten. att det är bäst att tomgångsköra motorn ett tag så den uppnår värme på ett långsamt och hälsosamt sätt för motorn.

Nej :mad: jag gasar tills det rasar ok?

DJM skrev:
Nej :mad: jag gasar tills det rasar ok?
det funkar också ;) .. "ett tag"
har gjort det några ggr facktiskt också .. gasa max när motorn är kall för att den ska bli varm snabbare. man känner sig lite skakis i benen när man vet att man sliter skiten ur motorn men det har inte hänt nåt spec.. ( bara 5 motorhaverier i sommar) det säger ju inget. fast haft sina orsaker..

philsson skrev:

Du blir bara mer o mer fucko varje gång du skriver nått, kan du åtminsone hålla dig till din egen teori som är helt fel?

Det är jag som säger att man ska köra lugnt ett tag istället för o köra på tomgången.

Du dillar om din tomgång.

Solid snake skrev:
Du blir bara mer o mer fucko varje gång du skriver nått, kan du åtminsone hålla dig till din egen teori som är helt fel?

Det är jag som säger att man ska köra lugnt ett tag istället för o köra på tomgången.

Du dillar om din tomgång.

Ok.. då. "enligt mig".. tomgång är bäst.. men häldre att du kör sakta ett tag än att dra på direkt.

cRoC skrev:
Varför tror du det?
varför??.. jo svaret är änkelt.. men tyvär orkar jag inte förklara hela grejen en gång till då du inte kommer fatta och frågar samma sak igen.
men vid tomgångskörning så uppvärms både kolv och cylinder i ett långsamt tempo då dom hänger med varandra.. (du fattar senare om du läser)
vid direkt körning när motorn är kall så expanderar ju kolven och cylindern som vanligt men som tidigare nämt så är kolven av härdad aluminium och expanderar då snabbare än cylindern och kan då nypa vid för snabb uppvärmning ( då cylindern fortfarande inte expanderat tillräckligt mycket).
Jag antar då att när man kör iväg lungt så värms sjävklart allt lite snabbare än om man kör den på tomgång ett tag. det innebär att om kolven expanderar snabbare än cylinderväggarna fast inte i denna fucktansvärda takte så borde den endå göra visst motstånd innan motorn uppnått arbetstemperatur och detta borde ge ett litet men endå ett slitage.

philsson skrev:
varför??.. jo svaret är änkelt.. men tyvär orkar jag inte förklara hela grejen en gång till då du inte kommer fatta och frågar samma sak igen.
men vid tomgångskörning så uppvärms både kolv och cylinder i ett långsamt tempo då dom hänger med varandra.. (du fattar senare om du läser)
vid direkt körning när motorn är kall så expanderar ju kolven och cylindern som vanligt men som tidigare nämt så är kolven av härdad aluminium och expanderar då snabbare än cylindern och kan då nypa vid för snabb uppvärmning ( då cylindern fortfarande inte expanderat tillräckligt mycket).
Jag antar då att när man kör iväg lungt så värms sjävklart allt lite snabbare än om man kör den på tomgång ett tag. det innebär att om kolven expanderar snabbare än cylinderväggarna fast inte i denna fucktansvärda takte så borde den endå göra visst motstånd innan motorn uppnått arbetstemperatur och detta borde ge ett litet men endå ett slitage.

Änkelt? Tyvär? Nämt? Fucktansvärda? Takte? Endå?

Jag fattar inte.

Asså, det du snackar om är en jääävligt snabb uppvärmning, och den uppvärmningen måste du varva skiten ur motorn för att få...

Fatta att det sliter mer på tomgången, det sliter mer när den är kall.

Det tar ju längre tid att värma den på tomgång, jag kör iväg o håller mig under 5000rpm, det funkar fint.

Varför ska du dra ut på att få motorn varm?

om man bara har en 600 så e det koppling som gäller om man inte vill växla konstant

Solid snake skrev:
Änkelt? Tyvär? Nämt? Fucktansvärda? Takte? Endå?

Jag fattar inte.

Asså, det du snackar om är en jääävligt snabb uppvärmning, och den uppvärmningen måste du varva skiten ur motorn för att få...

Fatta att det sliter mer på tomgången, det sliter mer när den är kall.

Det tar ju längre tid att värma den på tomgång, jag kör iväg o håller mig under 5000rpm, det funkar fint.

Varför ska du dra ut på att få motorn varm?
Du behöver inte mobba mig för att inte bott i sverige så länge. det tillhör inte ämnet. Och jag vill att du förklarar för mig varför det skulle slita mer på motorn att köra på tomgången än att varva direkt. Inte fått nåt konkret svar.

philsson skrev:
Du behöver inte mobba mig för att inte bott i sverige så länge. det tillhör inte ämnet. Och jag vill att du förklarar för mig varför det skulle slita mer på motorn att köra på tomgången än att varva direkt. Inte fått nåt konkret svar.

För fan, jag smäller snart av, jag har sagt det 100ggr men du läser ju för fan inte vad jag skriver.

När det är kallt slits det mer, så fattar du nu eller måste jag rita en bild till dig så du fattar? :mad:

Ju längre det tar att värma motorn desto mer slits det, där har du ditt svar. :fatta!

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...