Vad skulle ni ha gjort?

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Det börjar närma sig.. köp av hoj!

Det är en Ducati Monster jag är ute efter, har kollat runt lite och fått ungefär samma pris på följande:

900:a, 97-98, 2000mil
620, 02-03, 600mil

Vad hade ni föredragit? Jag är självklart ute efter mest effekt men samtidigt hållbarhet och nyare teknik.

kolla upp försäkringen på båda innan du bestämmer dig.
sen tycker jag man inte ska stirra sig blind på miltalen, ta reda på i vilket skick dom är istället, provkör båda och känn efter hur mycket effekt du verkligen behöver.
lycka till :tummenupp

Stor skillnad i effekt mellan 620 och 900. Gamla monstret (t.om. -99) har förgasare och ger inte lika bra effekt som dom med insprut. Du får nog bättre hållbarhet m.m. med en 620 men tröttnar nog snabbt på effekten. Jag hade en Monster 900i.e -00 och den gick ruskigt bra, problemet med saker som tar i när man lägger ner mycket i kurvor kom sen. (gick att köra rätt friskt ändå :brinnerup )

Tips oavsett monster är att byta till 14- drev fram. Sitter 15 original. Hojen ligger mer "rätt" i varv och blir roligare, du vill ändå inte ligga över 200 :pannkyss

btw. Jag köper hellre en hoj som gått 2000 mil istället för 600 mil. Efter 2000 mil så är det inte troligt att något oväntat fel uppstår om hojen är servad ordentligt. En hoj ska gå 2-3 tusen mil inom garantin enl. min åsikt.

Sist och minst, en Ducce Monster (600, 750, M900, 620, 750i.e, 900i.e m.m.) har två-ventils motorer som funkar skitbra, servicarna är enkla och inte så kostsamma och dom är fruktansvärt lätt-mekade. S4-S4R har samma motor som 916 och är en vattenkyld 4-ventilare, mer och dyrare service.

Last edited:
ja ju större desta roligare.. men om du ska byta ofta så passa på och stegra dig igenom modeller.. annars kan du köpa min 916 :tummenupp

Tycker 900 är mycket mer hoj per krona. Monsterpaketet förtjänar en bra motor eftersom allt annat håller så hög klass. 620 är kul & trevlig visst men motorn är faktiskt i klenaste laget. Iofs är den snål på soppa men det brukar inte vara ett av de tyngst vägande skälen när man köper ett nöjesfordon.

Sen är det ju som nämnts i tidigare inlägg: hur är skicket? Är grejorna välskötta (och det brukar Ducatiägare vara rätt bra på) så kommer du inte att få några problem med en äldre hoj. Räkna dock med att 900 är dyrare att försäkra. Å andra sidan har ju värdefallet på 900 planat ut så du lär inte ha några svårigheter att bli av med hojen den dag du tänker sälja.

Last edited:
Håller med om det mesta som sagts, leta upp en 900 istället för 620´n om du inte planerar att byta inom något år ändå...gärna då en -00 eller nyare för insprutningen.
Jag köpte min Sie ny 2000 och har till idag kört drygt 2200 mil, alltså relativt lite, men jag har trivts varje mil...

Håller oxå med om att det är en del som tar i på en standard-maskin, åtminstone vid bankörning, på vanlig väg klarar det sig bättre.
Det finns dock en hel uppsjö med eftermarknadsprylar till Monstern, både nytt och en hel del begagnat, sök på Ebay så hittar du mycket.

Det jag inte håller med om är det där med nerdrevningen, provade med 14 kuggar en dag eller två, sedan bytte jag tillbaka.
Det blev alldeles för surrigt för min smak, det kändes hela tiden som om jag saknade en växel...

Jag har inget sug efter att byta till en Desmoquattro i någon form, främst på grund av servicekostnaderna, men även för försäkringens skull.
Därför har jag fixat till min M900Sie -00 lite med aluminiumkoppling, alusvänghjul, helsystem till avgaserna samt en custommappad Powercommander III USB.
Tillsammans ger detta 84 bakhjulshästar, kanske inte låter så mycket men med en vikt fulltankad på 190 kilo så ger det garanterat en körglad hoj, att nå den vikten kräver inga stora insatser.
Det blir en maskin som drar bra från botten på registret, när jag är ute och kör så håller jag mig ofta mellan 3000-6000 rpm, där räcker effekten bra till för att ha vansinnigt skoj. Maxeffekten kommer vid 8500 så det går gasa mer.
Tack vare detta så är det sällan den förbrukar mer än halvlitern per mil även vid inspirerad körning, och på topp klarar den mätarskalan ut, det innebär 220 Km/H på mätaren, så det finns möjligheter i den änden av skalan oxå...

Försäkringen är förhållandevis billig, är 44 år, bor i mindre stad, har kåk med eget garage och betaler 3600 per helår, helförsäkrad på Bilsport&MC.
Om du vill ha någon annan info om min maskin, hör av dig så svara jag på det jag kan.

jawohl skrev:
Det börjar närma sig.. köp av hoj!

Det är en Ducati Monster jag är ute efter, har kollat runt lite och fått ungefär samma pris på följande:

900:a, 97-98, 2000mil
620, 02-03, 600mil

Vad hade ni föredragit? Jag är självklart ute efter mest effekt men samtidigt hållbarhet och nyare teknik.
Jag har kört en Monster 620 som va skitkul att köra men den är ju ingen raket så ta 900 istället.jag skulle ta 900 men det är ju jag.Lycka till du får nog kul med vilken du köper

Båda två är i bra skick.

Ser att det finns några 900:or i dark-version till salu.
Är det något man ska akta sig för? Har dom sämre andrahandsvärde/svårare att sälja? Märker man att det är en dark-modell om man inte kör prestanda på bana?

Darken skiljer sig inte motormässigt från sina syskon, i allafall inte inom samma årsmodeller.

Den enda (mig veterligt) skillnad är lacken som skiljer sig en smula...

Om du tycker att Darken är en intressant hoj är ändå min rekommendation att leta upp en -00 eller nyare då den ju har insprutning.

Om det skiljer sig på andrahandsvärdet skall du även se det då du köper, inte bara när du säljer...

Hur mycket ändrades Ducati Monster vid -00 nån gång då insprutningen kom?

Är det oklikt att köpa en äldre än -00? Märker man av att det är gasare?

jawohl skrev:
Hur mycket ändrades Ducati Monster vid -00 nån gång då insprutningen kom?

Är det oklikt att köpa en äldre än -00? Märker man av att det är gasare?

Om du hittar en S så får du lite kolfiber samt styrkåpan på köpet.
Det som kanske spelar större roll, utan att man tänker på det är att -00 satt det en originalmonterad Öhlinare bak och fullt justerbar Showa-gaffel fram.
Jag har aldrig gjort några ändringar på varken gaffel eller bakdämpare, kanske beroende på att de stod rimligt rätt från början, kanske för att jag inte begriper att de faktiskt kan förbättras...
Jag är lite osäker på hur länge Öhlinare satt originalmonterad innan den ersattes av en Sachs-dämpare eller var det var.

Egentligen så märker du inte så mycket av det men insprutarna ger bättre effekt, i synnerhet om du jämför med en -97´a som hade 750-toppar och mindre ventiler.
För eller emot insprutning? Tja, skulle något hända med styrningen till insprutet så är det inte mycket man kan göra åt det, men slitagepotensialen är definitivt mindre på insprutade hojar.
Å´ andra sidan så är det en hel del man kan göra själv om man har förgasare så det är lite upp till en känslor också...själv skulle jag inte byta till en förgasarhoj igen, det känns helt enkelt för omodernt.
Om du vill börja trimma når du begränsningen i insprutningen tidigare än du gör om du köper tex. ett par Keihin FCR 41´or, men då pratar vi ganska höga kostnader...
Som sagt så har jag fått min Sie bänkad till 84 bakhjulshästar med relativt små medel, skall du komma upp i eller över det så handlar det förmodligen om betydligt större kostnader, ett par FCR´s kostar 8-10.000 om dom köps nya och då tror jag inte att det enbart räcker för att nå 84 hp på slangen.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back