Vad skulle hända ifall ca. halva befolkningen rörstade blankt?

En blankröst är en kraftig markering att man faktiskt vill rösta på någon, men dom befintliga partierna inte har något som lockar.

Dvs en signal till partierna att det är dags att lyssna på folket och sluta vara verklighetsfrånvända.

I många länder är det ju lågt valdeltagande och det skickar ju inte direkt någon signal annat än att det är får glest mellan valurnorna.

Valurna förövrigt heter det efter grekernas system för demokrati, man kan vara tämligen säker på att dom gamla grekerna stoppade sina röster i förslutna urnor.

Demokrati kommer av grekiskans Demos = Folket och Kratos = Styrelse.

Tack guw! alltså är det inte som att skita i att rösta.

En blankröst är en kraftig markering

Jaha, och du tror någon bryr sig LR? Vem då?

Tack guw! alltså är det inte som att skita i att rösta.

Jo, det är det faktiskt. Om du inte tycker det finns något som är bra med de politiska partierna kanske du kan leta rätt på något dåligt, och rösta in den personen i ett annat parti som motarbetar det dåliga allra mest. Det finns t.ex. riksdagspolitiker som lagt motioner om att sänka ledamöternas arvode, det kanske kan falla Herr'n i smaken? :)

Last edited:
Du skrev såhär:

och jag tolkade det som att du tänkte rösta blankt alternativt skita i att rösta av ren lättja. Har jag missat nåt?

Sätt dig in i politiken en liten aning istället, så har du chansen att faktiskt påverka vart vi ska med det här landet. Tänk om alla bara sket i allt för att de var lata och inte orkade ta reda på saker och ting? Vi skulle sluta som de tobaksosande danskarna, och det vill jag verkligen inte vara med om.

Hur insatt jag än blir så är det för mycket hyckleri, de säger en grej men saker slutar helt annorlunda. Så varför ska jag ägna mig åt detta då det inte tjänar nåt till?

De säger att det är demokrati, folk får rösta, inget blir som man vill utan det blir bara en massa måsten och plötsligt står man där och har allt på lån, fru, barn, volvo, villa och trodde man hade koll på läget men inser att man låst upp sig till så mycket skit att det är bäst att supa skallen av sig så fort tillfället ges för att glömma det för en stund och bara bli barnet igen utan några måsten. Allt detta för att man ska vara en jävla maskin för staten, de låter inte ens folk ta livet av sig för då förlorar de pengar osv. Det är varken demokrati eller frihet utan ett fängelse där de låter dig rösta och supa för att du ska tro att du påverkat allt själv.

Last edited:
Trotts ditt dryga svar så väljer jag att ge dig ett svar, för jag helt enkelt brinner för andra grejer och vill inte in i denna hyckleri yrke där det gäller att inte hålla det man lovar. Sedan är jag alldeles oinsatt och har inte den personligheten för detta yrke eller vad man vill kalla det. Nåt mer herr dryg vill veta?

Vilka löften uppfyllde inte sittande?

En regering som väljs med ett riktigt lågt valdeltagande får problem med legitimiteten och kan ifrågasättas. Förmodligen är det inget problem i lugna tider. Skulle en svår kris uppstå kan det bli ett problem för en sådan regering.

Jag kan ta din röst om du vill bli av med den :tummenupp

Hur insatt jag än blir så är det för mycket hyckleri, de säger en grej men saker slutar helt annorlunda. Så varför ska jag ägna mig åt detta då det inte tjänar nåt till?

De säger att det är demokrati, folk får rösta, inget blir som man vill utan det blir bara en massa måsten och plötsligt står man där och har allt på lån, fru, barn, volvo, villa och trodde man hade koll på läget men inser att man låst upp sig till så mycket skit att det är bäst att supa skallen av sig så fort tillfället ges för att glömma det för en stund och bara bli barnet igen utan några måsten. Allt detta för att man ska vara en jävla maskin för staten, de låter inte ens folk ta livet av sig för då förlorar de pengar osv. Det är varken demokrati eller frihet utan ett fängelse där de låter dig rösta och supa för att du ska tro att du påverkat allt själv.

Vadå, måste man gifta sig och köpa Volvo? :5sure

Sluta deppa för fan, jag kan förresten köpa din röst. Kostar? :)

Jaha, och du tror någon bryr sig LR? Vem då?

Jo, det är det faktiskt. Om du inte tycker det finns något som är bra med de politiska partierna kanske du kan leta rätt på något dåligt, och rösta in den personen i ett annat parti som motarbetar det dåliga allra mest. Det finns t.ex. riksdagspolitiker som lagt motioner om att sänka ledamöternas arvode, det kanske kan falla Herr'n i smaken? :)

Är inte ute efter att sänka deras arvode eller liknande.

Hade nåt parti verkligen satsat på motorsporten hade jag röstat på dessa direkt. För det är det enda idag som påverkar mig mest, resten av partierna åstadkommer inte nåt som gynnar mig på denna plan, och just mitt motorintresse påverkar min ekonomi mest.

Vadå, måste man gifta sig och köpa Volvo? :5sure

10 000kr och den är din :D

En regering som väljs med ett riktigt lågt valdeltagande får problem med legitimiteten och kan ifrågasättas. Förmodligen är det inget problem i lugna tider. Skulle en svår kris uppstå kan det bli ett problem för en sådan regering.

Jag kan ta din röst om du vill bli av med den :tummenupp

Vill inte bli av med den, men säljer den ifall jag får en trevligt bud :tummenupp

Last edited:
Är inte ute efter att sänka deras arvode eller liknande.

Hade nåt parti verkligen satsat på motorsporten hade jag röstat på dessa direkt. För det är det enda idag som påverkar mig mest, resten av partierna åstadkommer inte nåt som gynnar mig på denna plan, och just mitt motorintresse påverkar min ek
onomi mest.

Men vafan, du är ju en klok kille egentligen. Vad har hänt?
Inte fan påverkar motorsporten dig mest? Det som påverkar din ekonomi mest är din inkomst och dina utgifter. Hur mycket du än betalar för din bajk så betalar du inte mer än dina intäkter, och de är i högsta grad beroende av politiskt klimat. Skärp dig för fasicken. :fakta

För övrigt finns det ett parti som startat motorsportdivision. :lol
Vet du vilket? :5sure

Ge upp Markus, även om du är rik så kommer du aldrig att få Gudrun som statsminister.

Dessutom måste du ju följa med och kolla vilken sedel han stoppar i och för att få göra det måste du säga "jag och min pojkvän ska kryssa dom mest HBT vänliga kandidaterna tillsammans"

Men vafan, du är ju en klok kille egentligen. Vad har hänt?
Inte fan påverkar motorsporten dig mest? Det som påverkar din ekonomi mest är din inkomst och dina utgifter. Hur mycket du än betalar för din bajk så betalar du inte mer än dina intäkter, och de är i högsta grad beroende av politiskt klimat. Skärp dig för fasicken. :fakta

För övrigt finns det ett parti som startat motorsportdivision. :lol
Vet du vilket? :5sure

Är bara less på allt med politik att göra att jag lägger en halvdan engagemang för att ändå försöka hänga med lite.

Detta motarbete/dåliga intresse som man sett inom motorsporten från våra politiker där det ska vara så svårt att låta dessa som vill investera i en motorstadio få bygga eller utveckla sin verksamhet har gjort att man blir frustrerad. Lägger ut 50% av min inkomst på hoj hobbyn där saker som resor till banor, servicar, däck, transportmedel m.m inräknat och då anser jag att det påverkar mig ganska mycket. resten av vardagliga utgifter kan jag leva med. Hade en bana funnits i närheten så hade en bra del av dessa utgifter försvunnit. Och då är jag på en sketen amatör nivå. Tänk de stackare som satsar på mer än så, den nivån vågar jag inte ens tänka på.

Du får 5 lax för riksdagsvalrösten. Landstings och kommunalvalsrösterna kan Markus ta.

Kanon! säg till hur du vill lösa det :D

Last edited:
Oavsett vad man röstar på så är det som att rösta blankt. Man vet ju inte vad för satyg som politikerna hittar på senare efter valet. :gnissla

Jag tror faktiskt inte att man ens ska skämta om det där, det ÄR olagligt både att köpa och att sälja sin röst.

Så pass? gärna fakta på det för sökt och inte hittat nåt. Om så är fallet så är detta bara på skoj :tungan

Oavsett vad man röstar på så är det som att rösta blankt. Man vet ju inte vad för satyg som politikerna hittar på senare efter valet. :gnissla

jo lite så känner man

Last edited:
Nu skall ni få höra, jag har en god vän som inte haft flyt med kvinnorna.
Inför förra valet träffade han en riktigt inbiten "center-kvinna" som tyckte att alla röster är värda något. Hon erbjöd helt enkelt min gode vän på sex för att rösta på Centern. Sagt och gjort så tog han sin chans och spände på kvinnan. Att han verkligen la center lappen i lådan har jag inget bevis på, mer än att han påstår att för ett ligg var det värt att ge en röst trots att det stred mot hans politiska åsikter.

Ja true story tro ett eller ej. Tokfan skippade gummit också... Rena turen att inte ett litet centermongo kom utploppandes också eller att dicken trilla av.

Jag antar att detta skulle kunna innebära att min gode vän har deltagit i både koppleri och valfusk då eller?

:va:va:va:va:va

Jag tror faktiskt inte att man ens ska skämta om det där, det ÄR olagligt både att köpa och att sälja sin röst.

Flikar in en liten enkel fråga,

Lek med tanken att något parti (eller block) får 51%. Kan dom andra 49% inte påverka nåt alls då?!

Hmm, känns ju onekligen så...

Dvs. EN röst KAN avgöra om ALLA frågor blir som ett block vill eller som SD ska få avgöra ALLA frågor. Gaah! Fast så jämt blir det nog inte...

Hade gärna lagt mitt röst på "andra" blocket om det hade varit avgörande för att inte SD skulle bli vågmästare. Tänk om det blir MIN röst som blir fel :gnissla

Ja om en större del säg 30% av befolkningen eller mer/mindre skulle rösta blankt vad skulle detta innebära och vilka följder skulle det få?

250px-George-W-Bush.jpeg

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...