Vad skulle du rösta på idag?

Vad skulle du rösta på om det var val idag?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Har du sett någon riktigt frigjord slöjbärare? Jag har aldrig gjort det.

Definiera gärna frigjord? :)

Det är väl snarare så att många slöjbärare faktiskt känner sig fria när de bär slöja i.o.m att de med detta upplever att de värjer sig mot uteseendefixering och objektifiering som blivit norm hos oss.

Lika larvigt som det är att ni värdekonservativa vill förbjuda gällivarehäng och string-kanter på skolelever är det fel att försöka bjuda slöjan som plagg.

Däremot skall alla hot eller allt tvång som kan tänkas finnas bakom bekämpas och förbjudas. Det är i den änden samhället skall verka. Vi skall bekämpa de män och de strukturer som "tvingar" kvinnor att använda slöja men vi skall inte förbjuda slöjan för de som väljer det själva.

Om man bortser från de fall där det förekommer tvång så är följande uttalande ganska tänkvärt:
" De klär på dem för religionen och vi klär av dem för konsumtionen!"

Är det några som rättar in sig efter det aktuella kvinnliga skönhetsidealet är det väl transor.

Om så är fallet har vi nog ganska konstiga ideal, åtminstone om man använder "henne" som måttstock. :gnissla Visst brukar de ta de kvinnliga attributen, multiplicera dem med två, men resultatet brukar nog inte bli så fel som på den bild du satte in. :näsblod

Om så är fallet har vi nog ganska konstiga ideal..

399px-linda_rosing_15495889.jpg

Nöjd? :)

I Sverige är alla tjejer givetvis uteslutande lyckliga och nöjda och känner ingen press över de ideal som råder. Självfallet väljer en kvinna själv om hon vill raka benen eller t.ex armhålorna. En svensk man eller hennes omgivning skulle aldrig reagera och fråga varför hon har ett buskage i armhålan och såg ut som chewie på benen.

Last edited:
(Foto på Linda Rosing)

Nöjd? :)

Ha, nu svimmade jag ju. :D

Är det idealet? Eller bara vad vi inbillar oss är idealet? Såg den bilden i en annan tråd också, där hon sågades utseendemässigt jäms med fotknölarna. Så då är det väl faktiskt inte idealet bland gemene man/kvinna trots allt?

Så då är det väl faktiskt inte idealet bland gemene man/kvinna trots allt?

Hon är väl framförallt en ganska bra symbol för trasiga tjejer som gör allt för att uppfylla skeva ideal.

Min poäng är att vi självfallet skall ha utrymme för alla varianter. I mina ögon är det inte konstigare att en kvinna väljer att bära sjal än att alla fjortisar klämmer ner sig i för trånga jeans, för små tröjor och vansinnigt obekväma skor för att passa in och bli "populär".

Men oavsett om hon går runt i hotpants och högklackat eller tält och slöja så är det inte vår sak att förbjuda olika klädesplagg.

Det vi ska förbjuda är alla former av hot eller tvång som gör att en kvinna mot sin vilja klär sig på ett visst sätt.

Last edited:
Hon är väl framförallt en ganska bra symbol för trasiga tjejer som gör allt för att uppfylla skeva ideal.

Min poäng är att vi självfallet skall ha utrymme för alla varianter. I mina ögon är det inte konstigare att en kvinna väljer att bära sjal än att alla fjortisar klämmer ner sig i för trånga jeans, för små tröjor och vansinnigt obekväma skor för att passa in och bli "populär".

Men oavsett om hon går runt i hotpants och högklackat eller tält och slöja så är det inte vår sak att förbjuda olika klädesplagg.

Det vi ska förbjuda är alla former av hot eller tvång som gör att en kvinna mot sin vilja klär sig på ett visst sätt.

Inbillade ideal? Hennes egna ideal? De ideal som förmedlats av media? Det är ju uppenbart inte idealtjejen (utseendemässigt), utifrån vad de flesta skrev i den där tråden...

Vad gäller det andra du skrev, är det nu det är tänkt jag ska klicka i den där "Bra"-knappen, så du får ett "+1"? :hihi

Inbillade ideal? Hennes egna ideal? De ideal som förmedlats av media? Det är ju uppenbart inte idealtjejen (utseendemässigt), utifrån vad de flesta skrev i den där tråden...

Gå in på snyggast.nu eller motsvarande ungdomssajt så kommer du rätt snabbt få en hyffsat generell bild på hur många(självfallet inte alla) tonårstjejer försöker se ut och vad som "hyllas"(de har något betygssystem... betygssystem verkar populärt)...

Jag editerade f.ö. mitt förra inlägg med lite mer om hur jag menade...

Last edited:
Definiera gärna frigjord?

Nu tramsar du igen, men visst jag ställer upp:
Har du sett någon slöjbeklädd som verkar vara ute på egen hand kvällstid i stan?
Har du sett någon slöjbeklädd som verkar påverkad av alkohol?
Har du sett någon slöjbeklädd som verkar vara ute med en samkönad date?
Har du sett någon slöjbeklädd som verkar vara ute med en man av annan härkomst eller religiös inriktning än den slöjbeklädde?

Nu tramsar du igen, men visst jag ställer upp:
Har du sett någon slöjbeklädd som verkar vara ute på egen hand kvällstid i stan?
Har du sett någon slöjbeklädd som verkar påverkad av alkohol?
Har du sett någon slöjbeklädd som verkar vara ute med en samkönad date?
Har du sett någon slöjbeklädd som verkar vara ute med en man av annan härkomst eller religiös inriktning än den slöjbeklädde?

Nej, slöjbeklädda är oftast starkt troende.
Och jag har inte sett någon av mina livets ord-kompisar drälla runt på fyllan. Jag har heller aldrig sett eller hört talas om någon från deras umgängsekrets (livets ord) som gått hand i hand med någon av samma kön. Inte heller har jag hört att någon av dem eller deras bekanta från bibelskolan i U-sala som börjat dejta någon från en annan religion....

Har jag hört talas om lika mycket våld och hot gentemot livets-ordarna som man stundtals hör från slöjbärar-kretsar?
- Nej, där förekommer mer hot och våld inom slöjbärarkretsar men så är det ju få länder som kommit så långt inom jämställdhetsfrågor och sekularisering och individuell frihet som sverige.

Därför tycker jag återigen att det inte är slöjan vi skall förbjuda utan snarare de bakomliggande strukturerna som skall bekämpas.

Bara för att man bär slöja betyder det inte att man kan ha en frigjord sexualitet. I Egypten tex finns det massa underklädesbutiker med "vågade" kläder och korsetter och dylikt och sexiga underkläder är mycket populära i arabiska länder. Man tom uppmanar kvinnan att klä sig attraktivt!

Va fan, där har de svenska tjejerna en del att lära sig:mad:
:jävlaboxertrosor
:jävlasportbh

Gör det dem automatiskt rasister? Eller varför kan de inte umgås med andra folkslag än sitt eget?

Brukar inte starkt troende, oavsett religion, hålla sig rätt mycket till sina egna? :va

Däremot hade vi ett par slöjbrudar i plugget och mig veterligen umgicks de med skolkamrater både med och utan slöja. Däremot är det väl generellt så att folk med övertygelser avskiljer sig alltmer och håller sig med sina egna ju större övertygelsen är...

Tar återigen mina livets-ord-polare som exempel där alla av de jag känner träffat sina makar/makor genom kyrkan och uteslutande umgås med folk från kyrkan, via kyrkans aktiviteter sånär som på mig och några till som halkat in i umgänget efter att ha varit klasskamrater.

De dricker inte.
De dräller inte på stan.
De skulle ALDRIG kunna tänka sig att bli tillsammans med någon av samma kön eller någon med en annan religion.

Beträffande mig så har de redan konstaterad att jag är dömd till helvetet så de lägger ingen energi på att försöka ändra mig.

Schh, så får man inte fundera för PK-polisen.

Vore det inte mer givande att yttra en egen åsikt istället för att bara rapa ur dig floskler? Eller var det vällingen som tryckte på?

Last edited:
Brukar inte starkt troende, oavsett religion, hålla sig rätt mycket till sina egna? :va

Däremot hade vi ett par slöjbrudar i plugget och mig veterligen umgicks de med skolkamrater både med och utan slöja. Däremot är det väl generellt så att folk med övertygelser avskiljer sig alltmer och håller sig med sina egna ju större övertygelsen är...

Tar återigen mina livets-ord-polare som exempel där alla av de jag känner träffat sina makar/makor genom kyrkan och uteslutande umgås med folk från kyrkan, via kyrkans aktiviteter sånär som på mig och några till som halkat in i umgänget efter att ha varit klasskamrater.

De dricker inte.
De dräller inte på stan.
De skulle ALDRIG kunna tänka sig att bli tillsammans med någon av samma kön eller någon med en annan religion.

Beträffande mig så har de redan konstaterad att jag är dömd till helvetet så de lägger ingen energi på att försöka ändra mig.

Vore det inte mer givande att yttra en egen åsikt istället för att bara rapa ur dig floskler? Eller var det vällingen som tryckte på?
Då hade jag möjligen gjort det, så nej.

Nej inte alls, i en kristen församling är alla etniska grupper välkomna.

Jag har inte hört att muslimska församlingar portar etniska svenskar eller andra men OM de gör det är det självfallet fel och borde beivras. :)

Jag har sagt det tidigare att jag anser att man bör granska moskéer och muslimska församlingar på samma sätt som kyrkan ständigt nagelfars efter minsta lilla felsägning.

Religionsfrihet skall självfallet råda men inte frihet från all form av granskning.

Man ska vara fri att tro på vad man vill men det är inte detsamma som att man får säga och göra vad man vill i religionens namn.
Så på samma sätt som Åke Green manglades så skall självfallet motsvarande utspel i en moskée rendera i prövning och eventuella påföljder om man diskriminerar, kränker, hetsar eller uppmanar till någon form av brott.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back