Vad skilljer motorerna Gixxr 600/750 SRAD

Borrning (65.5 vs 72), slag (44.5 vs 46), förgasare (750-98o99 har insprut men även 96-97 har andra gasare (Mikuni BDSR39) än 600-97-00 (BDSR36)). Tändsystem (600orna har en spole i vardera tändhatten, 750or har två gamla hederliga fristående som är gemensamma för tändstift 1-4 och 2-3), kompen är något annorlunda (12.0:1 vs 11.8:1)

Växellådan har olika utväxling och det varierar även mellan årsmodellerna för samma "storlek"

Men dom är självfallet ganska lika i konstruktionen...

Last edited:
SRAD750 med insprut har en spole i varje tändhatt! ;) Dom med fuggar, 96-97 har dock två spolar.

Fan! Avslöjad! Ja, jag har bara meckat fugge-gixxer :D

(tolkade Haynes som att det bara var 600orna som hade tändspole i tändhatt men både jag och Haynes har haft fel förr och kommer att ha det igen, så när jag tolkar Haynes så är sannoliketen för dubbelfel rätt stor :gnissla )

Tack för alla svaren,
Vevaxeln är den samma då?

Med olika slaglängd så borde den väl vara olika?

(nej jag vet inte men tycker rent logsikt att det borde skilja? Man kan säkert påverka slaglängden lite med längden på stakarna men det är väl knappast optimalt att göra på det sättet?)

/P(inte helt nykter så jag reserverar mig mot logiska tankevurpor)

Edit: Nykter så: ja självklart måste olika slaglängd ge olika vevaxlar

Last edited:
Slaglängden har inte med längden på stakarna att göra. (dock komp)
Därmed är det inte sagt att det kan vara olika.

Slaglängden bestäms av svängjulet eller dvs hur långt ifrån centrum nedre delen på staken är monterad ;)
Så delar av svänghjulet måste vara olika för att ändra slaglängd.
Säkrast är väl att jämföra beställningsnummer till respektive och se om det är samma ;)

Fan! Avslöjad! Ja, jag har bara meckat fugge-gixxer :D

(tolkade Haynes som att det bara var 600orna som hade tändspole i tändhatt men både jag och Haynes har haft fel förr och kommer att ha det igen, så när jag tolkar Haynes så är sannoliketen för dubbelfel rätt stor :gnissla )

Med olika slaglängd så borde den väl vara olika?

(nej jag vet inte men tycker rent logsikt att det borde skilja? Man kan säkert påverka slaglängden lite med längden på stakarna men det är väl knappast optimalt att göra på det sättet?)

/P(inte helt nykter så jag reserverar mig mot logiska tankevurpor)

Slaglängden har inte med längden på stakarna att göra. (dock komp)
Därmed är det inte sagt att det kan vara olika.

Slaglängden bestäms av svängjulet eller dvs hur långt ifrån centrum nedre delen på staken är monterad ;)
Så delar av svänghjulet måste vara olika för att ändra slaglängd.
Säkrast är väl att jämföra beställningsnummer till respektive och se om det är samma ;)

Svänghjulet?

Har motorerna olika slaglängd så skiljer sig vevaxlarna.
Det beror alltså hur långt centrum på vevaxeltappen till vevstaken är monterad från centrum på ramlagertapparna.

Ok. Jag som använder fel ord för det låter som du säger samma sak fast med andra ord. Du har säkert rätt men vi kan väl vara överens om att längden på staken inte har betydelse. Eller skall vi säga att storleken på staken inte har betydelse? ;)

Frågan kvarstår dock om stakarna är samma. Troligt men inte alls säkert säger jag. Kolla om beställningsnummren är samma är mitt tips.

Svänghjulet?

Har motorerna olika slaglängd så skiljer sig vevaxlarna.
Det beror alltså hur långt centrum på vevaxeltappen till vevstaken är monterad från centrum på ramlagertapparna.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år