Vad skiljer dessa kompressorhjul åt?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är jag lite nyfiken, jag har två kompressorhjul med samma mått på inducer och exducer, samma trim och samma A/R på snigeln som dom jobbar i men trots det så klarar det ena av att flöda 10lb/min mer än det andra. Hur kan det komma sig?:va

(På ena mappen står det 44mm exducermått och på andra 43.9mm, men enligt specen så är båda 43.9mm)

Bifogat

• Komp_1.gif
    Komp_1.gif
    70.6 KB · Visningar: 84
  • Komp_2.gif
    Komp_2.gif
    107.1 KB · Visningar: 81
Verkar skumt. Samma bredd?

På den ena ser det ut som att någon klistrat in ny text i rubriken. Annan färg på vissa tecken. Skumt. Jag tror den ena mappen hör till någon annan kompressor egentligen.

Det vore jävligt illa om dom inte har koll på sina egna kompressormappar, jag ska nämligen beställa den GT1544 som flödar mest av dom två och vill då inte upptäcka i efterhand att mappen inte stämmer...:mad:

Hej igen.
Har hört mig för lite. Verkar som dom har olika kompressorhjul på samma benämning på turbon. Lika trim o dyl men med fler vingar på den ena.
Vad va jag kunde få fram. Så flödes mappen stämmer nog...

Jo det ändra allt mycket .Denna turbon är ju vanlig bla på stationära motorer. För olika register o dyl. Så vingarna har väldig betydelse. Sen är det så att Turbo firmorna har en annan sida som dom kan kolla nogrannare på turbo specarna.
Ja detta var vad jag kunde få fram i all hast. Kan iof kolla mera om du vill.

Har antalet blad verkligen så stor betydelse för flödet?

Eller så kan du göra så här :D Eller inte... var bara tvungen att posta denna bilden på turbinblad när detta med kompressor- och turbinblad kom upp... hittad på ett amerikanska bilforum. Han tyckte att den lät mycket häftigare nu, den viner mycket mer :tummenupp Välbalanserat och optimerat :D Ursäkta spamet, men hur fan kommer man på detta och samtidigt tycker att det är en bra idé? :rolleyes:

Bifogat

• 22-08-07_1018 (Medium).jpg
    22-08-07_1018 (Medium).jpg
    32.3 KB · Visningar: 114
Ja de va ju fräckt.:va
Undrar hur balansen är:confused:

He he, jag har läst killens byggtråd. Vilken spånskalle...:D

Ontopic igen, jag köper inte att bladantalet kan påverka massflödet så mycket då det mest påverkar kompressorns verkningsgrad. Med samma inloppsarea borde flödena vara i det närmaste lika.

Ifall ni kollar upp datorfläktar brukar fläktar med samma area och rpm men olika många fläktblad ha olika flöden. Alltid fler fläktblad mer flöde. Kanske inte går att jämföra rakt av men det är ju en liten hänvisning

Skall höra mig för på måndag igen. Men det blir allt en väldans skillnad med fler blad. Undrar om det kan va samma på turbin sidan tro?

skillnaden på en 120mm fläkt med 5 eller 9 blad kan vara 20 cfm(?) och dom snurrar 1500rpm(?) en turbo snurrar hur många gånger fortare?1000?

He he, jag har läst killens byggtråd. Vilken spånskalle...:D

Ontopic igen, jag köper inte att bladantalet kan påverka massflödet så mycket då det mest påverkar kompressorns verkningsgrad. Med samma inloppsarea borde flödena vara i det närmaste lika.

ja bara måste få den länken till den tråden =)

Kolla här-->> Kompressorer
Jämför sedan på GT1544:orna så har du två identiska inducer/exducer (vilket ger trim..) men olika artikelnummer och bashöjd på exducern. Jämför artiklarna 433287-0004 och 433287-0011, dessa är dock inte utbytbara med varann, den senare (0011) har splines och inte kona på axeltappen.

Garrett har behållt sina beteckningar till del fastän de gjort förändringar på sina snurror. Det är inte bara bladens antal som skiljer utan även tjocklek och vinkling utav dessa. Materialval kan också vara en tänkbar förändring.

Happy Hunting!

Där har vi förklaringen, jag tänkte inte på att inlopps- och utloppsareorna kan diffa även om trimmen är lika. Tack för länken förresten, synd att den inte finns på engelska bara...

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back