Vad skall man tro??

1 liter per 100 mil ?!?!

Så mellan två 1000-mila servicar skulle man alltså behöva fylla på 10 liter motorolja totalt sett. Hur kan det anses normalt?
 
1 liter per 100 mil ?!?!

Så mellan två 1000-mila servicar skulle man alltså behöva fylla på 10 liter motorolja totalt sett. Hur kan det anses normalt?

kolla instruktionsbok på valfri bil eller mc så kommer du se att det är oftast vad som godkänns.
och sen som jag skrev innan... ATT DET ÄR GODKÄND FÖRBRUKNING BETYDER EJ ATT FORDONET TAR DEN MÄNGDEN OLJA.
 
1 liter per 100 mil ?!?!

Så mellan två 1000-mila servicar skulle man alltså behöva fylla på 10 liter motorolja totalt sett. Hur kan det anses normalt?

Nej det är inte normalt, men det är en sorts överenskommelse som tillverkarna verkar ha kommit överens om, har stått likadant i alla instruktionsböcker av olika fabrikat på bilar jag ägt i alla fall.

Så här står det i instruktionsboken till Toyotan

Motorns oljeförbrukning
●Oljeförbrukningen beror på oljans viskositet, oljans kvalitet och på hur du
kör.
●Mer olja förbrukas vid snabb, hård körning med täta accelerationer och
inbromsningar.
●En ny motor förbrukar mer olja.
●När man bedömer oljeförbrukningen måste man ta hänsyn till att oljan
kan spädas ut. Det gör det mycket svårt att bedöma oljeförbrukningen
exakt.
Oljeförbrukning: max 1,0 liter per 100 mil.
●Om din bil förbrukar mer än 1 liter varje 100 mil bör du kontakta en auktoriserad
Toyota-försäljare eller annan verkstad med motsvarande kvalifikationer
och utrustning.
 
Den kan ju mycket väl ha varit stulen, men är den lagad i ett försäkringsärende så är den ju inte inlöst. Inlösta hojar skrotas, dom lagas inte upp igen, eftersom det ju blir en dubbel kostnad för bolagen. Larmet kan ju dessutom ha varit av modell hellre än bra, och klipptes bort av förra ägaren. Eller av någon tjuv som trodde att det skulle räcka med en skruvmejsel i tändlåset och inte förstod hur HISS funkar.


Inlösta hojar skrotas inte alltid, tro mig.

Min förra blev inlöst och ett halvår senare ringde en kille och ville veta allt om den eftersom den stod för försäljning på en inte okänd firma i Mellansverige.
 
nu har jag räknat lite och någonstans mellan 0,8 och 1 liter per hundra mil har jag fått fylla på, tycker väl det är ganska högt faktiskt även om det är "normalt"..
firman har hört av sig och säger att låset bytts pga inbrottsförsök i tailen (kan man ju verkligen fråga sig vad dom har att hämta i tailen?!)
det hade iaf gjort på bike i trollhättan..

de hade gjort en sökning på regnumret och inte sett att den va registrerad som stulen, det jag tänker så är: vem i helvete sätter på en skylt som är registrerad stulen? då köper man ju en annan skylt till nån hoj som ägaren totalkvaddat eller så?!

larmet hade dom inget bra svar på men dom hade en teori om att det inte funkat bra för någon ägare och dom bestämt sig för att montera av det.. det kan ju säkert va så men som sagt, varför inte göra det snyggt då?

skall kolla efter flera ramnummer och lägga upp bild här snart. :)


En ganska säker uppskattning om hur mycket olja jag fyller på är 0,5 liter/1000 mil.
en 1liters flaska inköps varannan service.

hade jag behövt fylla 8 liter mellan servicarna så hade jag bytt hoj, men det är ju jag det...



Edit: och min skall in på 5000 mila service i morgon, så man kan förvänta sig lite högre oljeförbrukning, och trots att det är en literhoj som fått slita så är jag bara inne på mitt andra drivpaket med iaf 1000 mil kvar.
 
Last edited:
inte 1000-mils intervall på min men det är ju samma tanke, det är sjukt jävla mycket olja faktiskt. :P utöver det faktum att man byter på hösten ändå. :)
1 liter per 100 mil ?!?!

Så mellan två 1000-mila servicar skulle man alltså behöva fylla på 10 liter motorolja totalt sett. Hur kan det anses normalt?
 
En ganska säker uppskattning om hur mycket olja jag fyller på är 0,5 liter/1000 mil.
en 1liters flaska inköps varannan service.

hade jag behövt fylla 8 liter mellan servicarna så hade jag bytt hoj, men det är ju jag det...

ja fan varför inte, till salu en styck CBR 1000 RR helt utan larm och med viss oljeförbrukning. ;)
 
Du verkar ju inte vara nöjd och har ju inte direkt gjort reklam för den, kan hämta den om några timmar för 30 så slipper du våndas mer?! :-)
 
Min gamla slitna TDM med snart 10000mil på mätaren drar ca 0,5l/100mil och det tycker jag är för mycket. Blir honing och ringbyte i vinter.
Men.... är inte CBR1000-08 kända för problem med ringar och oljeförbrukning:confused:
Som skrivits tidigare i tråden är väl det något Honda tagit på garanti.
 
javesst, och som det oxå står någonstans så har denhär redan varit inne på garantireparation. ;)
Min gamla slitna TDM med snart 10000mil på mätaren drar ca 0,5l/100mil och det tycker jag är för mycket. Blir honing och ringbyte i vinter.
Men.... är inte CBR1000-08 kända för problem med ringar och oljeförbrukning:confused:
Som skrivits tidigare i tråden är väl det något Honda tagit på garanti.
 
Wow, helt sjukt vad nojjiga folk kan vara när de köper hoj! Ringer ni alla era flickvänners ex oxå och frågar om bruden är ärlig? :3freak
 
Wow, helt sjukt vad nojjiga folk kan vara när de köper hoj! Ringer ni alla era flickvänners ex oxå och frågar om bruden är ärlig? :3freak

Näe ärlig nej, finns la andra viktigare saker man frågar de tidigare brukarna. ;) höhöö
 
Wow, helt sjukt vad nojjiga folk kan vara när de köper hoj! Ringer ni alla era flickvänners ex oxå och frågar om bruden är ärlig? :3freak


Men Pengen då..

han var ju inte orolig när han köpte den, men när bruden han trodde var 25 kanske visar sig vara en spacklad 50 åring som dricker och luktar illa så är nog oron befogad.
 
Men Pengen då..

han var ju inte orolig när han köpte den, men när bruden han trodde var 25 kanske visar sig vara en spacklad 50 åring som dricker och luktar illa så är nog oron befogad.

Det låter mer som att han upptäckte en snopp istället för en mus. :hihi:hihi
 
Min europeiska sporthoj från 60-talet drar en halvliter olja per hundra mil och drar slut på en, icke o-ring, kedja på 1 500 mil så det är härligt att läsa att det fortfarande är normalt!:banana

Och undviker man motorväg och bankörning är den dessutom, i mitt tycke, roligare att köra!:tungan

Surt om TS fått en surgris dock...:(
 
Osäker på om det funkar för motorcyklar, men carfax.se kan vara en hjälp när man studerar historik på begagnade bilar iallafall.
 
Osäker på om det funkar för motorcyklar, men carfax.se kan vara en hjälp när man studerar historik på begagnade bilar iallafall.

Fast vad svarar carfax på som inte bilregistret gör? Har de tillgång till några andra databaser?
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top