Vad skall man ha för banhoj?

$putnik

Asfalt e hårt
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
KTM 525-07
Jag funderar på att köpa mig en hoj enbart för bankörning. Tänkte kör en del bana nästa säsong och eventuellt ställa upp i några race i open klassen i sm. Har oxå funderingar att köra lite cross och skulle va fint att ha en cyckel som passar till båda ändamålen. Så är det bäst att köpa en motard eller offroad. Hur funkar det att köra med motardfjädring på crossbana eller tvärtom.

Skall man satsa på någon begangnad racehoj typ ktm 560/525. Eller skall man satsa på honda crf 450 som man lätt kan gör om till cross/motard. Ktm 450 är det oxå ett altenativ? Bör man ha slirkoppling? Är det sjukt mycke service och mycket "komplicerat" meckande med en beggangnad racehoj? Fixar ju att byta olja å ställa ventiler själv lixom.

Funderar oxå på hur det funkar med enduroreggadehojar. Något att satsa på? Hur och var får man köra dem? Kan det va värt att satsa på det om man vill ut i skogen och leka lite grann? Men som sagt är det motardracing som är huvudmålet och då känns 625an lite för stor och klumpig.

Budgeten är 35-40K

Många frågor blev det:tungan

Tacksam för svar // Sputnik

Kan inte svara på vilken hoj du ska ha. Men den dagen jag själv skaffar beggad racehoj så kommer jag byta alla delar som kan skapa ett ras. Dvs. alla lager, vevstake, kolv, kamkedja, ventiler och ventilsäten. Då vet man att man är på säkra sidan. Är den relativt ny med få timmar och en ägare man kan lita på så är det ju en annan femma eller om den nyligen är renoverad med åvanstående grejer.

Kan inte svara på vilken hoj du ska ha. Men den dagen jag själv skaffar beggad racehoj så kommer jag byta alla delar som kan skapa ett ras. Dvs. alla lager, vevstake, kolv, kamkedja, ventiler och ventilsäten. Då vet man att man är på säkra sidan. Är den relativt ny med få timmar och en ägare man kan lita på så är det ju en annan femma eller om den nyligen är renoverad med åvanstående grejer.

Ktm 380 är ju rätt brutal annars.

ska du åka motard så köp en som är motard kittad, alltså ingen enduro/sx modell som e halv bra.. Då kommer du antingen att tröttna på att det inte går lika fort som för polaren.. eller så kommer du att köpa bättre fjädring och slirkoppling mm.. mm.. tillslut ialf.. :tummenupp

köp hoj efter det du kommer att åka mest. de blir bäst.. :)

/R

Rekommenderar denna å det varmaste. Historik fixar du genom att PMa spretman (förre ägaren) här på SH. Hojen är grymt välskött så bättre beggad sm är nog svårt att hitta. Och pruta kan du göra å det gruvligaste - skambuda och ha tålamod.

Sen är det inte titanventiler i den utan stål - säljaren har liksom missat hela grejen där.

.

Både cross och motard är svårt att kombinera, annat än om man har väldigt låga krav och kan stå ut med brutala kompromisser. Det är i huvudsak fjädringen som ställer till det, men ska du ut på storbana (asfalt) vill du inte ha crossväxellåda med få växlar och drevat för låg toppfart och kanske en annan motorkaraktär.

Är budgeten liten, skulle jag satsa på två tvåtaktare. T.ex. en 250 cross (riktig sådan) och en motard med bra fjädring - en 380 eller t.o.m. 500. Eller bara gå in för en hoj och därmed välja huvudinriktning på körningen.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla