Vad skall jag välja för däck!

• Thread starter Thread starter JoS
  • Start date Start date

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jag har nu snart kört slut på mitt orginalbakdäck och snart även mitt orginalframdäck. Efterssom hojen min är stor och tung och går under begreppet offroad/touring-hoj med sportig motor(?) så är den utrustad med ett grovmönstrat Metzeler Tourance 150/70 R17 däck bak och ett Metzeler Tourance 110/80 R19 59V däck fram.
Nu är det så att jag knappt alls åker grusväg så Tourance-däcken känns lite overkill. Jag har åkt 1400 mil (!) med dom däcken, så mil/krona är det inte något fel på... Däremot så känns det inte tryggt att snirkla sig runt tex en gokartbana (Rörken) med däck som är så hårda att dom håller nästan 3 ggr längre än vad vissa sportdäck gör!

Jag har känt att framdäcket har tappat fäste några ggr när det gått riktigt fort på landsväg men jag har aldrig lagt märke till att bakdäcket legat på gränsen på samma sätt. Kan det vara så att jag bara skall byta framdäcket till ett sportdäck men ha kvar orginalmodellen bak? Eller?!

Därför kommer frågan: Vad skall jag köpa för däck? Snålheten säger till mig att behålla båda modellerna, medan visheten säger att jag skall uppgradera! Hilfe!

Det är ju klart. Men vad är det för däck som sitter på tex R1 och FireBlade, eller Duke och någon annan hoj som ej klassas som sporthoj?
Jag vill bara veta vilka däck ni tycker funkar bra och som skulle kunna passa på hoj.

Triumph Tiger specarna

Det måste ju finnas någon form av däck som är speciellt framtagna föra en sån cykel som du har, men som är avsedd för endast asfaltsåka.

Såna däck som sitter original på en Duke borde ju rimligtvis passa din cykel också dessutom. Luska reda på vad det är för däck och kolla sedan om de finns i dina dimensioner.

Såna däck som sitter på de nyare sporthojarna finns nog inte i dina dimensioner, åtminstone inte för framhjulet skulle jag tro.

Jag körde med Mezeler landsvägsdäck på Dominatorn, det mest landsvägsmönstrade som fanns för 17 och 21 tum. Det finns från Pirelli, Michelin och andra också, så kliv in till däckhandlaren och kika. Jag resonerade på samma sätt som du, jag körde aldrig på grus utan smiskade asfalt och ville ha mesta möjliga grepp utan att byta framfälg.Men inte är det väl 17 tum fram på en Tigger? Beg. racedäck blir ju lite jobbiga att hitta i 19 tum :D

Ok. Det blir till att knäböja inför däcknasarna och fråga vad jag behöver.
Grejen är ju dock att jag har 0 info från gamla hojar.
Den senaste hojen jag hade var en 125'a som planterades i en älg i över 90 knyck -88. Sedan väntade jag tills 2001 innan jag skaffade mig en ny hoj och större kk. Jag har ALDRIG byt ett däck på en hoj i hela mitt liv så alla förslag på bättre däck än dom jag har nu uppskattas!
Som det verkar så byter ni alla däck varje månad, medans jag har däck som verkar hålla en halv eviget! Ni har erfarenhet, inte jag.

Mina däck håller också en halv evighet, kör med Michelin Macadam/Pilot road. Förra uppsättningen höll 1600 mil :eek: , och jag kör inte som en tant hela tiden. Det jag kan säga om Mezelerdäcken jag hade är att de var väldigt obehagliga när det var bött ute, de vandrade mycket. Tydligen inte ovanligt för Mezeler. Har hört negativa saker om Avon också, har aldrig provat detta märke själv dock. Du bör väl ha ett par handlare som pysslar med däck i närheten, åk dit och snacka med dem och få ett par olika synpunkter.

Jag kan prata med handlarna, men jag litar inte på dom! :D

Grejen är nog att prova en massa däck för att hitta däcken jag behöver. Trial and error metoden.
Jag börjar mer och mer tänka i banorna att skaffa ett nytt Metzeler Tourance i bak och sedan skaffa ett däck av annat märke i fram.

DÄCK....

Jag litade inte heller på handlare. Gick på en mina som har kostat en del, men nu vet jag.
Gick till MC-varuhuset och sa att jag ville ha däck på min Triumph Tiger -01 för lite mer asfalt och Rörken då o då.
Dom krängde på Michelin Macadam 50.
Gjorde en provtur... :skrämd
Det var det värsta jag gjort i mitt liv. Den vobblade, trillade in i kurvor, betedde sig jävligt underligt med mera.
Jag gick tillbaks och krävde pengarna tillbaks och att dom skulle sätta på mina gamla däck.
Dom vägrade... :finger (senare gick jag tillbaks med mina Macadam och kastade dom på killen som monterade dom, det blev ett jävla liv, men det är en annan historia)
Fick ett tips om en kille nere i Tumba, Bullens däck.
Snackade även med Chefen däck på Michelin som sa att det är helt fel däck på en sån hoj. Den som rekomenderat dom vet inte vad han pratar om.
Killen tipsade om Bullens däck.
Åkte dit och han plockade fram Pirelli Scorpion MT90. Det är det bästa som finns till en sådan hoj EFTER Michelin Anakee. Michelin har problem att få fram framdäck i rätt dimension, eller rättare sagt, Sverige är inte prioriterat. Bak är det inga problem.
Pirellina är för jävla bra. Det är inga problem att kör med fotpinneskrap eller grusväg. Jag är jävligt nöjd med dessa däck. Nästa gång blir det dock Michelin Anakee.
PROBLEMET att sätta på andra däck är inte att det inte skulle gå. Jag skulle gärna ha provat med ett par riktigt feta sportdäck. UTAN storleken på framdäcket. Det finns inga sportdäck med storleken 19". Då får man bygga om till 17" fram.
Hoppas du hitar vad du söker.

Det blev Pilot Road i bak och Macadam 50(!) i fram. Det funkar faktiskt riktigt bra. Jag har skrapat fotpinnar på Rörken, det ser jag som ett bevis på att det funkar. Jag har inte haft något vobbel heller. Det är typ bra. :)
Sedan skulle jag ändå vilja byta ut Mackadamdäcket mot ett annat framdäck med det är ju som du skriver svårt att hitta.

Ett däck som jag annars tycker funkar kanonbra både på torrt underlag i o regn e ju Metzlar Spoertec M1.. ganska mjukt men håller ändå rätt länge.. vet dock inte alls hur dom skulle funka på din hoj.. annars om man vill ha lite hårdare så e väl Metzler MEZ 4 helt okej däck..

Pilot Road funkar väl oxå riktigt bra.. om man inte ska köra allt för hårt.. hade ett sånt bakdäck på rettan innan.. tycker de funkade fint.. problemet var väl bara att de var allt för kallt i marken när jag hade de (i vintras) så de tog slut ganska fort.. då man aldrig ficck upp nån värme i däcken.. de spann nästan hela tiden vid gaspådrag... :)

JoS skrev:
Sedan skulle jag ändå vilja byta ut Mackadamdäcket mot ett annat framdäck med det är ju som du skriver svårt att hitta.

Av nån anledning verkar de flesta däckhandlare rekommendera Michelin, å Macadam i olika varianter florerar häftigt i rek.tabellerna! Enda jag lärt mig av det är att köpa egna däck å lämna in för montering bara...

Har du tittat nånting på Bridgestone? De erfarenheter jag har är att t.ex BT45, som är jämförbart med Macadam 50, har bättre känsla och fäste än Michelindäcket. Speciellt i väta :tummenupp

www.motorcycle-karttires.com

PS: Förresten, är inte Pilot Road ett radialdäck och Macadam 50 ett diagonaldäck? Funkar det verkligen? :confused:

OLJEKYLD GSXR skrev:
Mina däck håller också en halv evighet, kör med Michelin Macadam/Pilot road. Förra uppsättningen höll 1600 mil :eek: , och jag kör inte som en tant hela tiden. Det jag kan säga om Mezelerdäcken jag hade är att de var väldigt obehagliga när det var bött ute, de vandrade mycket. Tydligen inte ovanligt för Mezeler. Har hört negativa saker om Avon också, har aldrig provat detta märke själv dock. Du bör väl ha ett par handlare som pysslar med däck i närheten, åk dit och snacka med dem och få ett par olika synpunkter.

1600mil..! har en kompis som också åkt 1600 på sina Michelin Road, låter otroligt! själv har jag alltid åkt på macadam men efter 700mil är det som mest endast stålväven kvar nu har jag också fått på dom nya Pilot Road och det ska bli kul att se hur långt man kommer denna gång, låter jäkligt bra om man kommer över 1500mil :rock

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul