Vad ska temp-mätaren visa på min gamla GPZ?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Jag har en Kawazaki GPZ 500 som det varit en del strul med.
Nu undrar jag var på skalan som normal arbetstemperatur ligger. Oftast ligger min precis på sträcket till "Cold", och det känns ju lite fel?

Anledningen till att jag undrar är för att motorn antagligen har fått för lite olja så kammar och vippor tagit lite stryk. Olja kommer det, körde med ventilkåpan borta. Men jag så tänkte jag att oljan kanske varit för kall, och inte runnit till så lätt? För det började låta som värst en sen oktober natt i högfart på motorvägen, dvs köldeffekten var mycket högre än normalt.

Är jag ute och cyklar eller KAN det vara så att motorn är lite för kall för sitt eget bästa?

scud skrev:
2079884 Jag har en Kawazaki GPZ 500 som det varit en del strul med.
Nu undrar jag var på skalan som normal arbetstemperatur ligger. Oftast ligger min precis på sträcket till "Cold", och det känns ju lite fel?

Anledningen till att jag undrar är för att motorn antagligen har fått för lite olja så kammar och vippor tagit lite stryk. Olja kommer det, körde med ventilkåpan borta. Men jag så tänkte jag att oljan kanske varit för kall, och inte runnit till så lätt? För det började låta som värst en sen oktober natt i högfart på motorvägen, dvs köldeffekten var mycket högre än normalt.

Är jag ute och cyklar eller KAN det vara så att motorn är lite för kall för sitt eget bästa?

Mätaren borde åtminstone gå upp halvvägs när du har åkt ett tag.
Det troliga är väl att termostaten är trasig och är öppen hela tiden och kyler motorn för mycket.
Tror inte att det påverkar smörjningen så mycket men däremot så blir spelen mellan alla rörliga delar i motorn för stora och det kan orsaka mer slitage än normalt..

Hinken skrev:
2079926 Mätaren borde åtminstone gå upp halvvägs när du har åkt ett tag.
Det troliga är väl att termostaten är trasig och är öppen hela tiden och kyler motorn för mycket.
Tror inte att det påverkar smörjningen så mycket men däremot så blir spelen mellan alla rörliga delar i motorn för stora och det kan orsaka mer slitage än normalt..

Ja, precis min tanke där med termostaten, ska kolla/byta den omgående.
Att spelet blir för stort har jag aldrig tänkt på, tack!

Är det någon som VET ifall en för kall motor KAN medföra dålig smörjning?

scud skrev:
2079946 Ja, precis min tanke där med termostaten, ska kolla/byta den omgående.
Att spelet blir för stort har jag aldrig tänkt på, tack!

Är det någon som VET ifall en för kall motor KAN medföra dålig smörjning?

på min gpz500s -87 beter sig tempmätaren likadant och har gjort så i 4år nu, utan att orsaka några problem.

-dB skrev:
2079963 på min gpz500s -87 beter sig tempmätaren likadant och har gjort så i 4år nu, utan att orsaka några problem.
Okej, då kanske termostaten inte är paj. Den såg mycket fräsh ut iallafall.
Får tejpa upp lite kartong framför kylarn helt enkelt :)

Finns här fler GPZ ägare (helst då 500s) som kan bekräfta att tempmätarn ska visa så lågt som den gör?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg