Vad ska man välja?

Nikita-b

-- The Real Devil --
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Yamaha R1 och xt660x
Vad ska man välja, när det gäller en systemkamera?
Canon eller Nikon (-kamerahus)?
Tex två likvärdiga, ex nikon d3000 eller canon eos 550d?

Vad ska man tänka på? Skillnader?

P.S. Fakta, inte "jag tror".
Tack för hjälpen :)

Det är rätt mycket hugget som stucket. Ta den du gillar bäst—t.ex. den som ligger bäst i handen eller om du råkar ha några gamla objektiv liggande.

Jag föredrar Nikon—det har jag nog efter min fru.

Har du många kompisar som fotar med Nikon, köp Nikon. Har du släkt & vänner som fotar med Canon så köp Canon. När det kommer till huset hade jag sagt att det är hugget som stucket så väg in värdet av att låna olika objektiv av kompisar de gånger du har behov av något som du kanske inte själv har hunnit kosta på dig.

Jag har ine orkat bry mig sedan jag köpte min dimage x60 år 2005, men har dagens kompaktkameror bluetooth?

Jag har själv en Nikon D90 som jag är otroligt nöjd med. Satt med samma val & kval som dig för något år sedan.

Men jag läste en hel del jämförande tester i fototidningar mellan Nikon & Canon. Sedan åkte jag & provade respektive kamera i affären för att känna hur de kändes i handen & hur alla reglage satt.

Därefter föll valet på Nikon då den kändes mera rätt i hjärtat för min del än vad Canon gjorde.

Oj verkar vara många som tycker om Nikon, jag som funderade på en Canon eos 550d. :(

Det är en smaksak helt klart, valet av objektiv är nog mer viktigt än själva huset. Fast det hänger ju lite på vad du ska fota också. Jag valde Nikon för det kändes mest rätt.

Oj verkar vara många som tycker om Nikon, jag som funderade på en Canon eos 550d. :(

Det ryktas att en uppgradering av Nikons D90—i samma prisklass som 550D—kommer inom de närmaste månaderna. Beroende på vad du ska använda kameran till finns det kanske fog att vänta och se vad den har att erbjuda också. Ska du bara fota och inte planerar att filma HD kan det å andra sidan vara ett bra tillfälle att köpa ett begagnat D90-hus på blocket. Enough Nikon.

550D är specifikationsmässigt bättre än D90 med högre upplösning och bättre filmningsmöjligheter. Om filmning i HD-upplösning inte är viktigt för dig kan du utan att skämmas köpa en begagnad 450D eller D90 och spara ett gäng kronor. Varje krona du kan spara på huset är bra, de kan du lägga på att utvidga ditt objektivbibliotek—man kan mata megapixlar hur mycket som helst, med dåliga objektiv blir bilderna ändå inte bra.

Det är för att de själva har Nikon som gör att de förespråkar Nikon.
Så eftersom jag kör Canon så kan ju jag säga 550D då. :tummenupp

Ärligt talat så är valet mellan Nikon eller Canon som märken mest en smaksak.

Ang D3000 vs 550D:
Du vet väl om att det är en del som skiljer de åt? D3000 är mera likvärdig med Canons 1000D. Förutom att 550D kostar mer än D3000 så har den bland annat filminspelningsmöjligheter. Dessutom så har D3000 funnits på marknaden ett tag medan 550D inte är släppt än. Gör en jämförelse mellan kamerorna på t.ex. Cyberphoto så ser du skillnaderna mera i detalj.

550D är väl lite mera likvärdig med Nikon D5000.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP