Vad ska man välja? Sporthoj vs Motard

Vad föredrar du?


  • Antal röstningar
    0
om jag hade råd skulle jag ha både en enudro/motard och min asgamla R6:a

En motard är ju en offroadhoj med fel hjul som gör den värdelös till allt. Kan kanske vara lite rolig i 5 minuter sen lessnar man på att den är så slö och bara skakar.

tss, min gamla Husa 650 va inte slö... så de så.. :tuttar
 
Last edited:
om jag hade råd skulle jag ha både en enudro/motard och min asgamla R6:a



tss, min gamla Husa 650 va inte slö... så de så.. :tuttar

Hur var din husa, mkt service? lätt mekad?
har hört att dem ska vara dåliga men många säger också att det inte stämmer

har nämligen funderat på en husaberg 650 eller liknande
 
sporthoj brukar serviceintervall normalt vara 600mil, ibland tom 1000mil

med andra ord servar du den tidigt på våren kan du köra hela sommaren och hösten, och kanske tom nästa sommar med utan att röra en skruv.

Motard vill ha lite mer kärlek

Icke att förglömma om man kör lite mer aktivt så går det åt bromsbelägg och några(mest bak) däck en rolig sommar, det tillhör serviceunderhåll..nåja nu kör vissa bara ett par 100 mil per år..
 
Inte behöver man växla mycket med motard.. Lägg i femman vid 60-70 och köra..

Fattar inte hur man kan tycka det är jobbigt att växla? :confused: Köp scooter då..

Att växla är inget problem... att växla hela tiden är drygt!
Men det kanske funkar med motard iaf.
Det är väl därför många föredrar literhojar också framför 600or.
 
Vägen behöver inte vara lika kurvig för att ha kul med en snabbare hoj...
Jag tror att en nakenhoj/streetfighter är den optimala blandningen.
Dessutom har en sporthoj/streetfighter mer glest stegad växellåda
vilket iallafall jag föredrar. Jobbigt att växla och växla för att ändå
"bara" toppa 180 (ostrypt motard), det gjorde min GS500 som
var strypt till 25kw.

Växla..när jag kör bana, eller åker aktivt med kompisar på större volym, då är det ett ständigt växlande, men det är lite underhållningen:) med en mindre volym att man får jobba hårt med lådan..
 
Ingen som har berättat hur kul det är att köra på grusvägar, hopp, trappor, och stigar? Säsongen blir mycket längre, och du lär dig köra hoj. Sedan med lite mer vett och erfarenhet bakom pannbenet så kan du såklart testa sporthoj. Jag gick inte den vägen och det slutade mindre bra...
 
Icke att förglömma om man kör lite mer aktivt så går det åt bromsbelägg och några(mest bak) däck en rolig sommar, det tillhör serviceunderhåll..nåja nu kör vissa bara ett par 100 mil per år..

Visst fan håller både bromsbelägg och bakdäck 600mil till nästa service.

om du inte ställer dig med frambromsen intryckt och börnar sönder bakdäcket för då håller det ca 2meter. Men med sånt resonemang kan man ju säga sporthojar e kasst för det kostar mycket att reparera efter man slått på den med slägga :p allt går att köra sönder om man försöker.



Hursomhelst, med 25kW kort skulle jag solklart köpt motard :D, många husor tex är reggade 9kW av husaberg själva, för att komma undan avgas och ljudkrav, och om husaberg hävdar att det är 9kW kan du börna runt med 60hk på slangen på ditt 25kw kort lagligt :tummenupp
 
En motard är ju en offroadhoj med fel hjul som gör den värdelös till allt. Kan kanske vara lite rolig i 5 minuter sen lessnar man på att den är så slö och bara skakar.

Det är jävligt uppenbart att du inte har kört en motard. :yoparty

Kört offroad & motard i snart 3 år nu, blir bara roligare och roligare för varje åk.

Visst fan håller både bromsbelägg och bakdäck 600mil till nästa service.

om du inte ställer dig med frambromsen intryckt och börnar sönder bakdäcket för då håller det ca 2meter. Men med sånt resonemang kan man ju säga sporthojar e kasst för det kostar mycket att reparera efter man slått på den med slägga :p allt går att köra sönder om man försöker.

600 mil eller? Jag har förbrukat 2 bakdäck på ca 300 mil, dock väldigt väldigt aktiv körning, men fan inget burnande..
 
Det är jävligt uppenbart att du inte har kört en motard. :yoparty

Kört offroad & motard i snart 3 år nu, blir bara roligare och roligare för varje åk.



600 mil eller? Jag har förbrukat 2 bakdäck på ca 300 mil, dock väldigt väldigt aktiv körning, men fan inget burnande..

Vad tycker du man ska köpa för någon motard du som har kunskap om det då?

Har funderat på en husa eller ktm, vad tycker du om de? Är dem lättmekade?
 
Det är jävligt uppenbart att du inte har kört en motard. :yoparty

Kört offroad & motard i snart 3 år nu, blir bara roligare och roligare för varje åk.



600 mil eller? Jag har förbrukat 2 bakdäck på ca 300 mil, dock väldigt väldigt aktiv körning, men fan inget burnande..

Nu va det ju sporthoj vi snackade här.

Men motarder äter säkert däck, de åker ju fan sidledes i kurvorna :va:va
 
har haft både sport o nu en ktm 625 , som ngn sa upp till 140 är det inga större problem med motarden , ett tips kan va o söka lite på motard sidan här på sh , står det mesta du behöver ..
En sporthoj är en rolig maskin dock så kostar de både i inköp o drift ( inkl förs)
fördel kan va att det inte behövs o skruva lika mkt samt att du kommer lite längre utan större bekymmer ..

motarden är lite mer service ( dock inge större besvär)
vibrerar lite märks knappt
fördel nästan gratis i drift ( förs ) service m,m
busfaktor hög
funkar både på asfalt + grus
 
En motard är ju en offroadhoj med fel hjul som gör den värdelös till allt. Kan kanske vara lite rolig i 5 minuter sen lessnar man på att den är så slö och bara skakar.

och du som inte har någon hoj jämför med?..... cykel eller:rolleyes:
:D

nä.. skämt åsido....

självklart finns det för och nackdelar med allt... men mycket i ditt fall tycker jag talar för motard....

din ålder= billiga reservdelar, ovan vid 250km/h, billig försäkring.....
och då jag misstänker att du inte e ett mekhelgon är det faktiskt ganska lättmekat.... och blir det en repa här eller där... spela roll när ett nytt kåpset (hela hojjen) kostar typ 1500 pix....

sen att man inte kan ligga och dra motorväg i 200..... jag tycker inte ens att det är charmigt med sprothojjen heller....

kan dock tycka att en husa kanske inte är det första valet jag skulle göra om jag var du.... det är en del skruva med dessa cyklar.... oljebyte på 7 timmar och dylikt.... och yamas ttr är kanske inte den roligaste eftersom den e rätt slö.... kanske en ktm 660 skulle vara något då den har ett hyggligt chassi och en hygglig service intervall....

MOTARD = 100% skitroligt always....

my 50 cents
 
Last edited:
Det är jävligt uppenbart att du inte har kört en motard. :yoparty

Kört offroad & motard i snart 3 år nu, blir bara roligare och roligare för varje åk.

Jodå testat flera stycken (inklusive Husaberg 650 som var SLÖ) och det är inte kul. Bytlånade min ZX9 mot en KTM 660 på ett flygfält, inte ens åka och leka där var roligt så det var bara stanna och vänta på få tillbaka kåpräsern.
 
och du som inte har någon hoj jämför med?..... cykel eller:rolleyes:
:D

nä.. skämt åsido....

självklart finns det för och nackdelar med allt... men mycket i ditt fall tycker jag talar för motard....

din ålder= billiga reservdelar, ovan vid 250km/h, billig försäkring.....
och då jag misstänker att du inte e ett mekhelgon är det faktiskt ganska lättmekat.... och blir det en repa här eller där... spela roll när ett nytt kåpset (hela hojjen) kostar typ 1500 pix....

sen att man inte kan ligga och dra motorväg i 200..... jag tycker inte ens att det är charmigt med sprothojjen heller....

kan dock tycka att en husa kanske inte är det första valet jag skulle göra om jag var du.... det är en del skruva med dessa cyklar.... oljebyte på 7 timmar och dylikt.... och yamas ttr är kanske inte den roligaste eftersom den e rätt slö.... kanske en ktm 660 skulle vara något då den har ett hyggligt chassi och en hygglig service intervall....

MOTARD = 100% skitroligt always....

my 50 cents

Det finns en fin KTM 620 -95a på blocket, jag tror ägaren av den är medlem här på SH.
Hur är den med service och så? Något negativt med att det är den 95a?
http://www.blocket.se/kalmar/KTM_620_supermotard_23929645.htm?ca=22&w=2
 
Har en ktm 660 o en gsxr 750

Motard: kul, mer bus än med sporthoj, lättare att rädda situationer som med sporthoj skulle blivit diket, relativt lite effekt sparar däck o allt annat.
Att man får tanka mycket är ju relativt, en rejäl reserv på min gör att man klarar sig ganska långt
Pris,försäkring o skojfaktorn gör den attraktiv.

Sporthoj: gillar man höga hastigheter och att kunna ge sig iväg på långturer är det sporthoj man ska ha.
Bra serviceintervaller o grymt med mos. försäkringarna är ju helt katastrof på dom flesta. Kraschkåpor o trafikförsäkring är ju ofta enda alternativet.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top