Vad ska man tvätta förgasare i om det ska bli riktigt bra?

Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Tänkte ta i sär förgasr bryggan och tvätta varje förgasare för sig, och plocka ur munstycken m.m. och tvätta. Jag har en lite ultraljudstvätt som ja kan köra smågrejerna i, men vad ska jag använda för medel. skulle va skoj om förgasarna blev fina med. Bensinbad? dieselbad? vad rekomenderas

Jag har ultraljudstvättat förgasare i vanligt vatten med en skvätt yes diskmedel. Har alltid blivit hur bra som helst.
Vet att det finns de som förespråkar fotogen men det har jag aldrig provat.
Vatten och diskmedel är enkelt , billigt och lättillgängligt tänker jag!

Blanka blir de inte av ultraljudsbadet, bara rena, ska du ha fin ytfinish så ska du glasblästra eller lacka grejerna, katana83 brukar spraymåla sina förgasarbryggor i nån svart färg.

Innan du ultraljudar munstyckena så dra igenom dem med veckad koppartråd så de river lite. Vanlig tråd från högtalarkabel brukar va så små att de går igenom lågfartsmunstyckena. De är i stort sett onödigt att ultraljuda munstyckena efter att man rensat dem med tråd.
De vanligaste tvättmedlen för ultraljudstvätt brukar vara avfettning/disel/fotogen/kalkrengöringsmedel/¨maskindiskmedel. I detta fall skulle klinkel/kakelrengöring eller kalkborttagningsmedel va bra för de tar bort de vita kalkliknade beläggningarna som blir inne i förgasare.

söliga, äckliga, ingrodda, skamfilade, allmänt hemska modellflyg motorer kan man koka i glykol- kanske funkar på fuggar oxo??

görs utomhus i nån timme.

//jj

aluminium och det blir jääävligt snyggt efter, påverkar inte ytan på nått sätt utan original finishen kommer tillbaks. snappat upp tipset på modellflyg sajt, inte provat på nåt själv ännu- men glykolkokning är väl beprövat. hur det löser ingrodd sur bensin vetefanken- men förmodar att resultatet kommer till bra.

får väl leta fram en sur, ingrodd fugge och prova detta själv- bästa sättet att se om det funkar:tummenupp

//jj

Modellflygmotorer drar ju igenom stora mängder alkohol och olja och det är nog därför glykol biter bra där. Kan säkert vara om det är etanolrester i förgasarmunstyckena. Om inte det så kan nog värmen och ångbildningen underlätta rengöringen.

Jaha utsidan. Vem fan bryr sig om den? ?
Faktum är att det löser det mesta. Släng ett gäng ärgiga munstycken o förgasarkroppar i en stark lösning över natten o prova.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph