Vad ska man tänka på med en hoj?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Har ingen erfarenhet så jag har lite frågor....
Finns det något man ska tänka på när det gäller hojen?

*Vad man får/ska göra och inte när man kör... Altså, är det skadligt för hojen att ligga i sexan i 60 km/h?

*farligt att segdra på låga växlar i stadstrafik och så? Vet att det inte är särskilt bensinsnålt, men det låter så powerfull :hihi

*Hur länge ska man vänta tills man kan varva fullt?
Nu så väntar jag 2 min på tomgång innan jag kör, sen köra lungt 5 min... räcker det?

*Är det på något sätt "inte bra" att reva upp motorn på höga varv när man står på tomgång? Förutsatt att motorn är varm...

*Är det något som skiljer motorbromsning när det gäller bil, eller det är OK bara man inte gör extrema motorbromsningar?

kommer ni på fler saker man bör veta när det gäller drivning och skötsel av MC så säg till tack!

Protesterar inte motorn så är det ingen fara att köra på låga varv. Det är i princip bensinsnålt, om nu gasarna och tändning är optimerade för det...

Börjar det spika och slå i drivlinan är det ju inte bra...

Väntar du 2 min på tomgång och sedan 5 min körning är det säkert ok. Det handlar om att få upp HELA motorn i arbetstemp lungt och fint (det räcker inte med att tempmätaren står på 80...)

Vad jag vet gör det inget att stå och tokvarva, men varför skall man?

Motorbromsa är går lika bra som på bil, om vi pratar 4-takt...

gör inte som balla Allan o varva motorn i friläge så den går i övervarvningsskyddet hela tiden, det är inte alls bra.
Angående segdragning så är det inte bra om hojen får jobba jättetungt på 6an i låga farter, du märker när den inte orkar, och sen får du växla ner bara.

Det enda du behöver tänka på är att du inte sitter och kör med sådär raka armar som du har på avataren. :tummenupp

Penguin skrev:
Det enda du behöver tänka på är att du inte sitter och kör med sådär raka armar som du har på avataren. :tummenupp

Ahh, var det DÄRFÖR det var så blåsigt på motorvägen... :D Tack för svaren. Alla! Sporthoj.com rokks! :tummenupp

Hur är det egentligen me varmkörningen där? Eftersom vi tar ut den nån gång i månaden å kör den varm (e lite jobbigt å halka runt på isen, så det blir bara på tomgång ståendes på stödet), tar ju en halvtimma om man ska nå 80 grader på tomgången?

OlleR6 skrev:
Hur är det egentligen me varmkörningen där? Eftersom vi tar ut den nån gång i månaden å kör den varm (e lite jobbigt å halka runt på isen, så det blir bara på tomgång ståendes på stödet), tar ju en halvtimma om man ska nå 80 grader på tomgången?

Låt den stå på tomgång 2 min, sen tar du och tejpar fast rullen i botten så ska du se att den blir varm om en stund. :tungan

Kay skrev:
Låt den stå på tomgång 2 min, sen tar du och tejpar fast rullen i botten så ska du se att den blir varm om en stund. :tungan
ska helst låta den stå hela vintern.... annars blir det massa kondens....

Låt motorn gå på lätten till tempen börjar komma sen är det bara att rulla iväg dock behöver man inte tokvarva första km pga däck temp mm. Om ni föjler detta kommer hojguden å släppa in er i paradiset
:yoparty

ecce skrev:
Om ni föjler detta kommer hojguden å släppa in er i paradiset
:yoparty

Mig har han inte släppt in än, fast jag har slickat hans röv varje gång jag ska ut och köra :mad:
Däremot så har verkstadsguden släppt in mig många gånger :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...