vad ska man tänka på "köpa hus"

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Min syster har köpt mina föräldrars gård där jag är uppväxt , och det står ett hus på den gården som jag är intresserad av , ska få köpa huset för en skitsumma.

Men Det finns inte vatten avlopp utan vattnet går från syrrans o deras hus.
och avloppet går ner i nån stor jävla tank , som på vissa sommarhus.

måste jag dra in vatten avlopp om jag köper huset?
kostnat 150 tusen har jag räknat på iallafall
är det nånting mer man ska tänka på är inte alls insatt men vill bli

floodi skrev:
2579964 Min syster har köpt mina föräldrars gård där jag är uppväxt , och det står ett hus på den gården som jag är intresserad av , ska få köpa huset för en skitsumma.

man kan ju låta nån besikta huset och kolla på eventuella gömda skador som kan bli skit dyra läckor, mögel mm. Lycka till:tummenupp

floodi skrev:
2579964 Min syster har köpt mina föräldrars gård där jag är uppväxt , och det står ett hus på den gården som jag är intresserad av , ska få köpa huset för en skitsumma.

Frågar du oss om du måste dra in vatten och avlopp? Fråga din syrra istället..

Några 150 000 kan du iaf glömma att de kostar. Det finns ju redan framdraget till tomtgänsen så du behöver bara betala en "påkopplingsavgift" till kommunen och betala ågon för att gräva samt dra rör till huset.

Hur värms det upp
Hur är skicket på tak
Hur ser husgrunden ut
Fukt
Ventilation
??

Biturbo skrev:
2580005 Frågar du oss om du måste dra in vatten och avlopp? Fråga din syrra istället..

Några 150 000 kan du iaf glömma att de kostar. Det finns ju redan framdraget till tomtgänsen så du behöver bara betala en "påkopplingsavgift" till kommunen och betala ågon för att gräva samt dra rör till huset.

Det kan lätt bli dem summorna. I Torshälla utanför Eskilstuna så kostar anslutningsavgiften till kommunen 100 000 och så ska du gräva fram rören och koppla in dem.

Finns det öht kommunalt vatten o avlopp eller är det enskilt sådant?
Hur tänkte ni göra med fastigheten? Ska tomten delas av eller ska du bara liksom köpa själva byggnaden?
Låter väldigt luddigt.

Men du har ju ett fungerande avlopp?
Trekammarbrunn fungerar alldelens utmärkt, det brukar vara det vanliga om man bor lite avsides.

Den behöver slamtömmas ibland, eftersom principen går ut på att dom tyngsta partiklar sjunker till botten, renare vatten rinner över i nästa kammare där den proceduren upprepas, till sista kammaren och sedan ut i infiltrationen där det sedan rinner ut i naturen som relativt rent vatten.

Principen har funkat utmärkt i tusentals år, så det funkar säkert till dig med

Bärgren skrev:
2580345 Det kan lätt bli dem summorna. I Torshälla utanför Eskilstuna så kostar anslutningsavgiften till kommunen 100 000 och så ska du gräva fram rören och koppla in dem.

100 000 är "kommunstandard" fram till tomtgräns... Men det är det ju inte fråga om i detta fallet utan bara en anslutning till redan befintligt rör.. Det blir inga 100 000.

Biturbo skrev:
Men det är det ju inte fråga om i detta fallet utan bara en anslutning till redan befintligt rör.. Det blir inga 100 000.
Nej fan, ett slipon löser nog problemet, och det kostar inte några 100k inte :hihi

IronMike skrev:
2583342 Nej fan, ett slipon löser nog problemet, och det kostar inte några 100k inte :hihi
Precis, det är ju inte ett helsystem i rent guld det handlar om.

Biturbo skrev:
2583310 100 000 är "kommunstandard" fram till tomtgräns... Men det är det ju inte fråga om i detta fallet utan bara en anslutning till redan befintligt rör.. Det blir inga 100 000.

Det är väll anslutningsavgiften till VA-ledningen. Är inte stugan ansluten eller ens betald så måste den ju göras det.

Kolla så det inte är några tomtar på loftet, eller att det ligger en hundbegraven eller ja du vet.

Kawakex skrev:
2579983 man kan ju låta nån besikta huset och kolla på eventuella gömda skador som kan bli skit dyra läckor, mögel mm. Lycka till:tummenupp
Du vet dolda skador heter det för att de är just dolda.

Gissa vad man måste göra för att se sådana skador?

Kawakex skrev:
2579983 man kan ju låta nån besikta huset och kolla på eventuella gömda skador som kan bli skit dyra läckor, mögel mm. Lycka till:tummenupp

Ne det är lungt jag bor inte där! :tummenupp

Biturbo skrev:
2583310 100 000 är "kommunstandard" fram till tomtgräns... Men det är det ju inte fråga om i detta fallet utan bara en anslutning till redan befintligt rör.. Det blir inga 100 000.

Anslutningsavgiften varierar från kommun till kommun. Men under 100 000 kommer man nog inte, de dyraste ligger närmare 200 000. Sen tillkommer ju naturligtvis byggkostnaden på egna fastigheten fram till ventilen och brukningsavgifterna.

Men det gäller ju förstås bara om området har kommunalt VA, vilket det inte verkar som iom befintlig trekammarbrunn (eller vad det nu var).

Kolla med kommunens plan-, miljö- och byggavdelningar vad du får göra och inte göra. Det är inte ens säkert att fastigheten får styckas.

I det här fallet, när man ska få köpa ett hus för en struntsumma, så är det andra saker att tänka på än det vanliga tjafset.

-Ni har haft gården i er släkt länge. Det ni inte redan vet är föga troligt att besiktningsmannen hittar.
-Vill du bo så nära syrran?
- Vattnet bestämmer väl syster yster? Har hon så det räcker åt dig med? Det är väl inte helöa världen heller, kostar en borrad brunn 50tusen?
- Avloppet kan du ju ta någon annan gång. Så länge du bor ensam ska du väl klara dig med en septitank om du inte duschar i timmar. Annars får du väl fixa det med.
- Jag hör konstant rykten om trekammarbrunnar och ändrade regler kring dessa. Kolla upp.

MEN om vi antar att du köper huset för 200 tusen och lånar 150 till för vatten och avlopp, så bor du ju fortfarande snorbilligt OM du har kol på värmen. Det är uppvärmningen som får husägare att lipa om det är något som är dyrt.

floodi skrev:

Jag tror iaf att du mer eller mindre slänger pengarna i sjön om du ska köpa och rusta ett hus som står på din syrras tomt?
Tänker du bo bredvid syrran för evigt??
Kommer ni j-vligt bra överens? Minsta skitsak kan blossa upp å det blir kaos och ni kommer att bo i ett helvete.....:huvet

Om du köper huset och sen nån gång får för dej å flytta. Vem ska köpa huset?

Tänk till en gång till säger jag iaf.:tummenupp
Men det är ju dina pengar. Å det blir alltid dyrare än man räknat med:gnissla

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna