Vad ska man skydda polerade saker med ?

Mickeez

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2006
Hoj
Honda ns 125 F
Tjenna.. kom ihåg på moppe att allt polerat rostar efter ett tag !!
Vad ska man skydda de mot rost :confused:
För polera sakerna nårra gånger om veckan är jah inte intresserad av !

Har hört att man kan använda linolja är deta sant ?
Klar lack är med ett alternativ men ett sten skot på en fälg t.e.x så är de kört !

Så vad ska man skydda de med ??

MVH : Micke

Det jag polerade på moppen va aluminium !!
och det rostade !

ingen som vet vad man ska skydda de med ?

Mickeez skrev:
2496718 Det jag polerade på moppen va aluminium !!
och det rostade !

ingen som vet vad man ska skydda de med ?

Hej
Det är nog oxidation du menar.
Jag har mycket polerad alu på min hoj, hela motorn, fälgbanor osv.
Ett tips är att spraya 556 på ytorna och torka av lätt med en trasa. Då skyddar det ytan. Bra att göra efter tvätt och/eller polering. Det finns en spray som skyddar mot oxidation ännu bättre än 556 (om tex hojen står ute). Det är 656, finns oftast på båttillbehörsbutiker typ Watski och Clas Ohlsson mm

Mvh
Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2496729 Hej
Det är nog oxidation du menar.
Jag har mycket polerad alu på min hoj, hela motorn, fälgbanor osv.
Ett tips är att spraya 556 på ytorna och torka av lätt med en trasa. Då skyddar det ytan. Bra att göra efter tvätt och/eller polering. Det finns en spray som skyddar mot oxidation ännu bättre än 556 (om tex hojen står ute). Det är 656, finns oftast på båttillbehörsbutiker typ Watski och Clas Ohlsson mm

Mvh
Jörgen

Jörgen, prova detta, inget slipmedel i alls men ger en tunn skyddande hinna.

Finns på Micro.

Bifogat

• G-13005%20MEG.jpg
    G-13005%20MEG.jpg
    15.5 KB · Visningar: 482
Chirre skrev:
2499173 Jörgen, prova detta, inget slipmedel i alls men ger en tunn skyddande hinna.

Finns på Micro.

Det ska jag komma ihåg att testa.
Jag kör med klassikerna Pol samt Brasso. Men jag ska testa!
Hilsen
J

Jörgen Karlsson skrev:
2499183 Det ska jag komma ihåg att testa.
Jag kör med klassikerna Pol samt Brasso. Men jag ska testa!
Hilsen
J

Jepp, men POL har lite mycket slipmedel i när man bara ska underhålla ytan..tycker jag.

Har fått hem ett nytt glänsvax nu som heter High gloss, har ej testat innan men ska ge bättre glans än G300.

Chirre skrev:
2499196 Jepp, men POL har lite mycket slipmedel i när man bara ska underhålla ytan..tycker jag.

Har fått hem ett nytt glänsvax nu som heter High gloss, har ej testat innan men ska ge bättre glans än G300.

Jo det håller jag med om, ska jag bara underhålla så blir det Theolin alt Häxan först. Är det ngt som inte det klarar så blir det Brasso på den fläcken. Pol och Autosol kommer sist. Men jag har bara polerad alu och rostfritt på min HD, just inget krom. Så det gör inget om det slipar lite grann.

Men jag ska testa, Kan ju vara perfekt till hobbybilen som har mer krom! Tack för tipset!

/J

Jag har endast polerad aluminium, inget krom här inte.

Mickeez skrev:
2493063
Klar lack är med ett alternativ men ett sten skot på en fälg t.e.x så är de kört !
MVH : Micke

Ska du prompt använda klarlack (vilket jag inte rekommenderar) så måste du ha en som är anpassad för aluminium.
Har du vanlig bilklarlack så kommer den gulna efter ett några år i solsken vilket du inte vill. Om du nu inte vill imitera guldeloxering alltså :hihi

Får du minsta lilla fukt mellan klarlacken och aluminiumet kommer det bildas små svarta prickar vilket ser förjefligt ut rent ut sagt.

Polera med jämna mellanrum och följ Jörgens samt Chirres råd så blir det finemang!

Back