Vad ska man lita mer på? Ang hjulinställning

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Hej jag har en fundering.

Vad ska man lita mer på, markeringarna uppe på svingen eller avståndet från kedjesträckaren till slutet på svingen.


Jag har exakt likadant avstånd på båda sidorna till slutet på svingen, men på markeringarna skiljer det något.

Min oro är att hjulet inte är helt rakt så att säga.
Finns det något sätt att dubbelkolla detta?
 
Det är lite sådär med båda sätten. Markeringarna på svingen är inte nödvändigtvis raka, och det är inte heller nödvändigtvis symmetriskt avstånd till bakänden på svingen från hjulaxeln.
Spårar hojen rätt så här du hjulet rakt.
 
Litar inte på nåndera. Vet om åtminstone tre metoder att få hjulen att spåra.
Snöre spänt från bakhjulet. Samma avstånd från snöret till framhjulet på båda sidorna.
Lång rak planka. Lägg mot sidorna på bakdäcket. Samma avstånd till framhjulet.
Likadana klossar på sidan av framhjulet. Ögonmått längs sidan på bakdäcket.
 
Jag använder en sådan här grunka, mäter från svingaxel till bakaxel. KTM power part
27d36c6c41d252fb937f7b8c593d1fa1.jpg
 
Olika svar här, och här ett till: Jag använder en riktpinne jag en gång har köpt på BT (finns även laser instrument) som skruvas fast på på bakdrevet och riktar in hjulet så att bakdrev och framdrev är i linje. Påmin sving kommer hjulet att sitta snett om man går på markeringarna.

riktpinne.JPG
 
Jisses... Jag går efter markeringarna och tumstock bara. Har alltid funkat på alla hojar jag haft och inte lämnat några synliga spår av att jag skulle vart fel ute...
 
Back
Top