Vad ska man ge för importhojar?

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
GSXR 750 -96
Man börjar se mer och mer privat import av mc till salu i Sverige. Det börjar även dyka begagnade import mc hos handlare.

Hur mycket under listpriser, typ bike och smr, tycker ni att man ska ge.

Tycker att frågan är relevant både för köp av privatpersoner och handlare.

MVH /Dr B.

Va?

Är det ingen som tycker något om priser på importerade mc vs priset på svensksålda?

Ta ett exempel GSXR 750 -98

Listpriset (smr) ligger på 60.000, tycker ni att en handlare ska ta det priset för en importerad hoj?

Han ger inte den stackars saten som lämnar den i inbyte många kr. Ska han fortfarande ta redigt betalt för den?

/Dr B.

Dr BODOL skrev:
Va?

Är det ingen som tycker något om priser på importerade mc vs priset på svensksålda?

Ta ett exempel GSXR 750 -98

Listpriset (smr) ligger på 60.000, tycker ni att en handlare ska ta det priset för en importerad hoj?

Han ger inte den stackars saten som lämnar den i inbyte många kr. Ska han fortfarande ta redigt betalt för den?

/Dr B.

Han ska inte tjäna mer procentuellt på den än på svensksåld hoj! Men jag har full förståelse för att han ger riktigt dåligt betalt för en import hoj.

Jag har alltid undrat varför import hojar ska va billigare än sv-sålda. :confused:
Är det två hojar som är likvärdiga borde ju priset inte skilja så mycket tycker jag. :tummenupp

Eller är det så att dom skickar bättre hojar till sverige eller :confused: och skickar måndags exemplaren till nåt annat land :confused:

Han ska inte tjäna mer procentuellt på den än på svensksåld hoj! Men jag har full förståelse för att han ger riktigt dåligt betalt för en import hoj.

Men vad ger handlaren för en importhoj, jämfört med en likvärdig svensksåld hoj?

Är det två hojar som är likvärdiga borde ju priset inte skilja så mycket tycker jag.

Håller med dig fullständigt, varför är samma nya mc i Sverige dyrare än den i Tyskland. Dessutom så tappar en mc snabbare i värde i Tyskland än Sverige.

Det kanske reder ut sig om några år med EU och allt.

/Dr B.

det beror nog på antalet köpare.
De kan kränga många fler hojar i Tyskland än här, vilket bör göra tatt de kan ha lägre priser och ändå kamma hem vinst.
Sen är säkert företagsklimatet och sådant bättre där.

Jag har själv imorterat hoj från Tyskland och har flera kompisar som gjort likadant. Det säljs många fler hojar i Tyskland så det finns ofta ett större utbud och det är alltid någon som ligger lite lägre i pris än genomsnittet.

Varför handlarna ska betala så mycket mindre för importhojar kan jag faktiskt inte förstå. Hojarna är ofta i bättre skick än de svensksålda. De flesta hojar är dessutom europamodeller och instruktionsbok mm är på flera språk bla svenska. Man får helt enkelt kolla på skicket som med allt annat man köper. Vad är det som säger att svensken inte slarvar med service eller skruvar med mätaren? Att en hoj skulle vara så mycket mindre värd bara för att det är import tycker jag är rent nonsens.

Jag körde min senaste importhoj hem från tyskland, det blev en resa på ca 65 mil. Är en hoj mindre värd som finns i Stockholm om man själv bor i Malmö?

Jag tror att "importrädslan" sitter i från den tiden då importen tog fart med bilar som var rena skrothögar med fiffel på mätare mm. Den tiden då det bara kom in skrot är defenitivt förbi. Det är tom svårt att hitta bilar som det är värt att importera.

Att handlarna ogillar import kan man ju förstå då det tar en del av deras marknad. Alla hojar måste dock förr eller senare servas och då kan handlaren tjäna på reservdelar och service istället...

Dr BODOL skrev:
Men vad ger handlaren för en importhoj, jämfört med en likvärdig svensksåld hoj?

/Dr B.

När jag bytte in min importerade hoj fick jag precis lika mycket som om det skulle ha varit en svensksåld. Han bara tittade i sin lista och sa vad han ville ge för den. Gick inte ens ut och tittade på den. Och då hade jag ändå berättat att den var importerad. Kan bero på att jag köpte en helt ny, men vad vet jag?

Ni får ju inte glömma att Tyskarna i allmänhet sköter sina hojar bättre än oss Svenskar :fakta

Hrrm...

ALLA hojar är importerade!!!

För inte fan har Sverige nån tillverkning av Suzuki, Honda, Kawa, Yamaha, Ducati med flera sist jag kollade!! :fakta

Det som skulle kunna ses som en nagel i ögat på köparen är ju att den som importerat hojen kan ha köpt den för ett lägre pris (varför annars importera :confused: ) och nu vill han sälja den för svenskt listpris och som kanske till o med är högre än det han köpte hojen för året innan och på så sätt käna en hacka.

Men en hoj som gått 2500 mil har gått 2500 mil varesig den är importerad eller inte... så det kan vara ett klipp att köpa importerat. det ända som kan skilja är väll fabriksgarantin.

Om garantin gåt ut finns dett väl ingen anledning att en import-hoj skulle vära billigare än en Svensk såld.
I garanti prioden kanske dett blir ett problem med recall's etc. jag tror inte den svenska importör vill fixa en importhoj då.

Men om garantin gåt ut ser jag ingen problem

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back