Vad ska man göra?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hojen vibrerar något väldigt mycket men vi har ingen aning om det är normalt eller inte då vi aldrig har ägt en sådan eller hört en förrut.

Sen att farsan tyckte att den gick inte så bra var en till sak, den liksom lägger av när man kommer högre upp i varv, men det blev bättre sedan efter att vi körde den ett tag. Jag drog aldrig på, men farsan gjorde det.

Han är kanske van med sin ZX9R? Aja...

Vad ska man göra? Vi är inte så kunniga men farsan tror att han fixar det, bara han hör vart det vibrerar som mest. Finns det ingen med Mito i gbg som man kan lyssna på?
 
Vad jag kan komma ihåg så vibrerade xceed:s mito rätt kraftigt över 10000rpm.

Om den dör av så är den förmodligen fortfarande elektroniskt strypt.
 
Den här vibrerar som mest runt 1000-4000 eller något liknande. Förre ägaren sa att den inte är strypt.

Men som sagt, det blev bättre ju mer vi körde den.
 
H4 skrev:
Den här vibrerar som mest runt 1000-4000 eller något liknande. Förre ägaren sa att den inte är strypt.

Men som sagt, det blev bättre ju mer vi körde den.

Har hojen stått ett längre tag?

Alså inte andvänt den.
 
H4 skrev:
Den här vibrerar som mest runt 1000-4000 eller något liknande. Förre ägaren sa att den inte är strypt.

Men som sagt, det blev bättre ju mer vi körde den.


Ojojoj, min polare köpte en gammal skit 125a, början på 80 talet.

Iaf, den vibrerade äckligt mycket, det visade sig att det stift som håller fast kolvringen hade lossnat så kolvringen gjorde så den vibrerade, annars hade jag satsat på vevlager, nållager eller ramlager.
 
Solid snake skrev:
Av med stiftet o ta tvitaktsolja o hll ner i hålet.

Inte överdrivet mycket.


Typ, 6-7 droppar.

Och detta ska göra så att hojen slutar vibrera eller? Är du helt säker på att jag ska hälla in tvåtaktsolja?
 
Last edited:
H4 skrev:
Och detta ska göra så att hojen slutar vibrera eller? Är du helt säker på att jag ska hälla in tvåtaktsolja?


Apptjobjabja, det e väl klart jag e säker, den går ju på bensin o tvitaktsolja.

Säg att du låter en motor gå utan smörjning, vibrerar den mer eller mindre?

Svar: den vibrerar mer för det är mer friktion, så i med olja nu föfan! :)
 
Solid snake skrev:
Apptjobjabja, det e väl klart jag e säker, den går ju på bensin o tvitaktsolja.

Säg att du låter en motor gå utan smörjning, vibrerar den mer eller mindre?

Svar: den vibrerar mer för det är mer friktion, så i med olja nu föfan! :)

Får väl testa det någon gång... och hoppas att det är det. Vi har bytt växellådsoljan idag iallafall så det är klart (Castrol GPS) och så fyllde vi på med tvåtaktsolja, Castrol TTS.

Tack för tipset... men om det inte är det, kan det vara ramlagerna eller något liknande?
 
H4 skrev:
Får väl testa det någon gång... och hoppas att det är det. Vi har bytt växellådsoljan idag iallafall så det är klart (Castrol GPS) och så fyllde vi på med tvåtaktsolja, Castrol TTS.

Tack för tipset... men om det inte är det, kan det vara ramlagerna eller något liknande?


Lyssna nu på lilla mig för en gångs skull.

Nån gång?

Du det är det första jag hade gjort om jag inte ville att den ska skära, gammal olja stelnar, o smörjer inte så värst bra längre.

Det KAN också vara lagerna ja.

Lyssna på vad jag säger för jag kör cross o då måste jag ju kunna nåt. :tungan

Vill bara inte att den ska skära för dig. :tummenupp

Fibbla nu i olja genom toppen.
 
H4 skrev:
Får väl testa det någon gång...

Vadå nån gång. Tar ju 5 minuter. Vill du att din MC ska gå bättre är det väll bättre att ta tag i problem och försöka finna felet direkt.

:rolleyes:
 
Padde skrev:
Vadå nån gång. Tar ju 5 minuter. Vill du att din MC ska gå bättre är det väll bättre att ta tag i problem och försöka finna felet direkt.

:rolleyes:


Direkct!! :mad:
 
Det är så här att jag inte kör den. Den står på balkongen och det är jobbigt att ta ut den.

Men när jag väl tar ut den då kommer jag att göra det.

Glömde att tilläga att förgasaren läcker inte mer.

Och så hade jag tänkt köpa ny växellådsolja igen för att det kändes väldigt svårt att växla till friläget, var inte så innan. Bättre att köpa tvåtakts motorolja istället än att riskera att någonting går sönder.
 
Last edited:
H4 skrev:
Och så hade jag tänkt köpa ny växellådsolja igen för att det kändes väldigt svårt att växla till friläget, var inte så innan. Bättre att köpa tvåtakts motorolja istället än att riskera att någonting går sönder.



prova att rulla hojen försiktigt frammåt när du ska lägga i friläge det brukar gå mycket lättare då...
 
spectre skrev:
prova att rulla hojen försiktigt frammåt när du ska lägga i friläge det brukar gå mycket lättare då...

Det visste jag om men det känns som om det var annorlunda än förr med den gamla motoroljan, minns inte säkert.
 
H4 skrev:
Och så hade jag tänkt köpa ny växellådsolja igen för att det kändes väldigt svårt att växla till friläget, var inte så innan. Bättre att köpa tvåtakts motorolja istället än att riskera att någonting går sönder.
:skrämd Tänkte du ha tvåtaktsolja i växellådan? :va

Om du inte har kört hojen efter oljebytet - gör det. Det kan vara så att oljan inte riktigt har spridit sig till alla kuggar och därför är det svårt att få i neutralen.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top