Vad ska man göra vid krock?

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Som rubriken undrar jag vad ska man göra om man själv eller någon annan kör åt fanders?

Då jag är ny på 2hjulare så tänkte jag att det kan vara bra att veta lite mer om olyckan skulle vara framme.

Det jag tror jag vet är:
• personen ska ligga still
• inte ta av personen hjälmen
• ha benen högt om möjligt
• ringa ambulans
• stoppa ev kraftiga blödningar
• inte stressa upp sig själv

Men vad mer ska man göra? Har jag något som är fel här ovan?

Nr 1, kolla om personen är vid medvetande och om inte kontrollera puls och andning

Nr 1, kolla om personen är vid medvetande och om inte kontrollera puls och andning

Nä nummer 1 är, som stickyn poängterar, att inte vara kvar mitt ute i vägen eller under en brinnande hoj etc.

Det går inte rädda nån om man själv blivit överkörd av en tradare så om det behövs, släpa undan den som råkat ut för en olycka så man kan fortsätta med övriga ABC punkter på en säker plats.

Sen skulle jag gå efter den gamla devisen att om man skriker så är man vid medvetande och kan andas så vid flera skadade tar man de tystaste först, även om de står upp. Chock kan få folk att promenera rakt ut i trafiken så ner med dom i diket så har man iaf säkrat ett liv.

Som YipYip säger, säkra platsen först. Det är ju trots allt vanligast att vi drar av i kurvor, dvs såna ställen man syns sämst på, så se till att flytta skadade, om det är möjligt ur skadesynpunkt, och/eller varsko trafiken om att det är en olycksplats.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman