Vad ska man göra med en Laverda 750 från -98?

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Tjaba!

Råkade bli med Laverda för några månader sedan. Skulle egentligen ha tag i ett lämpligt vinterprojektobjekt när jag fick Laverdan i delbetalning för min SuperDuke. Tog den för att jag tyckte den var cool och har kört den en del till jobbet och lite finåka. Besiktigade den utan anmärkning. Fridens liljor på sätt och vis, men nu till dilemmat och min frågeställning...

Jag hinner inte åka så mycket pga hus och barn och jobb och allt annat, därför tänkte jag mig att nästa projekt här hemma ska bli att göra i ordning garaget till en MC-verkstad och sätta igång ett projekt. Vill göra någon ganska omfattande modifiering och planen är väl egentligen att det får ta den tid det tar, mer som terapisysselsättning än att det måste bli färdigt till våren eller liknande.

Nu är ju problemet att Laverdor inte direkt växer på träd. Enligt Laverdaklubben finns bara en handfull av denna modell registrerade i landet (ligger faktiskt en fin -99a ute på blocket nu) och även om den är för ny för att vara en klassiker så känns det lite fel att sätta kapen i den och börja modda.

Den behöver ju förvisso en hel del kärlek om den skall komma till "utställningsskick", men där är problemet mera mig själv. Jag vet inte om jag har någon lust att "bara" fixa till den, jag vill ju egentligen göra ett bygge efter eget huvud.

Tanken har ju även slagit mig att man helt enkelt bara skulle kunna köra med den :rolleyes: men tyvärr räcker inte ekonomin till att köpa in ytterligare hojar (får nöja mig med en tycker :tuttar).

Så, eftersom jag vet att det ju finns en outsinlig källa av visdom samlat i detta forum så tänkte jag att jag slänger ut en tråd så får ni ge era 50 cent om vad man ska göra med en Laverda.

Slänger in en bild också. Tvättade den idag och tog lite bilder, finns flera i mitt garage om ni vill kika.

Puss & Kram Morgue

IMG_2207.jpg

Nu kanske jag är LITE småtråkig och negativ :rolleyes: men att sätta kapen i en laverda känns lite fel... En spontan tanke är väl att du bara kör med den, fixar upp den till mera "tipptopp original med lite puts och små små förbättringar" eller säljer den och köper en vanligare hoj att sätta kapen i :)

Den var frän iaf, grattis :tummenupp

Sätt kapen i den och gör den till vad du vill ha:tummenupp
Om den inte är i nyskick med få mil etc så kommer den ändå aldrig bli värd några pengar att oja sig över:)

Kör på:banana

Om den inte är i nyskick med få mil etc så kommer den ändå aldrig bli värd några pengar att oja sig över:)

Nä, miljonär lär man ju knappast bli på den. Känns mer som att ta sitt ansvar för att upplysa den yngre generationen om hojhistoria genom att bevara den i originalskick. (Appropå andra inlägg.)

Sälj den till någon som har vett o uppskatta den för vad den är.
Alternativt bygg om den på ett sådant sätt att den går att återställa till orginalskick.

Det är ingen dussinjapan det däringa.

Nähä du hörru, kolla hur lätt det är att hitta en orginal Jota eller 750 SFC idag. Eller ZX-7R tex :mattias

För Guds skull - uppskatta den för vad den är....ller sälj den till någon som gör det.

Skall du sätta kapen i något så skaffa ett annat objekt för det!

Du lär inte få några fantastiska summor för den här och nu men om du förstör den så kommer framtida "mc-historiker" önska dig allt ont......

Nä - skämt åsido - gillar du den inte som den är så sälj till någon som gör det och skaffa en japan att kapa ihjäl.........

Nähä du hörru, kolla hur lätt det är att hitta en orginal Jota eller 750 SFC idag. Eller ZX-7R tex :mattias

Hehehe:hihi Misstänkte att min kommentar skulle lyfta lite känslor:)

Men som du skriver så är det ett lättare beslut om det är en dussinhoj så helt galen är jag inte:)

För Guds skull - uppskatta den för vad den är....ller sälj den till någon som gör det.

- gillar du den inte som den är så sälj till någon som gör det och skaffa en japan att kapa ihjäl.........

Som sagt, det finns massor av själlösa japaner på blocket att ha som projekt.

cool hoj!
jag hade behållt den som den är, lagt nån krona på olja o filter o kört.

Prexis, va är det för fel på o gasa o renovera i nämnd ordning?

Bygg en cafe'racer. Hojjar har ingen själ. Det finns skitfina byggen av alla tänkbara modeller så det finns ingen båge som är fridlyst. Bygg nåt kul!:yoparty

Har bestämt mig för att definitivt inte kapa upp den. Själ eller inte, den är cool som den är och representerar en intressant bit av hojhistorien (Laverda finns ju inte längre om någon inte kände till det).

Jag ska köra den tills vidare för det är en hoj som ska köras.

Det ultimata vore om det fanns någon raceserie som den passar in i för det är ju en racehoj med ställbart fram och bak, Brembobromsar osv. Tyvärr har jag ju inte tid med att åka på race själv, men skulle gärna sälja den till någon som ville rejsa med den. Då får den det liv en Laverda förtjänar. (Historielektionen får ni som inte redan kan det googla fram själva.)

Alternativt om jag skulle snubbla över någon som gärna byter en VTR, RF900 eller en 955 Daytona. Dessa skulle jag gärna sätta kapen i. (Nu får vi se om kriget bryter ut :gnissla kanske får andra entusiaster att rasa över att kapa upp dessa hojar :tungan)

Har bestämt mig för att definitivt inte kapa upp den. Själ eller inte, den är cool som den är och representerar en intressant bit av hojhistorien (Laverda finns ju inte längre om någon inte kände till det).

Jag ska köra den tills vidare för det är en hoj som ska köras.

Det ultimata vore om det fanns någon raceserie som den passar in i för det är ju en racehoj med ställbart fram och bak, Brembobromsar osv. Tyvärr har jag ju inte tid med att åka på race själv, men skulle gärna sälja den till någon som ville rejsa med den. Då får den det liv en Laverda förtjänar. (Historielektionen får ni som inte redan kan det googla fram själva.)

Alternativt om jag skulle snubbla över någon som gärna byter en VTR, RF900 eller en 955 Daytona. Dessa skulle jag gärna sätta kapen i. (Nu får vi se om kriget bryter ut :gnissla kanske får andra entusiaster att rasa över att kapa upp dessa hojar :tungan)

Helt rätt.
Jag tror att de nyare laverdorna kommer att få ett kuriosavärde, men knappast samlarvärde.
De var ju inga dräpare (som de äldre).
Men charmiga är de och förtjänar att bevaras.

vafan du är ju äldre än mig för tusan! Hur känns de när en 90-talist har bättre koll på äldre hojmärken? :7peta

:D

I början av april förra året hade jag inte en tanke på att skaffa MC, aldrig kört mer än flakmoppe nån gång och min kunskap till motorcyklar bestod av att "såna där sportiga saker är så dyra att försäkra så det får bli en glidare". Med det i facit så känns det helt okej att till o med en lite bebis från 90-talet vet mer i ämnet :tummenupp
Hur vet du hur gammal jag är föresten? :va

I början av april förra året hade jag inte en tanke på att skaffa MC, aldrig kört mer än flakmoppe nån gång och min kunskap till motorcyklar bestod av att "såna där sportiga saker är så dyra att försäkra så det får bli en glidare". Med det i facit så känns det helt okej att till o med en lite bebis från 90-talet vet mer i ämnet :tummenupp
Hur vet du hur gammal jag är föresten? :va
De förklarar saken bättre, men är faktiskt precis 90a så sååå liten är ja inte:crash

Åldern stod i nån av dina trådar:tummenupp

JAG skulle inte skänkt ens tanken att modda den på något vis, inte ens tattiga aftermarket eloxerade bromshandtag från Ebay. Vill du "bygg" på något ska du ta hitta något billigt och oälskat så får du lite mer att jobba med. Så köp något som inte riktigt funkar till 100% busbilligt och laga/fixa/greja det i din kommande verkstad, det är ju sådant man har en verkstad till! :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph