Vad ska man betala?

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Hej. TÄnkte höra med er vad ni tycker delar från en kraschad hoj kan vara värda? Om man t.ex. hittar en tank på en krockad och inlöst cykel hos en mc-skrot, men tanken är oskadd, vad kan den då vara värd?
Har ålder nån betydelse? Säg att tanken är 5 år gammal, men det inte är några repor/märken på den. Den kommer ju ändå från en inlöst cykel och den är ju inte ny. Man vet ju att skrotarna vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Om man vet att priset för delen är, låt oss säga, 5 000 ska jag då säga att den "skrotade max kan vara värd 80% av det eller finns det nån generell måttstock? Jag vill ju inte gärna betala överpris om det skulle bli affär..

Mr Lang skrev:
2557378 Hej. TÄnkte höra med er vad ni tycker delar från en kraschad hoj kan vara värda? Om man t.ex. hittar en tank på en krockad och inlöst cykel hos en mc-skrot, men tanken är oskadd, vad kan den då vara värd?
Har ålder nån betydelse? Säg att tanken är 5 år gammal, men det inte är några repor/märken på den. Den kommer ju ändå från en inlöst cykel och den är ju inte ny. Man vet ju att skrotarna vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Om man vet att priset för delen är, låt oss säga, 5 000 ska jag då säga att den "skrotade max kan vara värd 80% av det eller finns det nån generell måttstock? Jag vill ju inte gärna betala överpris om det skulle bli affär..

Du har öppnat en tråd som dess värre inte finns någon bot på. Vi utgår ifrån att du kör en sporthoj. Jag förstår vad du är ute efter och generellt så kan man säga att man drar av 15% på något direkt det lämnar affären som såld ny hoj. Sen faller det bort c:a 7% år. Men om du kommer till en skrot och han på skroten säger att en annan är intr av att köpa exakt samma tank. Då är det ju upp till honom och jag förstår han /hon fullt ut att dom vill ha så mycket som möjligt av dig som köpare. Då blir det ett automatiskt högre pris. Du vet efter frågan och tillgång. Mer på marknaden att välja på bättre pris, mindre på markanden och ett högre pris. Det enda som jag kan råda dig till är att ringa runt till flera skrotar och kolla om dom har tanken på flera ställen och då gärna även utan för stockholm kan vara värt dom där 10 milen. först då kan du börja presse priserna.

Vi handlar dagligen bildelar från olika skrotar i Sverige, och priserna ska vara halva nypriset om detaljen är i bra skick, är dom i ypperligt skick så kan dom kosta lite mer än halva nypriset, är dom lite skabbiga så får du dom under halva nypriset....runt 50% alltså

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT