Vad ska jag kräva av nån som ska provköra?

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Låg
Ska sälja hojen nu, och köpare kommer ju då att vilja provköra..
Vad ska jag kräva av provköraren innan jag lämnar ifrån mig nycklarna?

Vill ju inte att han bara ska sticka!

//R

Cash el liknande betalnings medel är det ända som gäller.
Om han erbjuder sinna bil nycklar å kompisar eller till och med en äkta matta så är det bara önska honom välkommen tillbaka med pengar i handen.
Då kanske killen frestar dig med en års förbrukning kebab,frusen på rulle
men givetvis så faller du inte ens för sådana frestelser.:tummenupp
Detta scenario är ovanligt vid mc handel tror ja,men förekommer nog mer vid bil handel.Summan blev iaf att inte ge sej bara blåneka honom nyckeln.

Eller en 2-3dl bensin i tanken och en polare som kan köra mc efter på sin egen maskin.

om du nu utav någon anledning tillåter provkörning utan stålar i handen.

så säg till killen som ska testa hojen att han har EXAKT 10 minuter på sig
sedan ringer du polisen & säger att du blivit hotad/rånad & att han TAGIT hojen utan lov.

Nöjer mig med körkort, handpenning, foto på provköraren och tydligt uppge provkörningsreglerna (begränsad tid och sträcka, sen rings polisen. Det räcker för mitt försäkringsbolag om föraren skulle dra med hojen)

Ser jag att det är en däckssparkare eller snackare så nekar jag provkörning öht.

Att kräva full betalning eller att någon skriver över en postväxel på en för en normaldyr hoj innan provkörning tror jag försvårar en privat försäljning allt för mycket. Jag skulle aldrig överlåta en postväxel till säljaren för en provkörning, hur vet jag att han överlåter den tillbaka till mig sen? Fordonet står fortfarande på han så det kan istället bli provköraren som blir blåst. Nej är ni så oroliga är det bättre att ni låter en butik sälja fordonet.

ni verkar hade hårt "där nere/borta"
jag har iaf börjat med o följa med efter att jag har haft 2 st hojar.
kan ju va svårt annars..
bruka be dom skriva kontrakt på att dom betalar självrisk el delar som blir trasig eller köper hojen om dom vurpar el likn..
vet inte hur giltigt det är men iaf.

sen går jag lite på känsla om du ska dra iväg själv, blir jag osäker bör dom ha med en släkting med bil så man kan kolla leg o bilnummer o jämföra o sånt..

Jag hade ett "provkörningsavtal" med mig senast jag köpte hoj. Säljaren skulle helt enkelt få intyga att han tagit emot postväxeln tillfälligt och jag fick skriva under på att köpet är genomfört ifall jag skulle krasha.

Blev dock aldrig använd då jag fick provköra utan att överlämna postväxeln :)
Vet inte om det skulle ha hjälpt nåt heller om jag skulle ha backat ur köpet, men ett steg på vägen iaf.

Nöjer mig med körkort, handpenning, foto på provköraren och tydligt uppge provkörningsreglerna (begränsad tid och sträcka, sen rings polisen. Det räcker för mitt försäkringsbolag om föraren skulle dra med hojen)

Vettigt bolag! Vilket bolag är det? Bara det är ju ett väldigt gott skäl för att ha sina hojar försäkrade där...

Det kan ju vara en bra idé att ta upp med sitt försäkringsbolag.

Dom får helt enkelt ange bak på försäkringsbeviset vad som ska vara uppfyllt för att stöldförsäkringen ska gälla vid försäljningsprovkörning.

Eventuellt inkludera att provkörningskontrak också, som provkörningspiloten och säljaren får skriva under om pengar ska lämmnas.

Det är ju för f-n dom som är experterna, och dom som ska hosta upp stålars om det blir en blåsaffär.

Nu svarar jag bara för mig själv, men jag skulle ALDRIG lämna över pengar för att få provköra en hoj.
Då får det vara, den risken tar jag inte.
Säljaren kan lika gärna påstå att han aldrig fått några pengar när jag kommer tillbaka.

Nu svarar jag bara för mig själv, men jag skulle ALDRIG lämna över pengar för att få provköra en hoj.
Säljaren kan lika gärna påstå att han aldrig fått några pengar när jag kommer tillbaka.

Agree to that

Helt rätt!
Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra!

Angående postväxel så ställer inte jag ut den på ngn specifik utan bara på beloppet och bli det affär så fyller vi i den och ställer ut den på han,har alltid funkat och så rekommenderar min bank mig alltid att göra.Får jag inte tillbaka den så hur har ni tänkt att han skall få ut pengar på den?

och det där snacket men hur vet jag att han har täckning på postväxeln...du KÖPER en postväxel av banken och lär ju inte få ngn om det inte är täckning på ditt konto för det beloppet du begär.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back