Vad ska jag köpa?

Verniax

Också bilist
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Såld: S3 -05 Nu: Xmoto -07
Jaha, fundrar på en KTM (när jag fått S3:an såld...), men det finns ju ett gäng modeller så nu vänder jag mig till er motardexperter :Bugar och undrar vilken modell jag bör välja.

Det kommer att bli mest asfalt, pendling, lite långfärd, lite grus, kanske bakhjul :näsblod... Jag gillar inte att meka själv och föredrar serviceintervaller på 100 000 mil ..:trött.

Finns en sån KTM? 640? 660? 950? Hjälp!
 
Alla tre funkar, likaså 625... Allt hänger på bekvämlighet, motorstyrka, vikt på hojen osv. Det allra bästa är att klämma och provköra för att få en egen uppfattning om skillnaderna och vad man passar bäst den egna körstilen och behoven.
 
Tack för svar! Jag har bara för mig att vissa KTM-modeller är renodlade tävlingshojar med krav på service efter bara några timmars körning.

Jag siktar i princip på en gatuhoj med normala serviceintervaller på 500-1000 mil.
 
Tack för svar! Jag har bara för mig att vissa KTM-modeller är renodlade tävlingshojar med krav på service efter bara några timmars körning.

Jag siktar i princip på en gatuhoj med normala serviceintervaller på 500-1000 mil.


Då får du sikta på minst en -04 oavsett 625/640/660 då de fick lite mer oljevolym. Vet inte om det var från -05 de hade 500mila intervall??

Du kan få hur många olika svar som helst här, bättre åka till en handlare som ev har iallafall två av de olika modellerna av KTM du söker. 660 är inte en renodlad tävlingshoj om du kanske trodde det. Håller du dig till LC4 så klarar du dig rätt bra med de olika service intervallerna!
 
660 om du orkar kicka. Kicka i sig är inte jobbigt, när du har lärt dig så går hojen igång på första eller andra kicken.

Oljebytet som ska göras vid 250 mil går på en kvart och lite skitiga fingrar.
I snitt kanske man hinner med 2-3 oljebyten på en normalsommar.
Ventiljustering vid 500 mil kan du låta en verkstad göra. Kostnad max en femhundring...

Vill du dock ha elstart så skulle jag rekommendera 625 framför 640 alla dagar i veckan.
 
Well, hehe, tack för era svar. Nya 690... visst, när fendrarna på sidan försvinner till fördel för riktiga pipor...:) Djesus vem har stylat den?

Börjar luta åt en 640 LC4 SM beggad med shysst ljud. Varför har 640 40 kw medan 625 och 660 SMC "bara" 21 kw?

..Jaja, därför att de är byggda så! Hursomhelst, tack för era svar och ert tålamod :tummenupp
 
Well, hehe, tack för era svar. Nya 690... visst, när fendrarna på sidan försvinner till fördel för riktiga pipor...:) Djesus vem har stylat den?

Börjar luta åt en 640 LC4 SM beggad med shysst ljud. Varför har 640 40 kw medan 625 och 660 SMC "bara" 21 kw?

..Jaja, därför att de är byggda så! Hursomhelst, tack för era svar och ert tålamod :tummenupp

Nja tror de högre effektuttagen som kräver de olika buller & effektstrypningarna.
 
Go 950!

Jag satt i ungefär samma stol som dig. Vill egentligen ha typ 660 för at ha max bus, och at kunna krascha lite då och då med en skön kommentar en tejprulle som resultat.

Provkörde 950n och blev kär. Mkt mer motor, mkt skönare om långresa, 750-milsintervaller, går på ett valfritt hjul när du vill det och är egentligen bara sämre (dyrare) när du kraschar. Det som sätter stopp för pendlarhastigheten är fartvinden, inget annat. Det enda man "behöver" göra är att erkänna nån avgasjox i förgasaren mot en chimssats (typ 500 pix) och dreva ner ett snäpp så har du en sjuukt kul hoj.

Do it!
 
Jaha, fundrar på en KTM (när jag fått S3:an såld...), men det finns ju ett gäng modeller så nu vänder jag mig till er motardexperter :Bugar och undrar vilken modell jag bör välja.

Det kommer att bli mest asfalt, pendling, lite långfärd, lite grus, kanske bakhjul :näsblod... Jag gillar inte att meka själv och föredrar serviceintervaller på 100 000 mil ..:trött.

Finns en sån KTM? 640? 660? 950? Hjälp!

Ktm 625 alt honda xr650 el yamaha ttr 600, väldigt lite service på dessa maskiner (generellt sett i alla fall) där ktm:en nog är vassast effekt/viktmässigt. Nackdelen är väl alla vibrationerna vad jag vet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top