Vad ska jag köpa för enduro/cross, och finns det banor i närheten av Gbg?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Funderar på att köpa en cross eller enduro för motionskörning när lånet på hojen är löst. Men har ingen koll på om det finns endurospår eller crossbanor i närheten av Gbg?
Har ingen dragkrok på bilen så det bästa måste vara att köpa en enduro som man kan köra till/från banan på landsväg. Men jag är inte så insatt i vad som gäller egentligen, får man använda enduron på vanlig väg för att komma till banan?

Funderar på om en Kawasaki KDX 220 -98 kan vara ett bra köp? Är det något drag i en sån? Har bara provat kompisars crossar vid ett fåtal tillfällen och kan ingenting om dom olika modellerna.

Ska bara ha hojen för motionskörning och priset ska helst ligga mellan 20 och 25 000:-

Kdx:en är ganska slö faktiskt. 34Hk är ju mindre än vad de flesta 125:or levererar. Jag har inte kört någon kdx men jag tror inte att fjädringen är något att ha på crossbana... (ren gissning)

MackeNo1 skrev:
Funderar på att köpa en cross eller enduro för motionskörning när lånet på hojen är löst. Men har ingen koll på om det finns endurospår eller crossbanor i närheten av Gbg?
Har ingen dragkrok på bilen så det bästa måste vara att köpa en enduro som man kan köra till/från banan på landsväg. Men jag är inte så insatt i vad som gäller egentligen, får man använda enduron på vanlig väg för att komma till banan?

Funderar på om en Kawasaki KDX 220 -98 kan vara ett bra köp? Är det något drag i en sån? Har bara provat kompisars crossar vid ett fåtal tillfällen och kan ingenting om dom olika modellerna.

Ska bara ha hojen för motionskörning och priset ska helst ligga mellan 20 och 25 000:-

Banor finns... Stora holm och blixtås... Sen finns ju "högen" eller vikans kross som är rätt roligt att köra vid... men det blir jävligt surt om man kör dä nuförtiden...

HA DE GÔTT

ok, nä någe slött skit vill man ju inte ha.... :crash Va in på www.enduromx.com och kollade. Kawasaki KX 250 ligger ju minst 5-6000:- under motsvarande 250 från Honda och Yamaha, varför är det så? Är den inte lika bra, kass kvalité eller är det bara så att den är billigare som ny? :va Man får ju lätt en fräsch Kx 250 -00 för under 25000:-

Hur långt utanför gbg ligger dom där banorna då? Ska flytta till västra frölunda.

MackeNo1 skrev:
ok, nä någe slött skit vill man ju inte ha.... :crash Va in på www.enduromx.com och kollade. Kawasaki KX 250 ligger ju minst 5-6000:- under motsvarande 250 från Honda och Yamaha, varför är det så? Är den inte lika bra, kass kvalité eller är det bara så att den är billigare som ny? :va Man får ju lätt en fräsch Kx 250 -00 för under 25000:-

Hur långt utanför gbg ligger dom där banorna då? Ska flytta till västra frölunda.

Din handled lär väl knappast bli bättre om du kör cross? Jag sålde min cr250 -01 för 27500 och han som köpte den sålde den för 26000 så du lär ju kunna hitta hondor 00:er för under 25000,kvalitén på kawa är ju knappast sämre än någon av dom andra men sen tror jag att kawa inte hade alu-ram 00? men honda kom med det 00 samma med dubbla kylare.Minns inte allt men detta fick jag höra när jag köpte min cross//KB

Therudeboy skrev:
Din handled lär väl knappast bli bättre om du kör cross? Jag sålde min cr250 -01 för 27500 och han som köpte den sålde den för 26000 så du lär ju kunna hitta hondor 00:er för under 25000,kvalitén på kawa är ju knappast sämre än någon av dom andra men sen tror jag att kawa inte hade alu-ram 00? men honda kom med det 00 samma med dubbla kylare.Minns inte allt men detta fick jag höra när jag köpte min cross//KB

Vet inte riktigt hur det går med handleden faktiskt, har som sagt aldrig kört cross på "riktigt". Inbillar mig att det ska kunna funka iaf, så länge jag inte belastar den (dvs hänger på den) så brukar det gå skapligt.
Ska prova en polares cross ordentligt innan jag köper en själv... Men det verkar ju vara ett jävligt roligt sätt att motionera.

Isf verkar Kawan schysst, spelar ingen roll att det inte är det värsta. Ska som sagt ha den för motionskörning isf. Bara grejerna håller så är jag nöjd...

MackeNo1 skrev:
Vet inte riktigt hur det går med handleden faktiskt, har som sagt aldrig kört cross på "riktigt". Inbillar mig att det ska kunna funka iaf, så länge jag inte belastar den (dvs hänger på den) så brukar det gå skapligt.
Ska prova en polares cross ordentligt innan jag köper en själv... Men det verkar ju vara ett jävligt roligt sätt att motionera.

Isf verkar Kawan schysst, spelar ingen roll att det inte är det värsta. Ska som sagt ha den för motionskörning isf. Bara grejerna håller så är jag nöjd...

Kawan duger gott och väl till motion och mycket annat,testa ordentligt,det är inte så lätt som det ser ut.Villdu veta mer om kawas 00:er så fråga score här på forumet han hade en sån för inte så länge sen,och han verkade vara nöjd för efter han köpte min honda slutade han köra :crash

Blixås ligger ganska nära dit du skall flytta. Kan väl röra sig om ca 10 min med bil. Dock så håller dom på att bygga GOLFBANA uppe vid crossbanan så den kommer inte finnas kvar så länge till...........

b-man skrev:
Blixås ligger ganska nära dit du skall flytta. Kan väl röra sig om ca 10 min med bil. Dock så håller dom på att bygga GOLFBANA uppe vid crossbanan så den kommer inte finnas kvar så länge till...........

Dom får köra på den banan i 1,5 år till... Det finns dessutom ett endurospår bredvid crossbanan. Dit kör du lätt med crossen från frölunda...

Här är klubbens hemsida: http://www.mkpionjar.nu/

Men sätt för f-n inte på nåt bröt-system för jag bor 300 meter från endurospåret!...... :)

Dirtbike???

Hej
Hur mås det i Götet då?? jasså....cross?? hur kommer det sig, börja på gym igen istället... :D blir billigare åsså slipper du skruva. :banana

Mats har lirkat in mig i en fälla....är ju lite sugen på en 625 SM....funderar om man ska köra utan lappen iår å kika om man tycker det är ok å är det d så är det väl bara att bli med lapp nästa år....eller nåt :yoparty
Ska man ändå bara åka i "byn" å på rakan så behövs väl ingen lapp...kanske

Ha´t gôtt så syns vi väl till Metallica

Körde på blixås enduro idag för första gången med min KTM... det var jävligt roligt! Men jobbigt... heheh :)

Jag körde på c:a 55 min (11km) och trillade 3 gånger.

enduro är så mkt sport de kan bli, hetter inte forumet sporthoj?

twinner skrev:
Äsch!! Moppar.Finns det inget enduroforum?
Varför lägga ned tid och energi på att läsa OCH SVARA i denna tråd om du inte är intresserad av offroadande. Avundsjuka KANSKE?

Att köra E-reggat på vägen är det ofta mycket tjafs om. Lagen säger "I samband med träning och tävling" och många tror då att det är OK att köra fram och tillbaka till densamma (jag har själv tolkat det så för att kunna träna på spåret). Men ärligt talat tror jag faktiskt att lagen innebär mer att man t.ex får korsa en väg om man tränar på en slinga som är dragen så eller att man får köra på vägen om det är en transportsträcka i samband med endurotävling.

En lösning kan vara att köpa en KTM, de nya är LV-regade. Själv fundera jag på Honda XR600 LV-reg modell äldre, för att kunna "dublera" sporthoj/offroad. En annan lösning är att svänga in på en stig den dagen snuten blir för nyfiken.

:rofl

Man måste vara med i en klubb som anordnar svemo godkända träningar m.m. för o få köra e-reggat osså, licensen kostar samt försäkringen är svindyr!

Min dr350 är lv-reggad, bara att åka! Köp! :)

frekke skrev:
Varför lägga ned tid och energi på att läsa OCH SVARA i denna tråd om du inte är intresserad av offroadande. Avundsjuka KANSKE?l

Klart avundsjuk är han :lol

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard