Vad ska jag köpa för däck till CB250N

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har funderat vidare om detta med däck till denna moppe, egentligen spelar det väl ingen roll men det är ju ändå intressant om nån kan förklara lite mer. Gjorde en enkel sammanställning av vad som finns att tillgå via google, fick bli på papper och fotograferad.



Om vi hade haft att göra med en mer potent maskin än min lilla moppe vad kan man då förvänta sig för ändringar av vägegenskaperna vid de olika kombinationerna av fram och bakhjul? Med original balhjul 4.10-18 väl har man ju att välja mellan 90/90-19 som har nästa samma diameter men är 8 mm smalare eller 100/90-19 som blir 4 mm bredare men då också 22 mm högre. Inget blir ju som nära rätt utan att det diffar på bredd eller höjd.

Vore det då klokare att tänka om och köra med 90/90-19 fram och sen gå på 110/90-18 bak vilket ger 1 mm större skillnad på bredderna mot original men 25 mm i diameter större bakdäck, eller ska man gå på 100/90-19 fram tillsamnans med 110/90-18 bak som ger nästa lika stora däck i diameter men ca 20 mm i diameter större dock men då med bara 9 mm skillnad i bredd mellan fram och bakdäck.

Vad kan tänkas påverka mest? Skillnad i bredd på däcken, skillnaden i förhållandet mellan bredden på däcken eller skillnad i diameter mellan däcken. Vad vore klokast för att behålla vägegenskaperna, rakt fram så spelar det väl mindre roll men i kurvor lär ju förhållandena spela in.

Utan att veta inbillar jag mig att smalare mindre framhjul borde göra hojen mer "överstyrd" genom kurvorna och att ett bredare större framhjul ger en mer "understyrd" hoj som vill mer rakt fram. Tänker att skillnaden på bredden gör vid nerlägg att med större diff mellan bredden på däcken borde göra att hojen lättare kurvar då framdäcket anliggningsyta ligger närmare centrum av hojen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
På CB250K4 har jag Heidenau 3.00x18 fram och 3.50x18 bak. Men det är ju racedäck (fast DOT-märkta) Soft fram och soft warm bak tror jag. Det är det man brukar ha på dom. Håller ett par säsonger. Dom här små cyklarna ska inte ha breda däck. Möjligen lite fetare fram om man har en sån körstil. Men då tappar man lite på raksträckorna. Kan du kränga däck än, själv brukar jag behöva tre händer.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ju 19" fram på min, är inne på 90/90-19 men det är begränsat med utbudet, Avon Roadrider, Dunlop Arrowmax om man ska ha slanglöst.

Vad jag märkte då jag kollade på Avons hemsida var att då det gäller bakdäcket verkar 120/80-18 eller rent av 130/70-18 är närmare 4.10-18 i bredd och diameter dock kräver väl det senare bredare fälg ön vad jag har. Nån som vet var man hittar specar på Dunlop däcken, hittar inget på deras sida.

http://www.avon-tyres.co.uk/motorcycle/roadrider

Har inte testa kränga dock än och jag måste nog leja in händer få jag bara har en fungerande hand just nu.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är det beställt däck det blev Heidenau K65 90/90-19 fram så det blir smalare än originalet men nära samma i diameter, bak blev det original dimensionen med ett Heidenau K36 4.10-18.

Så nu slipper ni mina funderingar om dock ;)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top