Har funderat vidare om detta med däck till denna moppe, egentligen spelar det väl ingen roll men det är ju ändå intressant om nån kan förklara lite mer. Gjorde en enkel sammanställning av vad som finns att tillgå via google, fick bli på papper och fotograferad.
Om vi hade haft att göra med en mer potent maskin än min lilla moppe vad kan man då förvänta sig för ändringar av vägegenskaperna vid de olika kombinationerna av fram och bakhjul? Med original balhjul 4.10-18 väl har man ju att välja mellan 90/90-19 som har nästa samma diameter men är 8 mm smalare eller 100/90-19 som blir 4 mm bredare men då också 22 mm högre. Inget blir ju som nära rätt utan att det diffar på bredd eller höjd.
Vore det då klokare att tänka om och köra med 90/90-19 fram och sen gå på 110/90-18 bak vilket ger 1 mm större skillnad på bredderna mot original men 25 mm i diameter större bakdäck, eller ska man gå på 100/90-19 fram tillsamnans med 110/90-18 bak som ger nästa lika stora däck i diameter men ca 20 mm i diameter större dock men då med bara 9 mm skillnad i bredd mellan fram och bakdäck.
Vad kan tänkas påverka mest? Skillnad i bredd på däcken, skillnaden i förhållandet mellan bredden på däcken eller skillnad i diameter mellan däcken. Vad vore klokast för att behålla vägegenskaperna, rakt fram så spelar det väl mindre roll men i kurvor lär ju förhållandena spela in.
Utan att veta inbillar jag mig att smalare mindre framhjul borde göra hojen mer "överstyrd" genom kurvorna och att ett bredare större framhjul ger en mer "understyrd" hoj som vill mer rakt fram. Tänker att skillnaden på bredden gör vid nerlägg att med större diff mellan bredden på däcken borde göra att hojen lättare kurvar då framdäcket anliggningsyta ligger närmare centrum av hojen.