Vad ska jag köpa för automatväxlad bil?

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Jag går i tankarna om att byta bil och som storstadsbo vill man ju såklart vara bekväm och ha automatlåda. Har absolut noll erfarenhet av det här, så jag vänder mig till detta allvetande forum för vägledning!

Det jag är ute efter är något relativt nytt som är förhållandevis billigt att äga när vi snackar försäkring. Den måste inte ligga på 0,5 liter/milen men om den är soppasnål är det såklart ett plus. Diesel eller bensin spelar ingen roll. Har tänkt ligga kring 70-90.000 i pris.

Kör just nu en Saab 9-3 från -01 som jag varit väldigt nöjd med, hur är de lite nyare Saabarnas automatlådor?

Shoot!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Helt ok ur ett hållbarhetsperspektiv. Inte de mest snärtigt alerta automatlådorna. Samtidigt en "riktig" automatlåda med turbin och inte nån robotstyrd manuell.

Är du nöjd med din 9-3 kommer en 9-3 från 08 och nyare vara det du söker.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Har en 9-3 SC 2006 med 2.0T motor och automatlåda. 16 000 mil och lådan funkar hur bra som helst. Vet dock inte om den alltid funkat bra eftersom jag nyss skaffade bilen men jag har absolut inget att klaga på.

Ingen kanonförbrukning dock men det hade jag inte förväntat mig med 210 hästar och automat. Ligger på runt 0.9 blandad körning (mest stadskörning)
Skaffar man en biopower så tror jag skatten dessutom är galet billig.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Ska du fortsätta köra Saab hade iaf jag valt 9-5an..
Har haft en 9-3 2005, 9-5 2005 och nu 9-5 2010, dock ingen automat.

9-3an är bullrigare, rappligare och krånglar mer än 9-5an.
9-5an drar dock lite mer soppa..
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Kör en Renault Megane -11 Diesel automat

Hatar den , slö som satan , en knepig dubbelkopplingslåda som e skitseg i snabba starter tex in i en rondell,bullrig och ful

Men sjukt billig att äga och köra och köpa , funkar bra utan problem trots att det är en fransos , den gör sitt jobb , har alla tillbehör man behöver (Automatisk klima,automat och farthållare typ) , tar mig till a och b utan knussel och tankar fan nästan alldrig

vill jag köra utan att bara frakta arslet så blir det hojjen
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Hittade en 9-3:a som rullat endast 7200 mil som jag ska åka och titta på imorgon. Såg att den går att köra på etanol också, är det någon som kör med det ens? Har inte hört ett enda positivt ord om det förutom att det är miljövänligare.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hittade en 9-3:a som rullat endast 7200 mil som jag ska åka och titta på imorgon. Såg att den går att köra på etanol också, är det någon som kör med det ens? Har inte hört ett enda positivt ord om det förutom att det är miljövänligare.

Jag körde på etanol -06. Om man fiskörde så kunde man få ner förbrukningen så det blev billigare än att köra den på bensin, man kunde öka laddtrycket lite mer då etanolen har ett högre oktantal, dock är ju inte det direkt positivt för soppaförbrukningen. Sen slipper du väl trängselskatten som snart är på essingeleden med. Minns inte om det ger gratisparkering o lägre skatt längre.
 

Tomas_

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2013
Ort
Åland/Vörå
Hoj
GSX-R750 -97
Av egen erfarenhet så avråder jag köp av franska bilar med automatlåda då dessa ofta på senare år fått någon typ av robotlåda med dubbelkoppling som vill växla lite som den tycker och ryckigt i jämförelse med andra bilar.

Volkswagen och Skoda med DSG-låda växlar däremot som en dröm då lådan är i skick, sedan råder det delade meningar gällande hållbarheten på DSG-lådan. Körde en Kia Carens häromveckan vilken jag tyckte vara över förväntan gällande kvalitet för prislappen (dock var bilen endast medkörd 4000 mil så hållbarhet i längden kan jag inte uttala mig om). Skulle starkt överväga Kia framom franska märken om jag skulle köpa nyare bil i dagsläget men skulle också välja Hyundai framför Kia då dessa känns bättre på alla sätt och vis. (Hyundai i30 lär många ägare vara riktigt nöjda med för övrigt, snåla samt driftsäkra enligt vad jag har läst och hört av folk som äger)

Vill du istället ha ett "äldre och mer beprövat märke" så skulle jag rekommendera Ford Focus diesel som du bör hitta inom den prisnivå du nämnt. Har själv kört Mondeo samt Galaxy med automat och dessa har varit riktigt trevliga bilar att köra.
Focusen har också den snåla 1.6tdci motorn som alternativ och enligt min kusin som haft en sådan (manuell) under flera års tid så skall dessa gå att köra på typ 0,4-0,45 l/mil.

(Dessa är mina personliga åsikter efter att ha kört en del olika märken inom taxibranschen)
 
Last edited:

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Att ingen har nämnt mercedes?
Automatlåda och mercedes är ju trotts allt samma ord :mattias
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hittade en 9-3:a som rullat endast 7200 mil som jag ska åka och titta på imorgon. Såg att den går att köra på etanol också, är det någon som kör med det ens? Har inte hört ett enda positivt ord om det förutom att det är miljövänligare.

Om du nu ska vara så dum att köpa en Saab igen, tanka den för fan inte med etanol!!! Det är som attbe om problem, de är inte byggda för det helt enkelt oavsett vad Saab själva påstår. Frågar du en mekaniker på Saab så kommer han förhoppningsvis avråda dig, om han är ärlig.
Jag har en 9-5 2.0t Biopower med automat. Lådan är riktigt bra, aldrig några problem trots 22k mil. Skitbil för övrigt, går aldrig under litern trots att tjejen hade den som pendlarbil. Bilarna äter bakdäck efter 15k mil om du inte byter alla bussningar, troligtvis underdimensionerade i bakvagnen.
9-3:an är säkert bättre men räkna inte att komma under 0.9 med automat och körning i Stockholm.

Nu får Saaben stå och skämmas på gatan då jag bytte ut den mot en Skoda Superb, lite skillnad på förbrukningen där med 0.55l/mil hittills... Vill du köpa en Saab 9-5 kombi av mig så är det bara att ringa :D
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Om du nu ska vara så dum att köpa en Saab igen, tanka den för fan inte med etanol!!! Det är som attbe om problem, de är inte byggda för det helt enkelt oavsett vad Saab själva påstår. Frågar du en mekaniker på Saab så kommer han förhoppningsvis avråda dig, om han är ärlig.
Jag har en 9-5 2.0t Biopower med automat. Lådan är riktigt bra, aldrig några problem trots 22k mil. Skitbil för övrigt, går aldrig under litern trots att tjejen hade den som pendlarbil. Bilarna äter bakdäck efter 15k mil om du inte byter alla bussningar, troligtvis underdimensionerade i bakvagnen.
9-3:an är säkert bättre men räkna inte att komma under 0.9 med automat och körning i Stockholm.

Nu får Saaben stå och skämmas på gatan då jag bytte ut den mot en Skoda Superb, lite skillnad på förbrukningen där med 0.55l/mil hittills... Vill du köpa en Saab 9-5 kombi av mig så är det bara att ringa :D

Haha, nä, jag skippar etanolen tills vidare. Tänker mest vara lite förutseende och ha möjligheten att kunna köra på det ifall regeringen får för sig att förbjuda bensin vilket inte ens känns helt omöjligt idag. :brinnerup Tar mest bilen till jobbet när jag jobbar nätter och då är det ju rätt tomt på vägarna även i Stockholm så vill tro att den inte kommer vara överdrivet törstig ändå.

Köpte hursom en 9-3 årsmodell 2008 idag. Den var som ny med sina 7200 mil så jag vill tro att jag gjort ett riktigt kap! Får betala 560 kronor i månaden för en halvförsäkring, vilket jag tycker är "billigt" för en 26-årig man som bor i Stockholm. Tack för era åsikter!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top