Vad ska jag jobba med?

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Ok, ett riktigt långskott.

Jag behöver hjälp med att komma på vad jag ska göra "när jag blir stor".

Först kör vi en liten bakgrundsbeskrivning då...

Jag är 29 år.
Stockholmare med avsikt att förbli så ett par år till iaf.
Gått el-tele på gymnasiet och ett påbyggnadsår med datateknik.
Gjort värnplikt.
Jobbat som supporttekniker i 6 mån.
7 månader FN-tjänst som stabsassistent.
1 år som supporttekniker (konsult) på Ericsson.
2 år som supporttekniker på Skanska IT Solutions.
10 mån FN-tjänst som stabsassistent.
2 år som test och utvecklings-tekniker på Skanska IT Solutions.
Uppsagd från Skanska.
1 år som väktare/ordningsvakt.

Har lite utbildning i radio-kommunikation från försvaret och räddningsverket.

Det där va lite kort vad jag gjort hittills. Det finns en del "småsaker" oxå som jag inte orkar ta upp... typ sommarjobb som trädgårdsarbetare och sånt.

Nu vill jag inte vara ordningsvakt längre. Jag behöver tips på vad jag ska jobba med.

Jag har funderat på larm-installatör eller fastighetsskötare. Skulle vilja testa nånting där man jobbar lite mer fysiskt än vända papper på kontor. Har även funderat på någon typ av kommunikationscentral (dock ej SOS då jag inte klarade deras tester) eftersom jag tycker om att vara "spindeln i nätet" och kan radio-delen.

Jag vill inte jobba med IT. Alltså, inte som tekniker eller liknande. Men ett arbete där datorer ingår som redskap är inget problem. Snarare fördel eftersom jag kan datorer.

Jag vill inte plugga så mycket. Helst inte alls. :)

Jag är inte rädd för att hugga i (är inte så stor och stark men använder gärna det lilla jag har).

Lön vill jag ha. Dock inte under ca 17k/mån. Där nånstans ligger smärtgränsen för min ekonomi. Något lägre om det är ett riktigt intressant jobb.

Jag kommer jobba som ordningsvakt över sommaren så nytt jobb är inte aktuellt förens till hösten.

Ja, är det nån som kan hjälpa mig med idéer eller eventuellt jobb?

Det här är ganska seriöst så jag uppskattar om ni låter bli att spamma sönder tråden med "skämt-jobb".

Tacksam för hjälp.

/Lucky9

Hoppa på ett säljjobb. Det finns gott om dom och ofta ställer de inte så höga krav på tidigare erfarenheter. En säljande personlighet är förståss nödvändigt.

Mc/Bilprovare på SBP :D De söker ganska många till olika stationer i landet + stor stockholm. Men om jag vore du så skulle jag hoppa det pga du sliter ur dig i förtid på det stället. Fastighetsskötare tycker jag att du skulle kolla närmare på. Byta lite delar i lägenheter, vattna buskar mm. Vet ej om man måste ha nå vvs alt el i grunden. Fastighetsmäklare, träffa mkt folk (vara spindeln i nätet),försöka göra alla nöjda. Rörlig flygtekniker som åker runt på flygplatsen och kontrollerna datasystem?

Om du trots allt kan tänka dig att plugga så finns det en hel del olika vetttiga KY-utbildningar som är framtagna i samarbete med näringslivet. 2 års studier varav c:a en tredjedel praktik. Den här ska jag gå men det finns massa andra.

Bil, cykel eller mcbud kanske? Funkar ett tag iaf.

Har du inte gjort det så anmäl dig på de olika jobbsökarguiderna (som www.jobpilot.se t.ex.) o bemanningsföretagen (Manpower, Poolia, Adecco o allt vad de heter). Nåt intressant kanske dyker upp.

-edit- iofs är det ju för sent att söka till nån utbildning nu men du var ju inte så pigg på det så....

Last edited:
Falck Teknik i Kungens Kurva (fd Automatic Alarm, Pyramidbacken) söker larminstallatörer med jämna mellanrum. Firman går bra, schysst gym/relax/jacuzzi på kontoret. Betalda utladsresor för de anställda (de är i Portugal just nu) mm. Har du lite väktarbakgrund så är säkert även det ett plus.

Bli ställningsbyggare!! Hyffsat betalt och RIKTIGT "goa gubbar" men akta dig, man blir beroende fortare än du tror.... :skrämd

Tack för en del bra svar. Ska genast undersöka några alternativ.

Fick en idé igår oxå. Låssmed. Nån som vet hur det jobbet är?

Jag är inte sugen på mer FN-tjänst. Jag har dels gjort 2,5 vändor och dels så passar det inte i mitt liv just nu. Det är något man ska göra när allt annat är stabilt.

@Edholm: http://www.mil.se/int

Jaja... Jag får snoka vidare och fundera. Jag har ju ett par månader att fundera på.

Fortsätt gärna komma med förslag.

/Lucky9

Lucky9 skrev:
Har även funderat på någon typ av kommunikationscentral (dock ej SOS då jag inte klarade deras tester) eftersom jag tycker om att vara "spindeln i nätet" och kan radio-delen.
Någon typ av ledningscentral, t.ex SL, SJ, Arlanda, Polisen eller liknande då?

Sitt på "radion" på en budfirma. Där är du verkligen spindeln i nätet. Smat har en dator som arbetsredskap. Hålla koll på alla bilar och leveranser.

Liwa1 skrev:
Sitt på "radion" på en budfirma. Där är du verkligen spindeln i nätet. Smat har en dator som arbetsredskap. Hålla koll på alla bilar och leveranser.

Det vore ju skitkul! Men... det finns väl ganska begränsat med såna jobb väl?

Värt att kolla iaf!

/Lucky9

Starta en hoj-demonteringsfirma i Norrort! Sälj beg. reservdelar till alla oss+ alla små moppepojkar! Det kan säkert bli lönsamt :tummenupp

Har du funderat på att bli medicintekniker? Ett välbetalt jobb där du måste vara klurig både tekniskt och bra på databiten!

Jag kan kolla upp det där med budbils/mc-kommunikatör, ex-maken är chef på Box D. för mc-buden.

Annars, ta ett jobb där din sociala kompetens uppskattas, du är ju en trevlig snubbe :tummenupp

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC