Vad ska jag ha för däck?

Hello!

Oxå på gång att köpa däck (fram till att börja med). Funderar på BT -014.

Vilka sajter är bra, tillförlitliga o billiga att köpa ifrån?

Jag kör med Pilot Power för första gången och är KANONNÖJD!
När det är kallt är det lite halt men det släpper med "måtta" och helt kontrollerbart. Har inte kört regn med det men har hört att det skall vara bra då med. Man känner en trygghet med däcket som jag inte känt å tidigare däck (Pilot Sport, Bridgestone).

Inte sååå lång livslängd men kör man inte helt överjävligt så räcker det väl en 600 mil...

Mary skrev:
Testar Avon S46 sporttouring i år ,dom första 120 milen verkar iaf lovande.

Jag kör också på Avon Azaro ST 45/46. Har kört en cirkus 150 mil (sen höst och nu tidig vår) och är nöjd. Se bara till o få upp däckvärmen så funkar det hur bra som helst. De är ngt hårdare så de räcker nog normalt uppemot 1000 mil (läs typ 700-1100 mil beroende på körstil).

Som sagt bra däck, ngt hårdare som håller ganska många mil. Måste dock varmköras en 5-10 min innan man kan gaza på i kurvorna. Jag tror däcken är hur bra som helst för den normala gatåkaren under högsäsong (sommar och 20 grader).

Jag tänkte köra ett par turer på bana med dessa däcken i sommar och tror att det ska går bra (men som sagt, de måste varmköras).

Lycka till.

P.S. Jag köpte mina via www.carbonworld.se/.

crashtestdummy skrev:
trådlån:

Jag står med inför ett däckbyte snart om jag fortsätter såhär. (120 mil redan i år) det jag vill ha är livslängd och grepp när däcken är relativt kalla, jag inbillar mig nämligen att jag aldrig någonsin kommer upp i mina sportmaxdäcks krävda temp på 80-90 grader ens när jag försöker på landsvägskörning vilket utgör 99% av all körning för mig.
om man nu köper ett mer touringanpassat däck. vad händer nästa gång på G-åsen komer däcken gå varma och bli ultra-uber-kassa? eller kommer dom hålla i tillräckligt för en ultraroukie som mig? :3freak

Vi körde ju lika fort/sakta på Gelleråsen och jag har just nu Michelin Pilot Road fram och Macadam 100X bak... Inte berodde det på däcken att jag åkte långsamt iaf... :)
Ska också byta däck nu då bakdäcket är helblankt på mitten, antingen blir det ett Road bak också eller så byter jag till Pirelli Diablo både fram och bak...
Kostar 2050:- + frakt för en uppsättning på mynetmoto...
Kanske skulle göra en sammbeställning i såfall... :)

Fick min nya Blade 05'a levererad med Pirelli Diablo Corsa, jag tycker att de är perfekt grepp trots att det är lite kallt ute nu.

Men tror inte att dom kommer att räcka så länge.

// TAB

ps. Kan starkt rekomenderas.

Hojen är på verkstad nu och får nya filot road fram och bak.
Ska bli gööööött.
Vad du än gör köp inte metzeler rennsport som jag hade innan.
Höll 300 mil. Katastrof.

Sportec M1 e suveränt!!!!, Blir varmt på nolltid och har underbart grepp :tummenupp

yonsson skrev:
Hojen är på verkstad nu och får nya filot road fram och bak.
Ska bli gööööött.
Vad du än gör köp inte metzeler rennsport som jag hade innan.
Höll 300 mil. Katastrof.
det är ett sånt jag kört slut på nu :D

crashtestdummy skrev:
det är ett sånt jag kört slut på nu :D

Jag vill ha ett däck med en bakelitrand i mitten och ultramjukt gummi på sidorna, då behöver jag inte sitta så länge med raspen och hojen på centralstöd för att snygga till kanterna.... :D

Även jag åker på Avon Azoro och är nöjd såhär långt. Hållbarheten verkar bra tycker jag. Enligt ett test Bike gjorde så är dom bra i regn men lite lömska när dom pressas till gränsen på bana. Släpper lite plötsligt tydligen. Den gränsen har jag aldrig varit i närheten av, men i raskt landsvägstempo märker man inga konstigheter.

någon som vet vilka som säljer bridgestone i sverige???? behöver ett Battlax framdäck i 16" (kanske)

Kört på Metzeler MeZ4 i ett par år och de duger till normalåka, fick dock lite släpp ibland när jag låg på lite, nu sitter det Rennsport däck på och jag har inte provat hojen än, men jag längtar att få prova de nya däcken.

GuW skrev:
Jag vill ha ett däck med en bakelitrand i mitten och ultramjukt gummi på sidorna, då behöver jag inte sitta så länge med raspen och hojen på centralstöd för att snygga till kanterna.... :D

kör du med vallningsstrykjärnet innan du raspar så går det fortare..., :hihi har jag hört
:hihi

Har just varit och lämnat bakhjulet hos Billy i Askersund. 1580 monterat och ballanserat Continental Road Attack. 190 50 ZR 17 Jäkligt ballt mönster faktiskt :yoparty

Bifogat

• fetingar.GIF
    fetingar.GIF
    11.4 KB · Visningar: 73
HALLÅ!!! det är nu ni ska börja prisa mig för vilket ballt mönster jag hittat, och till det braiga priset och så..... *väntar* :rolleyes:

crashtestdummy skrev:
HALLÅ!!! det är nu ni ska börja prisa mig för vilket ballt mönster jag hittat, och till det braiga priset och så..... *väntar* :rolleyes:

Hade jag inte haft panik att skaffa ett nytt bakdäck så hade jag nog provat ett set med dom.

Finns nog en tråd om just dom däcken,har för mig att dom få som provat tyckte dom var helt ok.

Grattis.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=52568&highlight=Continental+Road+Attack

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=70532&highlight=Continental+Road+Attack

Last edited:
crashtestdummy skrev:
Mönstret ser väl kul ut... :D :D :D
Själv beställde jag Pirelli Diablo fram och bak till min från mynetmoto i förrgår... :)
De hade också bra pris, c:a 2100 för en uppsättning... :tummenupp
Billy ville ha 1900 för bakdäcket bara... :va

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP