Vad ska jag ha för batteri?

Bultaco

fd rookie #24 i 600
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Yamaha TZ250, Husaberg FC600, Suzuki RM-Z 450
Tänkte köpa ett reservbatteri att ha med till träningarna eftersom jag saknar generator. C-tek laddar ju bara 0,5A och kör jag mycket kanske jag inte hinner ladda ikapp mellan passen?
Men vilket ska jag köpa? Kan man åka med typ Biltemas eller måste det vara ett underhållsfritt för 1000-1300:-?

Min c-tek laddar .08 tror jag, men den går ju även att ställa till högre ampere,

på mitt gamla batteri stog det typ så här, vet inte hur långt tid et tpass är dock:

1h x 5A(fast)
5h x 1A(slow)

minns inte exakt, men tror de va så

sitter batteriet lutat(som i min gixxer) så förstörs polerna då dom ej ligger i blöt, då behövs underhållsfritt!

/ Hannes

Djupa och många urladdningar kräver ett bra batteri som är konstruerat för att tåla detta.

Satsa på ett dyrare batteri då ett billigt inte tål upprepade urladdningar. Visst kan du köra med Biltemas lågprisbatteri en tid men det kommer, i ditt fall, garanterat att bli dyrare i längden. Tänk också på att det kan vara smart att välja ett batteri som inte läcker syra när man klotar...

OK tack,
Laddningströmen är max typ 0,8-0,9 på mitt batteri. Mitt lutar (ligger ner) så det får väl bli ett underhållsfritt. Det verkar skilja mycket i pris på olika storlekar. Ett som rekomenderas till R6 verkar vara mycket dyrare än ett i nästan samma storlek till nått annat. Skumt?

Mät de gamla, det står ju mått där, o kolla att amperetimmarna stämmer överens

HanneZ skrev:
Mät de gamla, det står ju mått där, o kolla att amperetimmarna stämmer överens

:fatta!

Jah skrev så för att jag hade batteriet brevid mig men inte orka kolla.... de va inte för att jag helt sakna batteri? :tungan

150 brett vilket är är max, sedan är mitt 70 högt och 105 långt (om man ser det liggandes, fattar du?), men det finns plats för högre och längre i min hoj som inte har orginalsadel. Vet ej hur det ser ut orginal. Har för mig det är ett 12Ah.

189 bagis för ett 12Ah på Biltema, det kan man ju leva med :lol
Som reserv är det ju perfekt.

Bultaco skrev:
189 bagis för ett 12Ah på Biltema, det kan man ju leva med :lol
Som reserv är det ju perfekt.

Har en SS R6... Är det dethär batteriet som man ska ha eller
12 V 12Ah mått(151 x 99 x 95) 4,3 kg artnr(80-412) 189,00 kr

Är det bättre med högre Ah eller? Vad är orginalbatteri på, har glömt?

Hur pass sämre är det än orginal för 1200-1300 kr? Någon som har prövat och har nått o säga?

R1bjorn skrev:
Har en SS R6... Är det dethär batteriet som man ska ha eller
12 V 12Ah mått(151 x 99 x 95) 4,3 kg artnr(80-412) 189,00 kr

Är det bättre med högre Ah eller? Vad är orginalbatteri på, har glömt?

Hur pass sämre är det än orginal för 1200-1300 kr? Någon som har prövat och har nått o säga?

Ju fler Ah dessto fler gånger kan man starta med lstartn utan ladningar. nackdelen är att fler Ah oftast medför större mått & högre vikt. Inte alltid dock.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026