Vad ska jag ha för bakdäck ?

Jalla

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2005
Hoj
Kawasaki ZXR 750
Funderar på att göra en beställning från tidigare nämnt tyskt företag www.reifenversand.com

Någon som har erfarenheter av följande däck och vilket ska man välja :va
Det skiljer ju i princip inget på priset.
Vilket är hållbarast :va

Är nybörjare i hojbranschen och har precis köpt min första hoj så det blir nog inte mycket slit av ytterkanterna misstänker jag :)
Har kikat på dessa däck:
METZELER 180/55 ZR17 (73W) TL Sportec M-1 133,40 €
eller :
METZELER 180/55ZR17 (73W)TL ME Z 4 126,44 €

/TheJaller

sportec är ett sportdäck. Bra fäste, kort räckvidd
Mez 4 ett sporttouringdäck. Ok fäste, Lång räckvidd

Båda går att skrapa puckar med.

Edit. Mez 4 körde jag med i två säsonger funkar bra. Inget superbana däck, men det funkar bra och länge på gata. Kör på det :tummenupp

Last edited:
Skulle inte rekommendera MEZ4. Det funkar väl, men det är endast det tycker jag.

I det valet du har hade jag lätt tagit sportec.

Varför krabba med att skicka efter , när du kan köpa ett Avon Azaro AV 46 ST 190/55-17 av mig ??..Använt 20 mil.... finns här : http://www.sporthoj.com/annonser/?id=21121

Sista däcket körde jag drygt 500 mil på...med en cbr 929:a o mycket bakhjulsåka , så livslängden går inte att klaga på...:)

PM:a isåfall......

hållundan skrev:
Skulle inte rekommendera MEZ4. Det funkar väl, men det är endast det tycker jag.

Jag har precis satt på ett set MEZ6, är kanonnöjd! Blir varma ganska fort, och har bra känsla, och dom ska ju vara en vidareutveckling av Z4, ska hålla bättre över touringranden :)

Hoztic skrev:
Jag har precis satt på ett set MEZ6, är kanonnöjd! Blir varma ganska fort, och har bra känsla, och dom ska ju vara en vidareutveckling av Z4, ska hålla bättre över touringranden :)
MEZ6, är det samma som Roadtec Z6? Det hade jag på min gamla hoj, bytte som dig, från MEZ4 till Z6, var en väsentlig skillnad.

hållundan skrev:
MEZ6, är det samma som Roadtec Z6? Det hade jag på min gamla hoj, bytte som dig, från MEZ4 till Z6, var en väsentlig skillnad.

Japp, precis, Roadtec Z6! Gillar uppbyggnaden av bakdäcket!
Hade iofs ett par gamla och helt slutkörda Avon-sulor på innan, som var hala, kantigt nötta, torra och orsakade vobbel och elände, så allt hade nog varit bättre, men är som sagt toknöjd! :tummenupp

hållundan skrev:

I det valet du har hade jag lätt tagit sportec.

Det låter ju dock som att MEZ4an håller längre och jag kommer ju inte åka på bana med hojjen. Är det fortfarande så att Sportecdäcket är bättre ?
Om Sportecdäcket är slut på en säsong låter det ju inge vidare för mig som det enbart kommer va slut precis i mitten och resten är kanonfint....hehe

/TheJaller

Roadtec Z6

Hoztic skrev:
Japp, precis, Roadtec Z6! Gillar uppbyggnaden av bakdäcket!
Hade iofs ett par gamla och helt slutkörda Avon-sulor på innan, som var hala, kantigt nötta, torra och orsakade vobbel och elände, så allt hade nog varit bättre, men är som sagt toknöjd! :tummenupp

Fann allt det däcket som ni talar om. Det kostar liksom Sportec M-1 133,40 € !
Då får det nog bli det däcket då :tummenupp

Tack för tipsen :)

/TheJaller

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...