Vad ska jag göra? kraschad hoj

Lägg av med alla insinuationer om att något är skummt bara för att trådskaparen inte VILL berätta! Japp, det blir svårare (men inte omöjligt) för oss andra att ge råd när man inte vet om försäkringen täcker eller ej. Men HUR olyckan gått till och VARFÖR polisen strular är inte vår ensak. Vill man berätta fine men vill man inte är det också ett beslut vi andra skall acceptera och respektera!

Och nu till trådskaparen:
Mitt råd är, som också någon annan svarat, avvakta tills du vet om du får ersättning antingen från bilistens försäkringsbolag eller om kanske ditt egna (om den hade gällande vagnskadeförsäkring) täcker kostnaden!

Får du ingen ersättning från försäkringsbolag försök jaga rätt på beg. delar på nätet där ebay bara är ett ställe. Du har ju hela vintern på dig, dvs. gott om tid.

Löser inte det sig borde du ju kunna köpa loss de nya delar som KRÄVS för att få den körbar utan att det blir en enorm kostnad. Att köra med skrapade/repade avgasböjar gör inte nöjet att köra hoj mindre! :D

Mvh!
// Niklas
 
Lägg av med alla insinuationer om att något är skummt bara för att trådskaparen inte VILL berätta! Japp, det blir svårare (men inte omöjligt) för oss andra att ge råd när man inte vet om försäkringen täcker eller ej. Men HUR olyckan gått till och VARFÖR polisen strular är inte vår ensak. Vill man berätta fine men vill man inte är det också ett beslut vi andra skall acceptera och respektera!

Och nu till trådskaparen:
Mitt råd är, som också någon annan svarat, avvakta tills du vet om du får ersättning antingen från bilistens försäkringsbolag eller om kanske ditt egna (om den hade gällande vagnskadeförsäkring) täcker kostnaden!

Får du ingen ersättning från försäkringsbolag försök jaga rätt på beg. delar på nätet där ebay bara är ett ställe. Du har ju hela vintern på dig, dvs. gott om tid.

Löser inte det sig borde du ju kunna köpa loss de nya delar som KRÄVS för att få den körbar utan att det blir en enorm kostnad. Att köra med skrapade/repade avgasböjar gör inte nöjet att köra hoj mindre! :D

Mvh!
// Niklas

Tack för ett bra svar!

Och jag har skickat pm till några av de som misstänker att skumma saker är på upptåg.

Men jag gör så att jag väntar på att röran är färdigutredd (har gått ett rätt bra tag nu, därför jag börjar tröttna lite). Blir det inga försäkringspengar säljer jag vraket/motor/Ram till den som är sugen. Hittar jag bra delar för rätt peng så renoverar jag den.

Att kröken är repat hade inte varit ett problem om de nu inte var ett stort hål:glömdet

MVH
 
Ebay är din vän.
Kan inte vara alltför dyrt att laga.
Du har ju hela vintern på dig.
 
Menade bara som fler poängterat att det är svårt att ge tips om man inte vet förutsättningarna...

Men jag skulle iaf vänta på svar från försäkringsbolaget, det är ju snart slut på säsongen ändå så... Även om TS har halvförsäkrat och en tvist uppstått om vems fel det är osv så skulle jag vänta med beslut om lagning eller försäljning....

Bättre så?!
 
Att kröken är repat hade inte varit ett problem om de nu inte var ett stort hål:glömdet

MVH

Finns säkert en mekanisk verkstad i din närhet som har tillgång till lite plåt och svets och som kan laga för någon tusing (max)!

Det är ditt val men skadorna du räknar upp verkar i mina ögon inte kosta allt för mycket att laga och risken är stor att du får ett underpris på hojen om du säljer den i befintligt skick. Dvs. att laga upp den så den blir körbar och därefter sälja den, om du vill, tror jag skulle ge dig mer pengar i slutändan!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 
Finns säkert en mekanisk verkstad i din närhet som har tillgång till lite plåt och svets och som kan laga för någon tusing (max)!

Det är ditt val men skadorna du räknar upp verkar i mina ögon inte kosta allt för mycket att laga och risken är stor att du får ett underpris på hojen om du säljer den i befintligt skick. Dvs. att laga upp den så den blir körbar och därefter sälja den, om du vill, tror jag skulle ge dig mer pengar i slutändan!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
Problemet jag kan se är att gaffel och kronor ser ut som det gör. Då är risken för krokig ram överängande, det måste mätas upp innan man börjar renovera....
 
Det lutar för tillfället för att jag ska renovera hojen och ha kvar till nästa säsong om jag hittar rätt delar!

angående kröken så har jag spanat in den lite och det ska nog gå att lösa hos en verkstad, OM det går att slå ut kröken? Låter i mina öron lite komplicerat, men de kanske funkar! Eller skär man bort den trasiga biten och laggar med nytt?

Ramen ska mätas om den är hel!

Börjar spana på ebay!

Tack för svar
 
oj det där såg jobbigt ut!
hoppas det gick bra för dig själv?

ang hojen, låt den verkligen mätas upp.
jag har inte riktig koll på ktm men yamaha tex kosta ibland hudlösa pengar för delar men skulle tror var typ gratis.
skroten,blocket och ebay funkar ju bra. kolla även med återförsäljare ifall de har nåt beggad.
 
Det lutar för tillfället för att jag ska renovera hojen och ha kvar till nästa säsong om jag hittar rätt delar!

angående kröken så har jag spanat in den lite och det ska nog gå att lösa hos en verkstad, OM det går att slå ut kröken? Låter i mina öron lite komplicerat, men de kanske funkar! Eller skär man bort den trasiga biten och laggar med nytt?

Ramen ska mätas om den är hel!

Börjar spana på ebay!

Tack för svar



Man blåser ut kröken. Tryckluftoch värme is the shit!
 
oj det där såg jobbigt ut!
hoppas det gick bra för dig själv?

ang hojen, låt den verkligen mätas upp.
jag har inte riktig koll på ktm men yamaha tex kosta ibland hudlösa pengar för delar men skulle tror var typ gratis.
skroten,blocket och ebay funkar ju bra. kolla även med återförsäljare ifall de har nåt beggad.

Även svar på föregående inlägg så ingen behöver få blodtryckshöjning i onödan.

Mäta ram etc är i princip helt bortkastat...

Anledningen är att nästan ingen får ens för sig iden att linjera (kontrollera och vid behov justera) hjulen efter varandra vid tex kedjejustering, däcksbyte etc. Utan litar på markeringar på svingen och dålig syn etc.

Då spelar det inte minsta roll om ramen är som en banan.

En böjd ram där man linjerar hjulen fungerar troligtvis bättre än en ny och rak ram där det inte linjerar helt rätt.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top