Vad ska göras inför vintern?

Du har helt klart inte varit hemma hos mig, än. Vad matlagning anbelangar är jag grymt bra på att koka pasta och tillsätta lite pesto efteråt. Duger det?

Well problemet är att jag inte hittar hem till dig, jag jobbar visst på fel företag, enligt uppgift i annan tråd ;) Så jag slipper se det! :banana

Vad tvätt av din mc anbelangar så är jag grymt bra på att spola med högtryckstvätt. Duger det? :tungan

Well problemet är att jag inte hittar hem till dig, jag jobbar visst på fel företag, enligt uppgift i annan tråd ;) Så jag slipper se det! :banana

Vad tvätt av din mc anbelangar så är jag grymt bra på att spola med högtryckstvätt. Duger det? :tungan

Högtryckstvätt!? Nej tack. En lite mjukare stråle med 45 gradigt vatten. Go'a mjuka smekningar med en mjuk svampaktig sak fylld med ett milt schampo som sedan avslutas med ett trevligt lager vax.
Snälla :Bugar

hehe jo iofs men samtidigt, jag vet att jag inte kommer köra så mycket under vintern om ens alls, sparar jag några pengar på att ställa av den?
Hallå PinkPassion!
Framgår inte riktigt vilken typ av försäkring du har. Med typ menar jag helårs eller "säsong+garage" (kallar jag det).
Har du helårs så blir det ju inte billigare att ställa av. Du betalar ju ändå samma peng.
Har du däremot den andra där man kan ställa av och få garageförsäkringen när det inte är säsong så tjänar du massor av pengar.
Den senare har jag på min "nya" hoj, 101:- /månad kostar garageförsäkringen.
När det är dags att köra till nästa säsong så får jag meddela f-bolaget och transportstyrelsen om påställning.
Då börjar helförsäkringen kosta plenty var månad igen.

Vet någon var jag kan köpa en underhållsladdare och ungefärligt pris?

Mekonomen säljer CTEK laddare (känt märke) XS 800 lämplig för att ladda mc-batt under hela vintern. 495:-
Förljer med lite sladd med snabbkontakt som du monterar i hojen så det blir lättare att ansluta laddaren. :tummenupp

Mekonomen säljer CTEK laddare (känt märke) XS 800 lämplig för att ladda mc-batt under hela vintern. 495:-
Förljer med lite sladd med snabbkontakt som du monterar i hojen så det blir lättare att ansluta laddaren. :tummenupp
Och det är jäkligt snabbt intjänade pengar. :fakta
Det är dock inte alla som har elkontakt i garaget så då får man ta ur batteriet och sätta det på laddning hemma. Brukar ta några minuter att plocka ur.

Och det är jäkligt snabbt intjänade pengar. :fakta
Det är dock inte alla som har elkontakt i garaget så då får man ta ur batteriet och sätta det på laddning hemma. Brukar ta några minuter att plocka ur.

Tro det! Problemet är bara det att en annan inte har något garage att ställa hojen i. Inne i lägenheten får den heller inte plats. Får knappt plats själv på mina 23kvm.

Tja. Tanken ska vara full för att minska risk för kondens.
Huruvida det lönar sig att ställa av den beror på din försäkring.
Är det en helårsförsäkring så tjänar du inget på att ställa av. Har du en avställbar försäkring så lönar det sig.
Gärna byte av olja och filter innan du ställer undan så den står med fräsh olja men det beror ju lite på hur gammal oljan är och hur du kört.
Har du en underhållsladdare så koppla gärna in den om du orkar.
Står den i kallgarage är självurladdningen ganska låg på batteriet så det kan räcka med att ge det någon liten skjuts med laddaren några gånger under vintersäsongen annars.

Lite till som är bra att göra

Det mesta har ju redan räknats upp men jag har några tips till som hojen mår bra av.

1. Jag som bott norröver har alltid varit väldigt noga med att hälla i ca 0,5 l k-sprit i tanken så några ledningar inte förstörs om ev. kondens fryser. Så jag kör alltid full tank med 0,5 liter k-sprit i. Funkar perfa.

2. Lätta på trycket i däcken en aning. Samt lägg träplankor under däcken, ett från vardera håll så det blir en luftspalt under däcken (om du inte får upp båda mha ställ). Är man riktigt försiktig kan man snurra på hjulet som är i marken några ggr under vintern så riskerar man inte att däcket blir missformat.

3. Smörj alla lås och vajrar med olja som förhindrar frysning och som driver ut fukt.

Tro det! Problemet är bara det att en annan inte har något garage att ställa hojen i. Inne i lägenheten får den heller inte plats. Får knappt plats själv på mina 23kvm.
23 kvadrat? Det där är ingen lägenhet, det är en skrubb. :confused:
Fan, vårt badrum är 17 kvadrat...

23 kvadrat? Det där är ingen lägenhet, det är en skrubb. :confused:
Fan, vårt badrum är 17 kvadrat...

Jo men ni har ett stoooooort hus som ni går vilse i! :fakta
Jag kanske inte riktigt har 23kvm men inte är det stort iaf. Funderar dock på att flytta fram soffan lite och se om jag inte skulle kunna rulla in moppen bakom den. Först måste jag fortfarande få den tvättad av någon söt stackare. :huvet

Vad tusan, erbjöd inte jag dig att hyra mitt garage över vintern så jag som fattig student kunde slippa ligga ute med den kostnaden? ;)

Vad tusan, erbjöd inte jag dig att hyra mitt garage över vintern så jag som fattig student kunde slippa ligga ute med den kostnaden? ;)

Hmm, så kanske det var. Men då är hojen så fruktansvärt långt borta. Frågan är bara den om inte hyran du vill ha är högre än den som t.ex. BRH skulle ta!? Får fundera på det hela.

När ska du tvätta min hoj då?

Hmm, så kanske det var. Men då är hojen så fruktansvärt långt borta. Frågan är bara den om inte hyran du vill ha är högre än den som t.ex. BRH skulle ta!? Får fundera på det hela.

När ska du tvätta min hoj då?

Det är ju inte alla som får ynnesten att betala 400 kr/månad för en garageplats..! :-P Och dessutom är det väl längre till BRH än till Värnhem, eller vart tusan vare du bodde? haha
Tvätta hoj? :glömdet

Vi går inte vilse, räcker med en förvirrad i hushållet, och det är inte jag :D
Men badrummet är verkligen onödigt stort... eller....alla rum är egentligen onödigt stora :3freak

Förlåt, inte meningen att fara med osanning.
Om ni tycker att det är onödigt stort kanske vi kan byta!?

Det är ju inte alla som får ynnesten att betala 400 kr/månad för en garageplats..! :-P Och dessutom är det väl längre till BRH än till Värnhem, eller vart tusan vare du bodde? haha
Tvätta hoj? :glömdet

Vi får helt enkelt se! Det kändes lite kallt idag så hojen vill gärna komma i ide snart. Snart är det dags för skotran.

Last edited:
Förlåt, inte meningen att fara med osanning.
Om ni tycker att det är onödigt stort kanske vi kan byta!?

Javisst, så byter vi tillbaka när du målat brädorna på gaveln, bytt fönster i källaren och fixat till trädgården efter vår omdränering. Vardagsrummet måste målas om också, men det går nog ganska fort :tungan

Lite kort... och lite emot vad alla andra säger...

Försäkring:
Det enda rätta är att ringa till sitt försäkringsbolag o fråga om de erbjuder Garageförsäkring, det är nämligen inte alla som gör det.
Oavsett vilket så ska du bara ställa av om du sparar mer än 100kr för det kostar nämligen att ställa av hojen(50kr) och ställa på hojen till vären igen(50kr), går man in på Transportstyrelsen och loggar in på sitt fordon(fordonsuppgifter eget fordon) så ser man hur mycket man betalar i skatt...

Sen till själva hojen.
Det som nästan är krav på att du ska göra innan du ställer in den är att tvätta den (glöm inte kedjan rengörs lättaste med avfettning, fotogen, 5-56 eller liknande) och sen spreja på kedjesprej så det täcker hela kedjan
(då förhindrar du att rost skulle leta sig till kedjan om det är kallt o fuktigt där den står).

Fylla tanken är också en mycket god ide om du bara ska låta det stå hela vintern.
Ska du däremot plocka ner hojen( dvs ta bort tanken) så hade jag inte fyllt den, det brukar kunna läcka och sen blir den tung.
Att små i en matsked med 2 taktsolja är inte fel i sånna sammanhang men inget absolut måste.

Batteriet borde du inte låta vara.
Antingen så köper man en laddare som klarar av att sitta i Tex Ctek(brukar finnas billiga på tradera (under 500kr) normalt ute i handeln så ska du inte behöva betala mer än max 500för en sån.
Och du inte har vägguttag vid hojen eller inte har råd med laddare så bör du ta av batteriet och förvara det svalt men inte runt 0 grader, 10-15 är bra.
har du en vanlig "dum" laddare så kan du efter halva vintern ladda upp med en månad mellan, så mår det bra till våren.

Det viktigaste i sammanhangen är att du inte låter batteriet stå helt själv under hela vintern, lite ömhet från en laddare är det minsta de begär.

Om du har en service som snart ska göras så är det inte fel att göra den just under vintern när man inte har annat för sig:rolleyes:

Men att byta olja bara för att... skulle inte jag gjort.
Då är det 10 gånger bättre att ge fan i o provstarta den 3 min mitt i vintern bara för att(då kan kondens börja spöka)

Däcken har en tendens att bli lite platta om de får stå hela vintern.
Resultatet blir att hojen vibrerar kanske nått lite extra de första 2 milen innan du fått lite värme i dem.. för att sen vara som vanligt under resten av sommaren.

Med andra ord att flytta hojen 10cm i månaden duger finfint om man är nojigt.

När vi ändå är inne på däck så ta o fundera på om du ska byta däck till våren isåfall kan du göra en liten burn innan du tar in o tvättar den för vintern.
Se sen till att du planerar in ett däckbyte innan mars.
Annars står du där en dag när alla ska köra men du kan inte för däckkrängaren har inte tid o byta däck.

Att smörja upp alla vajrar är också en mycket god ide.
Om du inte vet var du ska smörja så smörj överallt där metall ligger mot metall o rör sig.

Ska hojen stå kallare än 0grader så kolla även så kylarvattnet är rödfärgat eller grönfärgat eller blå( de finns väl blå med :gnissla), vanligast är dock grön.
Är det svagt färgat så häll i lite extra koncentrerat kylarglykol( gör detta innan du tar in hojen så den får blanda runt det i motorn)

När vi ändå är inne på saker som flyter så är det en god ide att byta bromsvätskan om den är lite ljusbrun men detta råder jag att man gör först till våren(Bromsvätska drar lätt åt sig fukt, då är det bättre att den gamla drar ut sig fukt under hela vintern o du sen bytar den till våren o får bort det gamla.

Lättast är då att man pumpar ut den gamla men inte så det tar helt slut i behållaren på styret(glöm inte bakbromsen)och sen fyller på med ny och låter detta passera igenom och när man sen att den har samma färg när den kommer in som när den kommer ut så är det bra.)

Har man gjort alla dem här grejerna så är det bara o plocka fram hojen till våren o börja köra... Men är man lite lat, ont om tid, penga brist så börja men o göra sakerna uppifrån o gå neråt o stanna när du känner för det.

Last edited:
Alex, du är bäst! :tummenupp :krama

Lite kort... och lite emot vad alla andra säger...

Försäkring:
Det enda rätta är att ringa till sitt försäkringsbolag o fråga om de erbjuder Garageförsäkring, det är nämligen inte alla som gör det.
Oavsett vilket så kan det vara en god ide att ställa av hojen för då slipper du betala vägskatt ( säkert 100kr eller något)

Bra för övrigt men detta med att ställa av hojen???? Om inte jag har helt fel så kostar det väl 50kr i avställningsavgift o sen 50kr i påställningsavgift från transportstyrelsen och då sparar man juh inget på det. :va Eller har de slopat avgifterna igen??

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!