Lite kort... och lite emot vad alla andra säger...
Försäkring:
Det enda rätta är att ringa till sitt försäkringsbolag o fråga om de erbjuder Garageförsäkring, det är nämligen inte alla som gör det.
Oavsett vilket så ska du bara ställa av om du sparar mer än 100kr för det kostar nämligen att ställa av hojen(50kr) och ställa på hojen till vären igen(50kr), går man in på Transportstyrelsen och loggar in på sitt fordon(fordonsuppgifter eget fordon) så ser man hur mycket man betalar i skatt...
Sen till själva hojen.
Det som nästan är krav på att du ska göra innan du ställer in den är att tvätta den (glöm inte kedjan rengörs lättaste med avfettning, fotogen, 5-56 eller liknande) och sen spreja på kedjesprej så det täcker hela kedjan
(då förhindrar du att rost skulle leta sig till kedjan om det är kallt o fuktigt där den står).
Fylla tanken är också en mycket god ide om du bara ska låta det stå hela vintern.
Ska du däremot plocka ner hojen( dvs ta bort tanken) så hade jag inte fyllt den, det brukar kunna läcka och sen blir den tung.
Att små i en matsked med 2 taktsolja är inte fel i sånna sammanhang men inget absolut måste.
Batteriet borde du inte låta vara.
Antingen så köper man en laddare som klarar av att sitta i Tex Ctek(brukar finnas billiga på tradera (under 500kr) normalt ute i handeln så ska du inte behöva betala mer än max 500för en sån.
Och du inte har vägguttag vid hojen eller inte har råd med laddare så bör du ta av batteriet och förvara det svalt men inte runt 0 grader, 10-15 är bra.
har du en vanlig "dum" laddare så kan du efter halva vintern ladda upp med en månad mellan, så mår det bra till våren.
Det viktigaste i sammanhangen är att du inte låter batteriet stå helt själv under hela vintern, lite ömhet från en laddare är det minsta de begär.
Om du har en service som snart ska göras så är det inte fel att göra den just under vintern när man inte har annat för sig
Men att byta olja bara för att... skulle inte jag gjort.
Då är det 10 gånger bättre att ge fan i o provstarta den 3 min mitt i vintern bara för att(då kan kondens börja spöka)
Däcken har en tendens att bli lite platta om de får stå hela vintern.
Resultatet blir att hojen vibrerar kanske nått lite extra de första 2 milen innan du fått lite värme i dem.. för att sen vara som vanligt under resten av sommaren.
Med andra ord att flytta hojen 10cm i månaden duger finfint om man är nojigt.
När vi ändå är inne på däck så ta o fundera på om du ska byta däck till våren isåfall kan du göra en liten burn innan du tar in o tvättar den för vintern.
Se sen till att du planerar in ett däckbyte innan mars.
Annars står du där en dag när alla ska köra men du kan inte för däckkrängaren har inte tid o byta däck.
Att smörja upp alla vajrar är också en mycket god ide.
Om du inte vet var du ska smörja så smörj överallt där metall ligger mot metall o rör sig.
Ska hojen stå kallare än 0grader så kolla även så kylarvattnet är rödfärgat eller grönfärgat eller blå( de finns väl blå med

), vanligast är dock grön.
Är det svagt färgat så häll i lite extra koncentrerat kylarglykol( gör detta innan du tar in hojen så den får blanda runt det i motorn)
När vi ändå är inne på saker som flyter så är det en god ide att byta bromsvätskan om den är lite ljusbrun men detta råder jag att man gör först till våren(Bromsvätska drar lätt åt sig fukt, då är det bättre att den gamla drar ut sig fukt under hela vintern o du sen bytar den till våren o får bort det gamla.
Lättast är då att man pumpar ut den gamla men inte så det tar helt slut i behållaren på styret(glöm inte bakbromsen)och sen fyller på med ny och låter detta passera igenom och när man sen att den har samma färg när den kommer in som när den kommer ut så är det bra.)
Har man gjort alla dem här grejerna så är det bara o plocka fram hojen till våren o börja köra... Men är man lite lat, ont om tid, penga brist så börja men o göra sakerna uppifrån o gå neråt o stanna när du känner för det.