Vad ska en BRA MC-tidning innehålla...

Mc tidning!

mr_rockster skrev:
2297598 Det kommer nya MC-tidningar hela tiden och de gamla finns kvar. Vad ska en bra tidning innehålla?

- Johan

Bågar och brudar :tuttar !

:tomten

Jag skulle vilja se en tidning som är ungefär som BILSPORT fast med motorcyklar av alla de slag. Alltså med privatpersoners och firmors ombyggda/stylade/trimmade och allmänt förändrade hojar. Plus lite provkörningar av gammalt och nytt.

Bingo skrev:
2299695 Och bisatserna sedan :näsblod

Bikes evinnerliga bisatser är riktigt usel svenska. Många meningar saknar helt vettig mening. Läser man dem som de är skrivna så är de fullständigt meningslösa. De överför helt enkelt ingen som helst meningsfull information. Man kan iofs ibland fundera ut vad de har tänkt skriva, men det som faktiskt står är rent nonsens.
Håller med. I någon av dom senare Bike så reagerar jag på att man använder uttrycket "av senaste snitt" i tre artiklar i rad. Ska man skoja till det med speciella uttryck får man allt komma på fler variationer. Sen var vissa meningar så språkligt uppskruvade att jag knappt förstod vad dom ville säga.

GuW skrev:
2297671 Läs fem nummer av MCM, sedan byter du ut krompråmarna och långafflarna mot sporttourers och R-hojjar.
Framförallt ska ett mekreportage inte vara på nivån "så monterar du tankskydd och miniblinkers" utan mer av typen "så bygger du om oljepickupen för bakhjulsåkning" eller "turbosatserna, hur lättmonterade är dom?"

Gärna tester på utrustning, granskning av försäkringsdjungeln, bandagsreprtage, och en fet insändarsida där man kan få tips och hjälp med saker.

Man kan också ta en MC tidning som handlar om klassiker hojar och ha dessa som mall.
Där handlar det ofta om lite mer seriösa saker än att byta blinkers... :hihi

Just nu skulle jag vara intresserad av en shootout mellan en Aprilia Mille -06 och en Touno -06.
Och helst då med både pro-posrthoj och pro-kåplöst reportrar. OCh se hur de ställer sig till de hojarna.
Naturligtvis är mitt intresse av dessa då de är de hojarna jag skulle kunna tänka mig att byta till...

:hej

GuW skrev:
2299391 Det är den enda mc-tidning jag läser, och har läst genom åren.
Föregångaren Hojmagasinet var ännu ett strå vassare, men den är det bara jag som minns...

Nja, du är inte ensam... :yoparty Jag har allt bläddrat i en hojmagasinet, jag började dock köpa först efter MCM uppstod.

Kanske är den ända, men jag hade velat haft en byggserie i en tidning. Alltså att under 1 år så får man i varje tidning följa med mer eller mindre steg för steg i hur man bygger en egen hoj med billiga medel. Ungefär som en textbaserad "How you build your own sportscar" som går på Discovery ibland.. jag hade iallafall köpt den tidningen hela året ut för att få se hur man gör samt få tips och trix i hur man kan hitta på egna projekt.

Kan bara hålla med flertalet:
1) Bike är skittråkig. Korta ytliga artiklar. Urusel och krystad svenska med evinnerligt långa meningar utan flyt och poäng.
2) Svenska tidningar verkar vara fullständigt beroende av vad de får loss för hojar från generalagenterna, vilket leder till identiska tester i de olika tidningarna vid samma tidpunkt. Astråkigt.
3) Jämförelsetesterna är ibland rent skrattretande om man ser till vilka hojar de jämför. Beror fömodligen på punkt 2.
4) Engelska TWO, Bike och PB är flera klasser bättre.

Mc-Nytt har dock fått en rejäl uppryckning med den nya designen och layouten. Sen att den är mer eller mindre koppad från de engelska tidningarna är ju en annan sak...

Bike har ju inga bra skribenter längre så texterna är riktigt fattiga textmässigt. När tidningen hette Super Bike var det mycket roligare att läsa. Det finns ett gäng personer på SH som skriver roligare, intressantare och bättre än alla på Bike, jan leek undantagen.

Personligen är jag nöjd om det är roadracing från sida ett till den sista så jag läser Motorcycle Racer och Roadracing World, PB, TWO och engelsk Bike slinker ner också.

GuW skrev:
2299391 Det är den enda mc-tidning jag läser, och har läst genom åren.
Föregångaren Hojmagasinet var ännu ett strå vassare, men den är det bara jag som minns...

Även jag tycker att MCM hör till de bättre MC-tidningarna i Sverige! De känns rätt oberoende och fräsch trots tidningen ålder, tom mer oberoende av företaget HD än vad jag tycker tex Bike är trots att det är en sporthojstidning, ständigt beroende av att vara på god fot för att få ut nya hojar från fabrikanterna att testa nästa år osv.

MCM drar sig inte för att tex göra ngt reportage om ngn excentrisk finne som byggt en hoj av ryska krigarhojan från wwII osv. Enda nackdelen med MCM är väl en viss inavel, det är samma kluster av byggare som förekommer, men Sverige är ju ett litet land. Efter ett tag är det skrivet om "allt" inom custombyggen för en tid framöver. Imponerad att de kan hitta så mycket att skriva om.

En framtida sporthojstidning som skulle intressera mig fick gärna påminna om MCM. Det märks direkt i texten när det finns några lite mer rutinerade skribenter.
Aronsson på tidningen Nostalgia tycker jag tex gör oerhört bra reportage textmässigt. Har haft både Aronsson och Peter Törnqvist i olika veteranbåtsreportage, de har en mycket större detaljkänsla när de beskriver saker än de glättigare MC-magazinen som intervjuat mig. Lite som gamla Colorod.

Men jag är nog rätt ointressant som läsare, den stora massan vill nog har GP-reportage samt sporthojstester av utmaningskaraktär. Utan för mycket teknik och bakgrundsbeskivningar av olika konstruktionslösningar mm.

Tycker jag...
Mvh
Jörgen

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti