Vad ska en BRA MC-tidning innehålla...

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Det kommer nya MC-tidningar hela tiden och de gamla finns kvar. Vad ska en bra tidning innehålla? Ena sekunden står det att någon inte gillar bike för de är så politiskt korrekta medans det nästa sekund klagas på att det åks bakhjul i jympaskor. I ena sekunden klagar någon på att det inte skrivs något om RR, i nästa sekund så är IB skit, etc, etc.

Finns det någon tidning som är bra och varför i så fall? Läst att folk klagar på "vad det nu heter" där Bike tillsammans med alla andra tidningar testar R hojar på bana och jämför tider .. Masterbike heter det nog.

Hur ska en R cykel testas tycker ni? På bana eller som de flesta använder den? Eller att köra lite bakhjul på allmän väg och sådant? Vad är ett BRA reportage och vad är dåligt?

Tell me hur ni vill ha det...

- Johan

mr_rockster skrev:
Tell me hur ni vill ha det...
Jag vill ha bra texter :)

Kvittar egentligen hur tester etc genomförs så länge reportaget är välskrivet. Kräver dock talang och bra korrektur - intresse räcker inte. Alla svenska MC-tidningar faller på detta.

IB är iofs proffsigt skriven men handlar mest om andra saker än sporthojar och RR. IB-reportagen är mest tävlingreferat, dvs inte särskilt roliga.

Läs fem nummer av MCM, sedan byter du ut krompråmarna och långafflarna mot sporttourers och R-hojjar.
Framförallt ska ett mekreportage inte vara på nivån "så monterar du tankskydd och miniblinkers" utan mer av typen "så bygger du om oljepickupen för bakhjulsåkning" eller "turbosatserna, hur lättmonterade är dom?"

Gärna tester på utrustning, granskning av försäkringsdjungeln, bandagsreprtage, och en fet insändarsida där man kan få tips och hjälp med saker.

Sen lite nyskapande tester också inte bara "nu kör vi R-hoj till ringen för tionde gången i år" Utan lite nya annorlunda grejer som kanske hur man kör GGN snabbast på Honda Goldwing.... eller nått

Precis... mer skrivglädje och galna upptåg. Det var Bike rätt bra på förr.
Läste senaste numret där de testade zzr1400, blackbird, hayabusa å nån bmw. Det var nog det sämsta jag läst, total brist på skrivarglädje, de verkade nästan vara lessna över att köra dessa hojar.

GuW skrev:
2297671 Läs fem nummer av MCM, sedan byter du ut krompråmarna och långafflarna mot sporttourers och R-hojjar.
Framförallt ska ett mekreportage inte vara på nivån "så monterar du tankskydd och miniblinkers" utan mer av typen "så bygger du om oljepickupen för bakhjulsåkning" eller "turbosatserna, hur lättmonterade är dom?"

Gärna tester på utrustning, granskning av försäkringsdjungeln, bandagsreprtage, och en fet insändarsida där man kan få tips och hjälp med saker.
Som vanligt har GuW så rätt, så rätt. :Bugar

MCM är en kanontiding, en sporthojstidning med liknande upplägg vore inte fel.

-PLM- skrev:
2297770 Precis... mer skrivglädje och galna upptåg. Det var Bike rätt bra på förr.
Läste senaste numret där de testade zzr1400, blackbird, hayabusa å nån bmw. Det var nog det sämsta jag läst, total brist på skrivarglädje, de verkade nästan vara lessna över att köra dessa hojar.
Håller med...

Repotage från om Marklund nyligen, skittråkig artikel om ett annars så intressant ämne.
Dom kunde ju visat lite turbobyggen, å provkört i samma veva, och visat lite mer byggtips när dom ändå höll på.

Tjika på engelska tidningar ocskå! Fastbikes (om jag minns namnet rätt) är/var en riktigt grym tidning från UK.

Jag är övertygad om att de svenska mc-tidningarna (möjligen med undantag av MC-Folket) använder funktionen "ersätt" i word när de skriver text, Honda ersätts med Yamaha osv. Det går ganska snabbt att fixa en ny artikel då.

Den ena artikeln är snarlik tidigare artiklar.

KjellF

Och hur roligt är det när "alla"...svenska hojtidningar kör samma hojar, samma tester i istort sett samma period... Tror det var för ett nummer sedan(eller två) när yamma/suzuk/ kawwa:s customglidare provades...Samma hojjar i alla tidningar, Svårt att skriva ett test när man bara byter ut några ord i en annan artikel...? Faen...Jag ska byta jobb...testa hoj för tidning och sedan sälja mina ord till fem tidningar samtidigt... Är det som att ha fem heltidsjobb????

Neee, kommer fortsätta att bara köpa lösnummer....med sökta tester...

Tror värmen och rastlösheten gör mig lite lätt ettrig....

Åter igen:
Brittiska Performance Bikes och Bike håller båda relativt bra klass och kan i min mening användas som riktlinjer om man vill veta.

Lagom mängd nörderi, nyheter, tester, snygg layout, hyggligt (men inte exceptionellt) redaktionellt material, inga jävla utvik.
( :tuttar finns att tillgå på andra ställen än i mc-tidningar).

Kolla in Street n Strip, de vet hur en ko ska hållas, bra roliga texter (för lite om mc och för mycket bil visserligen) om roliga byggen. :tummenupp

kjellf skrev:
2298365 Jag är övertygad om att de svenska mc-tidningarna (möjligen med undantag av MC-Folket) använder funktionen "ersätt" i word när de skriver text, Honda ersätts med Yamaha osv. Det går ganska snabbt att fixa en ny artikel då.

Den ena artikeln är snarlik tidigare artiklar.

KjellF
Alla skribenter i alla tidningar kan väl inte var sådana? Måste väl ändå finnas några godbitar från svenska MC-tidningar?

Ivil skrev:
2298404 Som en blandning mellan Fibban och Bike?
Är det så? I vissa länder och tidningar så är det ju en del lättklädda tjejer med, något som det klagas på ibland då det inte har med MC-att göra. Ska en MC-tidning BARA innehålla MC-grejjer, korrekt fakta eller också lite galna upptåg och chix?

Tyckte Bike var bättre förut.. Kanske beror det lite på att allt var nytt för några år sedan, men i alla fall.

Nu känns det som om mer eller mindre varje reportage är uppspaltade meningar som bara har satts samman och skiljs åt med en punkt i slutet. Inte så mycket till flyt i läsningen alltså, vilket är lite tråkigt..

Har dock inte så mycket att jämföra med, men en brittisk hojtidning (som jag inte kommer ihåg namnet på) som polaren hade var riktigt bra och med en skön blandning av tester (som dessutom var läsvärda) och humor osv. Dock lite för mycket brudar kanske..

Mjaaaa, lösnummer är nog bäst som det är nu. Känns som om iaf Bike har levererat texter med "inför Masterbike, alldeles inför Masterbike, Masterbike och efter Masterbike" det senaste året.. Lite tjatigt.

Jag är lite svag för de engelska tidningarna Performance Bikes, T.W.O och , framförallt, Bike. Grundliga och bra tester utan en massa tenknikonani om att i år har man minsann gjort ventilen på den och den hojen 0,003 gram lättare. För mig ointressant, om jag vill meka köper jag en Harley, men jag vill veta hur hojen är att köra.
Dessutom älskar jag deras kreativitet, som när de "lurade" Ron Haslam att köra runt Donnington med ett förbundet öga, passagerare eller med en arm bara för att konstatera att han ändå är snabbare än oss dödliga eller när de försöker att beräkna hur hög en highsider kan bli. :D
Tyvärr är det så som fler har skrivit här att de svenska har stelnat och blivit tråkiga.

Jag gillar Bomber för de skriver, sina byggrepotage, om sånt som är dels genomförbart men även något som den gemene hojåkaren kan drömma om. Fighters med råturbo, snyggt stylade bläjdar med några år på nacken osv...

Sen att kanske inte språket är så fantastiskt, det kan jag ta för de har den viktigaste ingridiensen av alla: PASSION!!

GuW skrev:
2297671 Läs fem nummer av MCM, sedan byter du ut krompråmarna och långafflarna mot sporttourers och R-hojjar.
.

War-psycho skrev:
2297969 Som vanligt har GuW så rätt, så rätt. :Bugar

MCM är en kanontiding, en sporthojstidning med liknande upplägg vore inte fel.

Är GuW pro MCM?

Jag köper personligen sällan mc-tidningar...

Sun King skrev:
2299153 Är GuW pro MCM?

Jag köper personligen sällan mc-tidningar...

Det är den enda mc-tidning jag läser, och har läst genom åren.
Föregångaren Hojmagasinet var ännu ett strå vassare, men den är det bara jag som minns...

Som några innan mig så gillar jag verkligen engelska Performance Bikes.

Det jag gillar med den är att de inte bara skriver om 2006-nyheterna utan de jämför även med lite äldre hojar, har reportage om ombyggda hojar och lite andra reportage som är relaterade till hojar men som inte är direkta tester av de senaster hojarna. Däremot ska man nog gilla racing eftersom det mesta cirkulerar kring racing i en eller annan form.

Jag är rätt less på alla tidningar som endast skriver reportage och tester av årets nyheter. Det är ju kul att läsa testet av årets versioner av tusenkubikare en gång men när tionde tidningen kommer ut med exakt samma upplägg och exakt samma test av exakt samma hojar ledsnar i alla fall jag.

Sen måste jag erkänna att jag läser Street Fighter Magazine. Dock tycker jag det är löjligt med alla mer eller mindre nakna tjejer i den tidningen, det är så pass illa att jag inte vill läsa den på jobbet när jag köpt den på lunchen...

Varför ska man ha en massa nakna tjejer i en hojtidning? Det är ju det man har internet till! :hihi

AxlySM skrev:
Nu känns det som om mer eller mindre varje reportage är uppspaltade meningar som bara har satts samman och skiljs åt med en punkt i slutet. Inte så mycket till flyt i läsningen alltså, vilket är lite tråkigt...
Och bisatserna sedan :näsblod

Bikes evinnerliga bisatser är riktigt usel svenska. Många meningar saknar helt vettig mening. Läser man dem som de är skrivna så är de fullständigt meningslösa. De överför helt enkelt ingen som helst meningsfull information. Man kan iofs ibland fundera ut vad de har tänkt skriva, men det som faktiskt står är rent nonsens.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti