Vad ska det stå på paketet för att slippa tull (USA)?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Vad är det som alltid eller för det mesta funkar för att slippa tull/moms?

Warranty return
Commercial sample $10 value
Used parts $10

Hjälp med vad som FUNKAR tack.

Gift, också skall värdet helst vara mindre än 500 skr. Då brukar det slippa igenom, dock inte alltid. Har köpt en massa saker från utlandet och bara behövt betala tull en gång, då säljaren av misstag skrev ut det riktiga värdet på paketet.
Dock får du räkna med mindre ersättning om det är dyra grejor du skickar, om du nu skriver att värdet är 500:-

enligt mina erfarenheter är det mycket sällan prylar fastnar, skicka det som gift eller som lågt värderat,

Garantireparation används flitigt.

Då slipper ni krångel om dom öppnar paketet och tycker att det är värdefulla saker !

Vid gift så ska det vara värde under 500sek
Vid merchandise ska det vara värde unde 200sek

Beskrivningen spelar ingen roll vad jag vet...

Säljare brukar bry sig mindre om värdet än beskrivningen. Dem tycker det är ett större brott att ljuga om innehållet än att fuska med värdena. Så det kan vara enklare att säga åt dem att skriva 20$ på värdet än att tjafsa om GIFT och description. Med 20$ på värdet går paketet automatiskt garanterat igenom.

/a

Problemet är ju med försäkringen eftersom du inte får tillbaks mer än vad som är angivet som värde på paketet.(Eftersom dom försäkrar utifrån angivet värde)
Köper du saker för 1000$ och anger 50$ så torskar man 950$ om det inte kommer fram :huvet
Men det verkar vara ett lotteri vad som slinker igenom eller inte har fått tulla för saker med värde under 500kr ock sluppit för värde av 3200kr :confused: så f.n vet vad som avgör och det är inte alltid det funkar att kryssa i GIFT rutan tyvärr.

Ibland får man hämta på posten och ibland hos schenker och iblan kör dom ut grejerna :lol men så här innan jul så får man nog tulla för allt eftersom dom måste få in stålar till julfesten :fyllisar

Beror lite på vad som skall skickas.
När jag beställde grenröret visade sig "return shipment of refurbished diesel pipes" funka alldeles utmärkt, för pysventiler så lirade "return shipment of calibrated control valves" kalas och för elektronik är "warranty replacement" nog bäst, eller rätt och slätt "gift" om det skickas från privatperson.
Kommer det från firma så kan man ibland åka på tull fast man ber dem skicka som "gift"

Någon som vet hur det går att skicka från privatperson i USA till privatperson i Sverige? Öppnar de omärkta paket mellan privatpersoner? Jag har alltid torskat på tull och moms när jag beställt böcker från Amazon och liknande.

Neutral skrev:
Någon som vet hur det går att skicka från privatperson i USA till privatperson i Sverige? Öppnar de omärkta paket mellan privatpersoner? Jag har alltid torskat på tull och moms när jag beställt böcker från Amazon och liknande.

Inget av mina har någonsin öppnats så vitt jag har sett. Får en 2-3 paket / år, av privatperson i US. "Gift" på paketet har alltid funkat för mig iaf.

Jag köpte en rätt så dyr klocka i USA, och säljaren skrev fullvärde på försäkringsvärde. Vipps så dyker paketet upp med ett betalningskrav på 4500:-... Hade man varit smart så hade man ju tagit reda på sånt innan, men inte jag. Så jag ringer till tullen (som hade kravet) och drar en vals om att det är ju alltid ett högre försäkringsvärde på saker, men att jag inte hade betalt i närheten så mycket för grejen. De ville då ha ett kvitto. Händig som man är så skriver jag ut kvittot från betaltjänsten jag hade använt, men av någon underlig anledning så försvann en siffra i faxen, och vips så fick jag betala 650kr....

Kanske inte bästa sättet, men det funkade.

Reb0

Åker man alltid på tull moms även när paketet är från en privatperson?
Handlar om $700.

Har en grej jag ska köpa på Ebay men USA-snubben verkar helt religös och verkar absolut inte vilja skriva ner värdet.

WestW skrev:
Åker man alltid på tull moms även när paketet är från en privatperson?
Handlar om $700.

Har en grej jag ska köpa på Ebay men USA-snubben verkar helt religös och verkar absolut inte vilja skriva ner värdet.

Risken är väldigt stor att du åker på tull om värdet är över 60$(eller värdet är skrivit på paketet 60$+)

Knark?

Ärligt talat: Detta har varit uppe förr och det var många som vittnade om hur både godtyckligt och dyrt det är + att man för det mesta åker dit på att betala.

Min kompis köper loads of stuff på e-bay där över, och åker ALLTID dit.
Trots att hans syster "over there" först tar emot varorna och sedan skickar som gåva osv.
Det känns orättvist då prylar från zooropa oftast slinker igenom.
Jag åker över snart och är hemma igen v.11 ska försöka hinna handla lite så är det inte en Chevy bigblock med hi-rise och kompressor du ska ha kan du PM:a mig så ska vi se vad som kan rymmas.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Knark?

Ärligt talat: Detta har varit uppe förr och det var många som vittnade om hur både godtyckligt och dyrt det är + att man för det mesta åker dit på att betala.

Min kompis köper loads of stuff på e-bay där över, och åker ALLTID dit.
Trots att hans syster "over there" först tar emot varorna och sedan skickar som gåva osv.
Det känns orättvist då prylar från zooropa oftast slinker igenom.
Jag åker över snart och är hemma igen v.11 ska försöka hinna handla lite så är det inte en Chevy bigblock med hi-rise och kompressor du ska ha kan du PM:a mig så ska vi se vad som kan rymmas.

En liten fråga hur uppskattar de värdet på varan?

Har klarat mig till 90% utan moms och tull på det jag handlar :)

Nu har jag dykt på en grej jag vill ha men tyvärr äger Mr skolpolis den.
Tyvärr inget som växer på träd så jag kan inte köpa nästa bara.

I will not falsify the items value for Customs ... That would be dishonest ... though which would be worst? ... Pay the actual, legitimate customs charges or purchase an expensive lens from a person with no integrity?

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back