Vad ska bli min nästa hoj?

NATP

Not A Team Player
Gick med
26 Jan 2009
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit -98, yamaha dt 125, R1 -03
Tjena!!

Är sugen på att köpa en sporthoj men ska börja plugga så ekonomin kommer inte vara de bästa.

Helst skulle jag vilja ha en R1 så cyklar med samma stil är intressanta.

Kommer kunna lägga en 30-50 papp på hojjen och med bara studiebidrag är det ett krav att den är billig att försäkra.

Självklart kommer detta inte räcka till någon monstermaskin men det viktigaste är att den är hyffsat snygg och kvalitativ, det jag kan kompromissa med är motorstyrkan och årtalet.

Några tips? (Nej, inte moppe eller lätt mc:gnissla )

/Mvh

räkna med försäkringar på hojen också.. och gå inte in med inställningen att du ska försäkra den på din pappa.. då kommer resten av tråden handla om att du är ....... som skenförsäkrar :P

själv köpte jag nyss en kawasaki ninja zx6r för 19.500.. fast du kanske är sugen på 1000cc ?

Krav med billig försäkring.... :D Glöm inte att tala om vilken det blev sen :tummenupp

Nä men en gammelgixxer typ 750 -98 eller en Daytona med Märkes förs kanske..?

Lycka till !

Vill du ha en sporthoj får du nog räkna med minst runt 1000:-/mån i trafikförsäkring. GSX-R 750 98-99 är fina hojar som går bra, borde gå att hitta för strax över 30k. Då behöver du inte gråta blod om du lägger omkull den utan helförsäkring heller.

Jag kör en zx9r, pga av ekonomiska själ samtidigt som det är en relativt trevlig cykel.
Var också sugen på sporthoj efter horneten och min 99 var överlägset billigast jämfört med andra objekt jag var intresserad av.
Glöm inte räkna in servicekostnader dock, bra däck kostar en slant om man har "ansträngd" ekonomi t ex

tycker att en Honda Hornet 600 S från -02 skulle funka fint med ett lite "skarpare" styre så du ligger ned. med den cbr motorn som finns i dem så känns den riktigt pigg! drar du på lite "bling bling" som mag spoiler med mera blir de rätt fina! tyvärr verkar det vara lite lurigt att få tag på en hel magkåpa men det är säkert någon på sporthoj som har koll på om det finns eller inte.

med IF märkes försäkring så är du nere på väldigt låga års kostnader. säg 500:- i månaden för helförsäkring helår.

kanske inte någon R1a men man får det man vill och kan projsa för :)

Hur mkt e blodigt mkt? 5000:-/år, 10 000:-/år osv???

har själv en Er6-n som ja visseligen e otroligt nöjd med utom motorstryrkan, (72 HK enligt kawa) men otroligt billig försäkring hos Bilsport -och mc. Har hel gratis om man köper en ny å då hamna ja på 3600:-/år (kort i 3 år, 26 år).
NU blir d 5600 om ja går me i SMC.

Nu ska ja ha en GSXR 750 -08 och då ingår hel första året med (nytt för i år) vilket gör att ja hamnar på hel, 7611:-. År 2 12 200:- (som d ser ut nu).

Om du vill ha typ en gixxer 600 till 1000 så kolla KGK Suzuki märkesförsäkring, dom va överlägset billigast på den nya gixxern, kanske e bra pris på dom äldre åxå, vore ju idioti å ta mer för en typ -96-99:a. Sen e visseligen självrisken på 25 papp men som nån skrev tidigare så gör d inte så mkt om man har en äldre.

Annars kan du köpa min för 50 000:-

Som sagt, känn vart stoppet är. Lycka till me valet :tummenupp !

Hade en R1 -98 kostade 500 kr i månaden för halvförsäkring å då hade jag bara haft kortet i 1 år satsa på en sån :D

Får tacka för svaren, har kollat in alla hojar ni tipsade om och även sökt runt ganska mycket på forumet.

Är främst en 600kc jag leter efter eftersom jag tror att en 1000 kommer belasta studiebidraget i överkant;)

De bågar jag fastnat mest för är:

Triumph Daytona 675
GSXR 750
R6
XJ6 - klen men jävligt snygg och bra plats där bak att sätta tjejer på :tummenupp

Försäkringen är det stora problemet, 10.000/året är som någon uttrycket det blodigt, men fungerar. Är 27 år så jag har väl kommit över åldern då det är som dyrast att försäkra.

(Jag vet att det bästa i min situation vore att köpa en ny fräsch 125;a men det är inte så kul med en båge som jag kan köra skiten ur med min gamla volvo 740 och min nuvarade cykel :gnissla )

Om det stämmer som någon skrev att man kan få halvförsäkring på en R1 -98 för 500 kr månaden köper jag en sån direkt och stylar upp :tummenupp Dock undrar jag hur man får så billig försäkring, hehe

Last edited:
Kolla in ZX7R om försäkringen är prioriterad. Den är larvigt billig jämför med andra R-hojar.

I övrigt så kolla på 10 år gamla hojar, då försäkringen verkar falla ganska ordentligt då.

Får tacka för svaren, har kollat in alla hojar ni tipsade om och även sökt runt ganska mycket på forumet.

Är främst en 600kc jag leter efter eftersom jag tror att en 1000 kommer belasta studiebidraget i överkant;)

Triumph Daytona 675
GSXR 750
R6
XJ6 - klen men jävligt snygg och bra plats där bak att sätta tjejer på :tummenupp

Försäkringen är det stora problemet, 10.000/året är som någon uttrycket det blodigt, men fungerar. Är 27 år så jag har väl kommit över åldern då det är som dyrast att försäkra.

(Jag vet att det bästa i min situation vore att köpa en ny fräsch 125;a men det är inte så kul med en båge som jag kan köra skiten ur med min gamla volvo 740 och min nuvarade cykel :gnissla )

Om det stämmer som någon skrev att man kan få halvförsäkring på en R1 -98 för 500 kr månaden köper jag en sån direkt och stylar upp :tummenupp Dock undrar jag hur man får så billig försäkring, hehe

en polare kollade på en cbr 96-01 han e 25 körkort ett havår.. då va det nått bolag som skulle ha 8000 hel/år det är ju inte så blodigt
:tummenupp å honda e ju det bästa det vet ju alla! :tungan :tummenupp

Triumph Daytona 675
GSXR 750
R6

Angående försäkring så verkar sporthojar bli billigast på folksam.. t.o.m bilsport o mc tipsade om dom när de gäller sådana hojar... kommer betala 7500 halvförs/helår ej avställningsbar för min kawasaki. eller 10200 halvförs/helår avställningsbar hur mycket man vill. verkar ganska vettigt för en ZX10-R -04

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti